Wie volgt Ryan Villopoto op in 2015?!

Aanstaand weekend, zaterdag 3 januari, gaat het Monster Energy Supercross kampioenschap van start. Dit gebeurt naar traditie in het Angel Stadion te Anaheim. Eén ding staat al zeker vast. Ryan Villopoto zal zichzelf niet opvolgen als AMA/FIM 450 Supercross kampioen. De Amerikaan richt zich na vier achtereen volgende supercross titels helemaal op het wereldkampioenschap motorcross. Ook zullen we niet kunnen rekenen op de deelname van James ‘Bubba’ Stewart. De Yoshimura Suzuki piloot is zoals geweten geschorst na een positieve dopingtest. Wie zijn dan wel de kandidaten voor de overwinning in Anaheim? Meer nog wie zijn zoal de kandidaten voor de titel in 2015?!

Eén van die kandidaten is onze Europeaan, de Duitser, Ken Roczen. De jongeman switchte in het tussenseizoen van Red Bull KTM naar het RCH Suzuki Racing team. Het team, van Carey Hart en Ricky Carmichael, gaat samen met Ken Roczen opzoek naar de voor de Duitser eerste supercross titel in de 450cc klasse. De concurrentie voor Ken Roczen zal van overal komen. Zo zagen we in de Monster Energy Cup een sterke Davi Millsaps. De man, die de leegte die Ryan Villopoto bij Kawasaki liet moet proberen vullen, lijkt klaar voor een aanval op de titel. Davi Millsaps, liet in het verleden al meerdere malen zien dat hij snel kan rondgaan op een supercrossbaan. Dit leverde hem in zowel 2012 als 2013 de titel van ‘vicekampioen’ op, dit na Ryan Villopoto en beide jaren voor Ryan Dungey.

Deze Ryan Dungey zal uiteraard met zijn enorme regelmaat, ook in 2015 mee bikkelen om de prijzen. Daarbij kijken we met argusogen uit naar de evolutie die de KTM piloot heeft gemaakt onder zijn nieuwe trainer, Aldon Baker. Heeft RD5 hierdoor nu net die ‘edge’ verkregen die hij soms miste?

Justin Barcia is nog zo’n man waar iedereen zijn evolutie met argusogen zal volgen. De jongeman veranderde een boel. Zo nam hij een nieuwe trainer onder de arm en koos hij na een leven lang Honda voor een contract bij het Joe Gibbs Yamaha team. In de supercross van Paris-Lille gaf BamBam Barcia nog geen al te beste indruk. Die indruk was in het Italiaans Genua beter, maar daar eindigde zijn avond met een zware crash. Gelukkig deed de beschermengel van Justin Barcia zijn werk en zien we hem zaterdag aan de start. Het blijft echter wel afwachten hoe hij het er vanaf zal brengen. Al luid er natuurlijk wel een gezegde ‘verandering van spijs doet eten’.

Als we over de supercrosswedstrijden van Paris-Lille en Genua praten moeten we het uiteraard hebben over Eli Tomac! De Geico Honda piloot was in de Bercy supercross in Lille van een ander niveau. Obstakels waar andere sukkelde nam de Honda piloot op het achterwiel. Op het niet bijzonder grootte rondje degradeerde hij de tegenstand door er een seconde sneller rond te gaan. Als we over Eli Tomac spreken, spreken we misschien wel over de grootste favoriet voor de titel, dit als hij van blessuren gespaard blijft.

Wie zonder blessures ook tot een gevaarlijke outsider mag gerekend worden is Trey Canard. De merkgenoot van Eli Tomac toonde in het verleden al aan dat hij enorm snel kan gaan. Maar net iets te vaak ziet Trey Canard zijn goede flow onderbroken door blessuren. Indien de 250 East coast SX kampioen uit 2008 fit kan blijven kan 2015 misschien wel eens het jaar van de ware doorbraak worden.

En voordat we aan de ‘rookies’ beginnen moeten we nog even naar ‘de ouwe’, Chad Reed. Wat kan en wil Chad Reed nog laten zien in 2015? De Australiër breidde zijn team uit met collega Josh Grant. Beide zijn vader en betrekken hun kinderen in het motorcrossgebeuren. De vraag is of dit alles niet teveel hun focus weghaalt van de sport zelf. Anderzijds hopen we uiteraard dat de sympathieke Australiër nog één titel mag behalen. Dit om op een waardige manier adieu te zeggen van het actieve racen en de functie van teamchef op te nemen.

Wat kunnen de ‘rookies’? Met Dean Wilson (Red Bull KTM), Jason Anderson (Rockstar Husqvarna), Blake Baggett (Yoshimura Suzuki) en Cole Seely (Team Honda) maken enkele mooie namen de overstap. Maar de grote vraag is wat kunnen deze jongens op een 450cc? Dean Wilson liet vorig seizoen al mooie resultaten optekenen op de TwoTwo Kawasaki. Zijn collega Jason Anderson liet op zijn beurt, in de 24MX Supercross in Zweden, dan weer zien best wel met de 450 om te kunnen. Cole Seely is als het ware een echte supercrossspecialist, dit waar Blake Baggett op zijn beurt meer een motorcrossspecialist is, voor hem wordt deze opdracht misschien wel het moeilijkste. Het is dan ook uitkijken hoe hij en de drie andere het er van af brengen in 2015.

Tekst: Matthias Van Eeckhoven

Recent Posts

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

1 uur ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

2 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

4 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

4 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

13 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

13 uur ago