KEMEA Yamaha Yamalube Race Report: GP2, Thailand

Na de openingsGP vorige week in Qatar streek de MXGP paddock dit weekend neer in het Thaise Nakhonchaisri. Waar het vorige week aangenaam weer was, kregen de rijders ditmaal af te rekenen met tropische temperaturen van meer dan 37°C en een hele hoge luchtvochtigheid. Door de extreme temperaturen werd zelfs beslist om de tweede manche met 5 minuten in te korten.

Om aan de warmte te acclimatiseren trok het ganse team vorige zondag reeds naar Thailand. Op die manier konden de rijders hun trainingen uitvoeren in de warme omstandigheden en zich zo optimaal voorbereiden op deze GP.

Benoit leek zich dit weekend veel beter in zijn sas te voelen dan vorige week in Qatar. In de kwalificatiewedstrijd reed hij een sterke race en kwam hij als zevende over de finish. Damon van zijn kant kon een goeie start niet verzilveren. Hij mocht op zondag als 14e naar het starthekken gaan.

De temperaturen op zondag waren nog warmer dan deze op zaterdag. In de eerste manche namen beide KEMEA Yamaha rijders een goeie start. Benoit nestelde zich al vlug in de top 5 en raakte in een strijd verwikkeld met meerdere rijders die voor de vierde plaats vochten. Hij viel iets terug naar de achtste plaats maar hield vol tot het einde om uiteindelijk mooi als zevende over de streep te komen. Damon van zijn kant kon niet pushen in deze loodzware omstandigheden. Hij had geen kracht en na een valpartij voelde hij zich slecht worden. Met de vrees om flauw te vallen reed hij compleet uitgeput binnen en staakte de wedstrijd. Totaal oververhit en met een tekort aan zuurstof was het al snel duidelijk dat het niet verantwoord zou zijn om in deze condities te starten in de tweede manche, waarop samen besloten werd dit niet te doen. Damon was trouwens niet de enige die niet meer van start ging. Ook rijders als Tixier, Gasjer en Seewer waren totaal uitgeput na de eerste manche en bleven in de pitbox.

Benoit ging vol vertrouwen de tweede manche in en kwam opnieuw heel sterk uit de startblokken. Hij ging als derde door de eerste bocht en sloot de eerste ronde af op de vijfde plaats. Hij slaagde erin Lieber achter hem te houden en kon op zijn beurt druk zetten op Covington, die voor hem reed. In de derde ronde kwam Benoit echter in contact met een steen of een andere rijder waardoor het remsysteem vooraan compleet verplooid was en het voorwiel blokkeerde. Benoit kwam nog langs de pitlane, waar geprobeerd werd de rem volledig open te zetten. Het voorwiel blokkeerde nog altijd en Benoit moest opgeven. Een tegenvaller dus na de sterke prestatie van de Fransman.
In de eindstand finishte Benoit als 13e. In de tussenstand van het WK staat hij nu 17e, Damon volgt op de 27e plaats.

Team manager Marnicq Bervoets: “ Ik ben blij en tegelijk ontgoocheld… Benoit reed dit weekend zoals we hem bezig hebben gezien op training, en daar ben ik heel blij om! Dit is de Benoit die we wilden zien en zonder de tegenslag was zelfs een top 5 mogelijk. Het lijkt er dus op dat hij verlost is van de stress en vertrokken is. Damon viel dit weekend dan weer tegen. Hij had het ganse weekend geen vuur in hem en lijkt met de crash vorige week het vertrouwen wat verloren te hebben. Daarbij nog eens de moeilijke omstandigheden hier en zo werd het een moeilijk weekend. Het is nu zaaks alles eens op een rijtje te zetten en het vertrouwen terug op te bouwen tegen de GP van Argentinië.”

Benoit Paturel: “ Ik voelde me veel beter dan vorige week in Qatar. Daar reed ik heel gespannen maar hier in Thailand ging het veel vlotter. Mijn starts waren heel goed en ik ben blij dat ik het tempo van die top 5 mannen kon volgen. Een top 5 zat er misschien wel in zonder de problemen, maar dat is motocross denk ik… Ik weet niet waar of hoe dit gebeurde, maar ik kon niet meer verder. Ik wil wel graag iedereen in het team bedanken voor hun inzet en om in mij te geloven. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd!”

Damon Graulus: “ Opnieuw een moeilijk weekend hier in Thailand… Tussen Qatar en Thailand recupereerde mijn enkel vrij goed en kon ik mij goed voorbereiden op de wedstrijd. Ik dacht er klaar voor te zijn maar niks was minder waar en ik had het ganse weekend last van de warmte. Ik kon nooit echt door pushen en had niks extra in de tank. De kwalificatie verliep vrij goed tot ik opnieuw ten val kwam en mijn enkel bezeerde. In de eerste manche zondag ging het aanvankelijk niet slecht maar ik kon niet pushen. Ik kwam ten val en geraakte compleet uitgeput. Ik voelde dat ik ging flauw vallen en reed binnen. Ik was echt leeg en voelde mij niet goed. Samen met het team hebben we dan beslist om niet meer te starten. Ik weet niet wat het probleem was, ik weet nochtans dat ik de snelheid heb en vooraan kan meedraaien. Deze week ga ik samen met mijn trainer evalueren wat we moeten doen en proberen het vertrouwen terug op punt te krijgen tegen Argentinië.

De KEMEA rijders keren nu terug naar huis en zullen volgende week ter voorbereiding op de GP van Argentinië (29-3) van start gaan in Gemert voor de eerste ONK wedstrijd.

Foto : Bavo Swijgers

Matthias

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

10 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

18 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

19 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago