CP377, neemt geen blad voor de mond! (Deel 2)

RYAN VILLOPOTO WOU MIJ NIET NAAST HEM

Jouw carrière is een beetje op een zijspoor geraakt toen Kawasaki niet u, maar Jake Weimer tekende. Wat is daar toen eigenlijk allemaal fout gelopen? ‘Ryan Villopoto en Mike Fischer, toenmalig teammanager, wilden mij daar niet. Dit omdat Ryan geen concurrentie uit eigen team wou krijgen. Ryan wou de onbetwiste nummer één van het team zijn. Maar om de buitenwereld te overtuigen van hun keuze voor Weimer zijn ze geruchten gaan rondstrooien, over die zogenaamde idioot hoge looneisen die ik zou hebben gevraagd. Dit terwijl ik nooit een offer van hen heb gehad, we nooit met elkaar hebben gepraat en we nooit hebben onderhandeld. Helaas waren ik en m’n agent (manager) zo overtuigd van Kawasaki’s loyaliteit dat we alle andere aanbiedingen op voorhand al weigerde. Want ik had Kawasaki een wereldtitel en twee Lites supercross titels geschonken en dan verdien je toch gewoon die kans, niet?’
Irriteert het u dan nu dat jongens als Weston Peick en Wil Hahn sneller een kans krijgen tegenover jij met toch uw palmares? ‘Ik had misschien wel op die Yamaha kunnen zitten want Keith McCarty (Yamaha Racing Division Manager) is een goeie vriend van me, maar die motor ligt me gewoon totaal niet. Anderzijds had ik zo m’n zinnen gezet op dat Kawi zitje, maar ze hebben die andere jongen (Wil Hahn) getekend. Dat maakt mij toch wel triest, want zijn resultaten komen niet in de buurt van mijn resultaten. Als ik dat dan bekijk vind ik dat niet fair. Ach misschien is het omdat Davi en Wil dezelfde trainer hebben ofzo, maar op het einde van het kampioenschap gaat het toch om resultaten. En het geloof is er dat ik dat op een goeie motor in een goed team nog steeds kan, resultaten neerzetten. Als ze willen dat ik een trainer neem, dan neem ik een trainer en dat heb ik hen ook allemaal verteld.’

5 PROCENT KANS DAT IK TOCH START TIJDENS ANAHEIM1

Als je er een percentage op moet plakken, hoeveel kans hebben de fans om u aan het werk te zien tijdens Anaheim1? ‘De kans dat ik daar niet ben is 95%, dus er is een kleine maar haast onbestaande kans dat ik daar toch deelneem’. Voor fans doet hoop leven, maar zulke percentages maken ons fans niet blij. ‘Dit is echt niet mijn beslissing, ik wil daar wel starten en bel de teams zelf op met de vraag of ze iets hebben.’

Het is duidelijk dat als we het over teams en contracten hebben, we een Pourcel zien die teleurgesteld is in Kawasaki. Kawasaki waarvoor hij z’n hele leve resultaten boekte en hem op een beslissend moment in zijn carrière in de kou liet staan. Een beetje troost kan CriCri vinden in het feit dat Mike Fischer die resoluut voor Jake Weimer koos enkele maanden na deze blunder de laan werd uitgestuurd door Kawasaki.

DE YAMAHA WAS GOED, MAAR…

Als we even terugkijken naar het AMA outdoorseizoen dat je betwist hebt, welke gevoelens hou je daar dan aan over? ‘Echt gelukkig was ik niet met de behaalde resultaten. In de top drie, dat was de plaats waar ik het hele seizoen had moeten zitten en dat lukte niet. Op zwaardere parcours voelde ik mij niet echt comfortabel op de motor. Waarschijnlijk omdat ik niet gewoon ben aan de Yamaha. Mijn stijl is dan ook heel verschillend van de jongens die het wel goed deden op de Yamaha. Jeremy Martin en Cooper Webb rijden veel agressiever bijvoorbeeld. Wel moet gezegd worden, en dat heeft ook iedereen gezien, dat de Yamaha’s echt veel bruikbaar vermogen hebben! Dus het lag zeker niet aan de motor, het lag eerder aan de klik die er niet was’

Lees morgen het derde en laatste deel van het interview met Christophe Pourcel. Daarin vragen we of hij soms denkt aan stoppen, of dat hij nog steeds denkt te kunnen winnen in het hedendaagse supercross en waarom hij terug is beginnen crossen na het gruwelijke ongeluk in 2007!
Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: CDS

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

49 minuten ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

5 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

22 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago