Enkele dagen geleden stuurde de Belgische Motorrijders Bond, de BMB, de verandering rond die in 2015 zullen plaatsvinden in het motorcross. Meteen ontstond er een terechte heisa want de verandering zijn op zijn zachts, bijzonder te noemen.
Voor wie deze nog niet hebben gelezen pikken we even de meest opmerkelijke eruit.
De BK Inters MX Open is de klasse waar Belgisch beste motorcrossers zich komen tonen aan het publiek. Daar het opkomende MX2 talent uit de EMX250 en mogelijks WKMX2 klasse aan toevoegen is absurd. De kritieken op de van opzet gelijklopende ‘SuperFinale’ in het wereldkampioenschap waren ook niet mals, met een 250cc tussen de zwaardere 450cc machines rijden is LEVENSGEVAARLIJK. De hoop van de BMB bestuursleden zal ongetwijfeld een voller starthek zijn, maar zal dit in tegenstelling niet eerder een vlucht van MX2 piloten zoals Yentel Martens, Wietse Brackman, Robin Bakens en andere creëren? Een vlucht naar het buitenland of naar een amateurbond waar eventueel nog een leuke deal te rapen ligt. Het blijft ook een raadsel waarom er niet eerder wordt geopteerd om de Inters MX2 klasse open te stellen voor buitenlanders (lees: niet FMB-BMB licentiehouders).
Tijdens de Belgian Nationals zien we ook dat zowel de National MX2 als de Nationale MX1/MX3 dan hun Inters collega’s zullen moeten gaan vervoegen. Laat me deze vraag stellen: ‘Wat heeft het creëren van klassen zin, als mensen met een lager niveau toch in het diepe water worden gegooid?’. Stel deze praktijken even voor in een schoolsysteem, of in het voetbal ziet u een club uit derde klasse al mee spelen in eerste klasse? ? Neen want in de eerste plaats zou het op hoongelach en boegeroep onthaald worden. Daarbij komt dat geen enkele van de deelnemers het nog fijn zou vinden, en is dat niet net het feit waarom we het allen doen? Het moet toch leuk zijn niet?!
Jaar na jaar maakt de Belgische motorrijders bond de meest bizarre beslissingen. Maar de vraag die zich opdringt wordt niet gesteld, namelijk wil de BMB een federatie zijn waaruit het nieuwe Belgische motorcross en motorsport talent ontspringt? Of wil het een veredelde amateurbond zijn?
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: VePix
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…