Jouw carrière is een beetje op een zijspoor geraakt toen Kawasaki niet u, maar Jake Weimer tekende. Wat is daar toen eigenlijk allemaal fout gelopen? ‘Ryan Villopoto en Mike Fischer, toenmalig teammanager, wilden mij daar niet. Dit omdat Ryan geen concurrentie uit eigen team wou krijgen. Ryan wou de onbetwiste nummer één van het team zijn. Maar om de buitenwereld te overtuigen van hun keuze voor Weimer zijn ze geruchten gaan rondstrooien, over die zogenaamde idioot hoge looneisen die ik zou hebben gevraagd. Dit terwijl ik nooit een offer van hen heb gehad, we nooit met elkaar hebben gepraat en we nooit hebben onderhandeld. Helaas waren ik en m’n agent (manager) zo overtuigd van Kawasaki’s loyaliteit dat we alle andere aanbiedingen op voorhand al weigerde. Want ik had Kawasaki een wereldtitel en twee Lites supercross titels geschonken en dan verdien je toch gewoon die kans, niet?’
Als je er een percentage op moet plakken, hoeveel kans hebben de fans om u aan het werk te zien tijdens Anaheim1? ‘De kans dat ik daar niet ben is 95%, dus er is een kleine maar haast onbestaande kans dat ik daar toch deelneem’. Voor fans doet hoop leven, maar zulke percentages maken ons fans niet blij. ‘Dit is echt niet mijn beslissing, ik wil daar wel starten en bel de teams zelf op met de vraag of ze iets hebben.’
Het is duidelijk dat als we het over teams en contracten hebben, we een Pourcel zien die teleurgesteld is in Kawasaki. Kawasaki waarvoor hij z’n hele leve resultaten boekte en hem op een beslissend moment in zijn carrière in de kou liet staan. Een beetje troost kan CriCri vinden in het feit dat Mike Fischer die resoluut voor Jake Weimer koos enkele maanden na deze blunder de laan werd uitgestuurd door Kawasaki.
Als we even terugkijken naar het AMA outdoorseizoen dat je betwist hebt, welke gevoelens hou je daar dan aan over? ‘Echt gelukkig was ik niet met de behaalde resultaten. In de top drie, dat was de plaats waar ik het hele seizoen had moeten zitten en dat lukte niet. Op zwaardere parcours voelde ik mij niet echt comfortabel op de motor. Waarschijnlijk omdat ik niet gewoon ben aan de Yamaha. Mijn stijl is dan ook heel verschillend van de jongens die het wel goed deden op de Yamaha. Jeremy Martin en Cooper Webb rijden veel agressiever bijvoorbeeld. Wel moet gezegd worden, en dat heeft ook iedereen gezien, dat de Yamaha’s echt veel bruikbaar vermogen hebben! Dus het lag zeker niet aan de motor, het lag eerder aan de klik die er niet was’
Lees morgen het derde en laatste deel van het interview met Christophe Pourcel. Daarin vragen we of hij soms denkt aan stoppen, of dat hij nog steeds denkt te kunnen winnen in het hedendaagse supercross en waarom hij terug is beginnen crossen na het gruwelijke ongeluk in 2007!
Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: CDS
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…