Dutch Supercross, hoe laten ze het werken?!

Zo ongeveer een maand na datum vonden we de tijd gekomen om even na te praten met de mensen van de supercross van Zuidbroek. Als er word teruggeblikt, kan er dan worden gesproken over een positief evenement? ‘Ja absoluut, net zoals de voorgaande jaren. Anders waren we er uiteraard ook niet meer aan begonnen. We hebben alles goed op de rit en zoals het nu lijkt doen we het volgend jaar gewoon weer opnieuw. Die basis ligt er gelukkig wel nu, want we hebben dit natuurlijk van niks opgebouwd.’

Zit het evenement in de Eurohal in Zuidbroek aan zijn limiet of zit er nog groeimarge in? ‘Ja er zit zeker nog groeimarge in. Zo deden we het de eerste drie jaar met wat kleinere tribunes, en die hebben we voor de editie van dit jaar vervangen door tribunes met een grotere capaciteit. Daarnaast als je ziet wat er over het hele weekend gebeurd, dan kan er altijd wel iets klein beter, dat bespreken we dan ook intern. Dus er zit zeker nog wel rek op het evenement om het beter en groter neer te zetten.’

Het is een goed georganiseerde supercross. We kunnen ons dan ook voorstellen dat er wel interesse is uit één of andere kampioenschap om jullie in te wijden. ‘Klopt, dat zijn dingen die altijd spelen. Je moet als organisatie natuurlijk wel eerst laten zien wat je in uw mars hebt en hoe je dingen doet. We hebben goede contacten met de ADAC Supercross in Dortmund en dat soort zaken loopt altijd. We moeten wel eerlijk bekennen dat daar niet meteen onze focus op ligt. Wij zijn toch voornamelijk bezig met een goede supercross te organiseren waar iedereen blij van word. Zowel wij als vrijwilligers als de deelnemers, het publiek en de sponsoren. Wat daarna of daardoor op ons pad komt zal allemaal mooi meegenomen zijn.’

We mogen dan meteen ook zeggen dat in de directe toekomst de Supercross van Zuidbroek bij de ADAC of EKSX zal aansluiten? ‘Neen, Neen, Neen. Op dit moment niet, het kan best zijn dat zo iets in één keer in een stroomversnelling komt. Dat soort dingen kunnen natuurlijk altijd. Alleen zoals ik al zei, we zijn daar niet zelf actief naar opzoek zeg maar. Dat speelt allemaal wat op de achtergrond.’

Wat opvallend is voor de supercross van Zuidbroek is het mooie deelnemersveld. Hoe krijgen jullie dat toch voor elkaar? ‘(Lach) Heel simpel hard werk uiteraard. We zijn een stichting*, en ook al denken vele mensen dat we dit echt doen als hoofdberoep, toch heeft iedere vrijwilliger hier naast gewoon nog zijn eigen baan of zijn eigen bedrijf dat hij moet runnen. Vanuit die basis maken we ook ons budget, dit houden we zo strak en sober mogelijk. Dat wil dus ook zeggen dat er geen plaats is voor startgelden. Als je kijkt naar de grotere supercross wedstrijden in Europa zoals Genève, Lille, Genua en andere die betalen startgelden en nemen grote delen van de onkosten voor hun rekening. Dat doen wij niet, wij bieden de deelnemers goede faciliteiten aan. Dat betekend een perfect verzorgde baan, over de grond en dergelijke hebben we nog nooit klachten gehoord en dat was toch één van onze prioriteiten vanaf het begin. Hiernaast proberen we ook aantrekkelijk prijzengeld te voorzien zodat de piloten toch willen komen. Ook is het een voordeel dat we één week voor de eerste ADAC supercross in Stuttgart op de kalender staan. Dat maakt dat vele rijders onze wedstrijd ook voor die reden weten te vinden, als een soort van laatste generale repetitie. Dit alles zowat samen in combinatie met de goede contacten met alle rijders en teams zorgen steeds voor een goede basis als we praten over een sterk deelnemersveld.’

*Een stichting is gelijkaardig aan een VZW.

Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto: dutchsupercross.nl

Recent Posts

Taddy Blazusiak rijdt door opzettelijk gespannen prikkeldraad

Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…

10 uur ago

TECHBRIEF: 2025 Triumph TF 450-RC

Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…

12 uur ago

KTM zoekt naar overbruggingskrediet

Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…

1 dag ago

Dietger Damiaens sluit af met EK brons

Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…

1 dag ago

Marc-Antoine Rossi naar Red Bull KTM

De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…

2 dagen ago

Stefan Everts over de snelheid in de MX2

Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…

2 dagen ago