Tienvoudig wereldkampioen Stefan Everts is reeds hard aan het werk in zijn nieuwe functie bij het KTM offroad programma. De 41-jarige Everts heeft nu de leiding over de nieuwe generatie van jonge talenten die zich binnen het Red Bull KTM team een weg naar de GP’s banen. Het Red Bull KTM team verloor sinds 2008 geen enkele MX2 titel, en deed hetzelfde in de MXGP sinds 2010. Vorige week raakte bekend dat Stefan vanaf volgend jaar geen deel meer zal uitmaken van de GP-structuur van het Oostenrijkse team en gaf ons iets meer uitleg over zijn nieuwe verantwoordelijkheid om KTM ook in de toekomst aan de top van de GP’s te houden.
“ Het Junior team is iets waar ik reeds lang om vraag “, geeft hij als verklaring van zijn project waarbij ondermeer Davy Pootjes, Jorge Prado, Conrad Mewse en Kim Savante zijn betrokken. “ We hebben momenteel een goede structuur binnen de GP-teams met Jeffrey die het de laatste seizoenen goed heeft gedaan en Tony die nog een paar jaar doorgaat. Dus was het voor mij de moment om naar de volgende stap te kijken. Ik had reeds om een junior set-up gevraagd maar die kwam er niet echt. We hadden reeds goeie support voorzien voor Prado, Mewse en Savante en ik ben er blij om dat we nu een professionele organisatie met goede begeleiding kunnen voorzien voor alle jongeren die door KTM gesteund worden. We hebben plaats in de workshop in België waar we de wedstrijd motoren kunnen klaarzetten.”
Everts zal samen met vader Harry de begeleiding op zich nemen van de Juniors in de verschillende Europese kampioenschappen en bij nationale wedstrijden. “Mijn taak zal eruit bestaan dat het team goed draait, de motoren in orde zijn en dat we de rijders kunnen helpen. Ik kan mijn ervaring en adviezen aan hen doorgeven en opvolgen wat ze nodig hebben om nog te kunnen verbeteren. Ik ben er heel blij om dat ik mijn vader aan mijn zijde zal hebben. Hij heeft zoveel ervaring om met kinderen te werken en ik heb het gevoel dat ik nog veel van hem kan leren. Dit team is ook voor mij nieuw, net zoals de organisatorische taken van dit project zullen zijn.”
De voormalige wereldkampioen in de 125,250,500,MXGP en MX1 klasse zal een essentiële rol blijven spelen binnen KTM. ‘ Hij is bezig met de volgende generatie en voor mij is dit zeer belangrijk’, beklemtoont sport directeur Pit Beirer. “ Waar zouden onze volgende kampioenen van komen? Stefans werk zal een directe impact hebben. Bovendien zijn de 2016 motoren juist geleverd en beginnen we straks te kijken naar de 2017 modellen. Ook daar zal de input van Stefan van onschatbare waarde zijn.”
‘S72’ zal ook een test en ontwikkelingsrol blijven vervullen voor de fabriek met oa WP suspension tests, en zelfs als hij druk bezig is met de ontwikkeling van prototypes, zal hij zich ook nog kunnen bezig houden met de basis opleidingen van de juniors. “ We zullen de basis van een 125 stock model als uitgangspunt gebruiken omdat dit reeds een ijzersterke motor is. We zullen met de stock veringen werken en proberen om alles zo simpel te houden. We willen hiermee een ‘signaal’ geven binnen de paddock dat het niet allemaal heel duur hoeft te zijn en dat je ook zonder ‘tuning’ van start kan gaan.
Door deze reorganisatie bij KTM rond Everts, zal Stefan ook meer tijd gaan hebben om de aankomende carrière van zijn zoon Liam op te volgen. “ We zullen hem eerst nog wat meer laten rijden… We zijn aan het zien om volgend jaar het volledige EK te rijden omdat hij vorig jaar slechts 1 wedstrijd heeft gereden. En toen had hij nog geluk dat we last-minute nog mochten deelnemen. Ik wil nog niet te professioneel met hem aan de slag gaan, want hij is nog een kind… Voor hem is het belangrijk dat hij zich amuseert. Ikzelf was te druk aan de slag vorig seizoen met de GP’s, dat we niet veel kunnen doen hebben. Het was te druk om twee kalenders te combineren. Nu zal ik aanwezig zijn op alle Europese en Junior races. Ook enkele lokale wedstrijden staan op het programma.”
Tekst: Adam Wheeler – OTOR magazine
Foto’s: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…