Omdat we heren van ons woord zijn belde we vandaag met FMB-BMB motorcrosscoördinator Octaaf Goeman. Dit om, zoals beloofd, hen ook de kans te geven hun zijde van het verhaal te doen i.v.m. de wijzigingen voor 2015.
We komen meteen ‘to the point’ en vragen Octaaf: ‘Waarom moeten de Inters MX2 & Inters MX1 piloten op de BKs samen gaan rijden?’ Daarop heeft de man een kort en simpel antwoord, deze maatregel is het gevolg van het weinige aantal deelnemers de verleden jaren.
Een logisch antwoord, maar waarom is er dan niet geopteerd om deze Inters MX2 klasse open te gooien voor KNMV licentiehouders of voor gewoon alle nationaliteiten en alle MX2 Inters? ‘Omdat dat niet beslist is in de werkgroep.’ Aldus Goeman.
En waarom moeten, tijdens de Belgian Nationals, de Nationalen worden samengevoegd met hun INTERS collega’s? ‘Ik weet niet of u de ‘Belgian Nationals’ volgt, maar indien u dat hebt gedaan zal u ook gemerkt hebben dat de INTERS vaak nauwelijks 15 deelnemers hebben. Daarnaast horen we dan klachten van piloten als INTERS MX1 en MX2 samen moeten rijden. Daarom was het misschien wel interessanter om INTERS MX1 bij Nationale MX1 te plaatsen en zo ook bij de MX2.’
Kunnen we dan concluderen dat deze twee beslissingen genomen zijn omdat de BMB een gebrek aan piloten heeft? ‘We hebben wel vergunninghouders, maar deze rijden tijdens deze Belgian Nationals liever in de liefhebbersbonden rond. Het resultaat is dan dat we minder aantrekkelijke wedstrijden krijgen. Je kunt namelijk geen aantrekkelijke wedstrijden maken met minder dan 15 jongens aan de start.’
Wij vinden het een opmerkelijk fenomeen dat jongens als Wietse Brackman, Jeffrey Dewulf en andere naast de BK’s de meeste Belgian Nationals gewoon links laten liggen. Wat is uw kijk daarop? ‘Opmerkelijk? Ik vind dat absoluut niet. Die jongens krijgen daar van hun dealer elke week startgeld en dat kunnen organisatoren van BMB wedstrijden natuurlijk niet doen.’
Voordat we u contacteerde hebben we o.a. ook de mening van Stefan Everts gevraagd over de veranderingen. In zijn betoog zie ‘The Legend’ dat hij toch eerder z’n heil ziet in een echt BK waarin elke federatie zijn snelste piloten afvaardigt. Wat vind u van zo’n idee? ‘Dat vind ik een goed idee. Dat is absoluut een goed idee en ik ben ook bereid om daarover met Stefan Everts daarover te praten. Maar ik moet zeggen, wij (MC Scheldeland) hebben dit jaar een BK gegeven op 1 mei. Voor die wedstrijd had ik enkele contacten en contracten met sterke piloten uit de amateurfederaties, maar ze stuurde uiteindelijk hun kat. De rede? Die weet ik niet. Maar als een man met zo’n naam als Stefan, zich daarachter zou zetten dan hoop ik dat hij meer succes kan boeken. Ik ben alvast niet tegen.’
De BMB is eigenlijk de federatie die de nieuwe Belgische talenten moet helpen bovenhalen. Maar persoonlijk krijg is soms meer de indruk dat de BMB zich meer bezighoud met z’n strijd tegen de amateurfederaties. Daarmee bedoel ik o.a. dat de BMB toch een uitgebreide Belgian National kalender willen aanbieden. Daarmee word toch in het vaarwater van de amateurfederaties wordt gevaren enzovoort. Daarnaast is ook de vraag welke meerwaarde sommige nevenreeksen heeft als we het bekijken uit een toekomstperspectief. ‘Daarmee ben ik het eens, en ikzelf ben ook voorstander moest er een samenwerking met de liefhebbers kunnen zijn. Dat er, ik zeg maar iets, vijf a zes BK manches zouden zijn zoals nu en dat er voor de rest enkel nog liefhebberswedstrijden zijn. Ik denk dat daar dan de toekomst ligt, zodat ze de gewone weken bij de liefhebbers kunnen rijden met daarnaast dat de mooie BK wedstrijden en dat daar dan word samen gereden met de beste, ook de internationale toppers. Maar spijtig genoeg zitten we daar nog niet.
Ook hebben we het volgende gerucht opgevangen, er zou namelijk een regel worden toegepast in 2015 die als volgt luid. Géén deelname in het BK is ook géén MXDN selectie. Klopt daar enigszins iets van? ‘Dat klopt, dat is zo. Dat is een beslissing die genomen is door de raad van bestuur. En het is zo dat de piloten moeten deelnemen aan het BK vooraleer ze in aanmerking komen voor een selectie.’ Moet er dan worden deelgenomen aan het volledige BK? ‘Er moet worden deelgenomen aan het BK’ verteld Octaaf Goeman ons afgemeten. Mogen we dit een opmerkelijke beslissing noemen want o.a. Clément Desalle, Julien Lieber en nog enkele andere betwisten soms weinig tot geen BK wedstrijden. Toch zijn deze sterke pionnen voor een MXON team. ‘Ja inderdaad, ik ben het daar volledig met eens. Ik moet zeggen dit is een beslissing door de raad van beheer genomen en zou zeggen dat dit voornamelijk was op de vraag van Wallonië.’ Zo vertelt BMB Motorcrosscoördinator Octaaf Goeman.
Zo is er na dit interessante praatje met Octaaf Goeman, naast BMB Motorcrosscoördinator ook voorzitter van MC Scheldeland, weer wat stof om over na te praten.
Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…