Het CLS team heeft afgelopen weekend het 2014 seizoen afgesloten tijdens de Supercross Parijs-Lille met Jordi Tixier en Dylan Ferrandis, die de Franse ploeg vertegenwoordigde op Europa’s grootste indoor winter evenement. Nu ligt de focus geheel op de 2015 testen voor het team. Volgens Team Manager Harrie Van Hout zullen er belangrijke ontwikkelingen gaan gebeuren op de 2015 motoren, specifiek op de KX250F om nog meer kracht uit de kwart liter motor te krijgen. Volgens de CLS baas heeft Kawasaki al een belangrijke rol gespeeld in de prestaties van Ferrandis die al wat podiumplaatsen pakte en daarop nog het MXON succes. Daarbij hielp men ook Arnaud Tonus naar de Grand Prix zege met daarbij de leiding van het wereldkampioenschap MX2 in het begin van het seizoen.
“Eén van de sterkste punten van de motor is wel de behendigheid. KTM is wel het toonaangevende merk omdat ze door de jaren heen al verschillende kampioenen hebben aangeleverd. Maar toch denk ik dat we een grote stap hebben vooruit gezet met het frame, dat iets beter is dan de KTM.”zegt hij. “Met de motor zitten we er al dicht bij. Op sommige circuits waren wij top en op de andere de KTM. We hebben een motor nodig die er al van bij de start vooraan mee zit en dat betekend al 90% van de wedstrijd op het moment.
Over het geheel genomen bracht de machine Ferrandis naar een vierde plaats in de eindstand van 2014 en Tonus naar een zesde plaats zonder grote veranderingen. Een groot contrast met regerende kampioenen die op het moment het pre-productie materiaal van 2016 voor de MX2 en MXGP uitvoerend aan het testen zijn. “Het is vrij veel dat het zelfde zal blijven denk ik” merkte Van Hout op.”Zoals gezegd hebben we enkele nieuwe motoronderdelen die we volgend seizoen zullen gebruiken, maar algemeen blijft alles toch wat gelijkwaardig. WP heeft ook een nieuwe vering en voorvork voor ons en onze rijder hebben die ook al getest en waren er dan ook wel erg tevreden over.”
Van Hout en CLS konden dan ook wel profiteren van de aanwezigheid en de feedback van wereldkampioen Jordi Tixier, die al een half decennium op de KTM technologie rond reed. Ze gaan zich nu dan ook enkel nog maar op de MX2 klasse richten, omdat nu ook Tommy Searle is vertrokken bij CLS nadat hij twee seizoenen op de KX450F heeft gereden in de MXGP klasse. “Het word zeker gemakkelijker om zich op één klasse te moeten focussen dan in plaats twee.” Zegt de Nederlander.”Het betekend minder testen en minder ontwikkelen. Nu moeten we ons alleen nog concentreren op de 250.”
“Het is een heel speciaal ding om een kerel in je team te hebben die wereldkampioen is, maar hij is wel heel gemakkelijk om mee samen te werken.” Voegt hij er nog aan toe.”Het is dan ook niet zo moeilijk voor ons omdat Jordi wel weet wat hij wilt. Hij is een perfectionist. Al de drie rijders zijn dan ook verschillend van stijl, maar hij is echt niet super speciaal met zijn wensen. We vonden al een basis set-up waar hij zich goed mee voelde en we werken hier verder mee en dit verschilt niet zoveel van de twee andere rijders.”
Tekst : Adam Wheeler – OTOR
Foto : CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…