Kan je ons wat meer vertellen van de wedstrijd in Zuid-Afrika? ‘Het was er een prettige tijd, en het is altijd prettig om naar een nieuw land te trekken om er te gaan racen en tevens ook dat land te gaan ontdekken. Persoonlijk vind ik deze races ook heel goeie trainingen in vooruitzicht van het opkomende seizoen. Bovendien kun je met je collega’s omgaan in een rustigere, relaxtere omgeving. Ook is het interessant om de verschillende teams te zien werken en de verschillende technische werknemers te zien werken en dat op hun manier. Het zijn allemaal invloeden die je op een of andere manier toch misschien ooit wel kunt gebruiken.’
Vond je het hier in Paris-Lille ook zo leuk? ‘Elke race die deze organisatoren opzetten is tip top. Alles zit heel professioneel in elkaar en verloopt zonder enige noemenswaardig probleem. Dus ik heb wel genoten van het evenement. Als ik het dan uit m’n eigen oogpunt moet bekijken had ik wel wat problemen met het parcours, problemen die Eli Tomac duidelijk niet had! Maar het parcours was wel wat zacht en de sporen maakte het niet altijd even gemakkelijk, het was echter moeilijk in een andere manier dan in Amerika.’
Misschien niet het leukste onderwerp om over te praten, maar je bent nog steeds teamloos voor 2015. Ben je op dit ogenblik in onderhandeling met teams? ‘Ja op de moment werk ik wel aan iets, proberen we iets gaande te krijgen. Maar als het er echt op aankomt, en ik hoop niet dat dit hoeft, dan doe ik alle West Coast 450 rondes als privateer. De hoop is er echter dat er nog wel iets uit de bus valt’ zo verklaart Josh Hill.
Waarom is het zo hard in Amerika? Waarom vinden goeie piloten, voormalige kampioenen geen team? ‘Geen idee, als je ziet dat Brett Metcalfe, Chris Pourcel, Jake Weimer en vele andere allemaal nog achter een zitje vissen. Je zou een team met voormalige winnaars en kampioenen kunnen samenstellen. Het is alleen triest en jammer. We verwachtte allemaal wel dat er een deal ging komen op een bepaald moment maar die is er niet gekomen. Hopen, we kunnen alleen maar hopen dat de mensen die zeggen iets te gaan doen, ook effectief iets op poten zetten. Dan is het enkel nog bekijken of het materiaal en andere factoren goed zijn en dan zal ik meer dan gelukkig zijn dat ik kan tekenen.’
Zijn er misschien niet een beetje teveel mensen betrokken in het Amerikaanse motorcross? Mensen voor je shirts juist klaar te leggen, voor je brillen klaar te maken voor een wedstrijd en ga zo maar door. ‘Dat denk ik niet, die sponsors willen return voor hun investering. Dat iemand zijn bril weggooit na enkele ronden is slechte reclame, dat iemand met een kapot of vuil shirt rijd is slechte reclame. Het wil alleen maar zeggen dat het er heel professioneel aan toe gaat. Maar waarom het dan wel slecht gaat kan en wil ik ook niet echt zeggen, het is gewoon een beetje zoals in elke sport. Je moet bij de beste vijf horen en continue tonen dat je het enorm hard wil want anders val je naast de boot. Iedereen wil namelijk een stukje van de taart maar er is jammerlijk niet genoeg taart voor iedereen.’
Het is misschien een stoute vraag maar ben je meer getalenteerd in supercross dan in motorcross? ‘Dat vind ik niet meteen, maar ik heb altijd meer arbeid gestoken in supercross. Daarnaast begin je na, een in Amerikaanse MX normen, lange stop aan het supercross seizoen en dan ben je fit. Dat heb je niet bij het AMA motorcross seizoen, door die korte stop van twee weken, draag je meestal nog een blessure mee in het MX seizoen. Daardoor heb je vaak minder werk kunnen steken in de MX voorbereiding. Je evenzeer ook een beetje moe aan in het outdoor seizoen.’
Dat snappen we, deze vraag stellen we dan ook vooral omdat we graag willen weten of dat Josh Hill interesse zou hebben in een Grand Prix avontuur. ‘Als er een leuke gelegenheid voordoet zou ik er zeker over nadenken! Ik zou er zeker over nadenken omdat ik meen te denken dat als ik me goed kan voorbereiden op een motorcross seizoen, de resultaten zeker goed zouden zijn. Eigenlijk heb ik nooit echt veel werk in motorcross gestoken, eenmaal is dat gebeurd in aanloop naar Loretta Lynn. En na Loretta finishte ik meteen op het podium in m’n tweede prof wedstrijd (Broome-Tioga Sports Center 2006).’
Je broer Justin Hill veranderde dit tussenseizoen van team, geen Pro Circuit meer voor hem maar wel Factory KTM, wat verwacht je van jouw klein broertje? ‘Justin zal zijn rol zeker spelen in de kampioenschappen. Ik denk dat hij wedstrijden gaat winnen en als hij zich niet laat opnaaien en z’n hoofd koel houdt zal hij zeker meespelen. Maar als broer ben ik er van overtuigd dat hij de werkethiek, talent en al de andere puzzelstukjes heeft om kampioen te worden.’
En als hij door KTM in de 250 West Coast Serie wordt geplaatst dan zullen beide broers gewoon opnieuw samen in dezelfde stadions opduiken! Josh Hill: ‘Klopt en daarna zien we wel weer. Afgelopen seizoen had ik ook veel plezier in de ‘Canadian Nationals’. Het racen is er heel leuk, je kunt er niks verkeerd over zeggen er moet alleen nog wat meer aandacht voor komen.’
Daar doet MxMag meteen iets aan! Alle ‘Canadian Nationals’ kan u bekijken op Youtube!
Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: CDS & Bavo
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…