Categories: MXGP & EMXSlideshow

Brent Van Doninck over zijn GP debuut

Tijdens de Grand Prix van Argentinië zagen we twee opmerkelijke debutanten aan het werk in het FIM World Championship MX2, met de jonge Brit Adam Sterry die op een achtste plaats eindigde en de sterke Belg Brent Van Doninck die al even knap negende werd in de eerste reeks. De 19-jarige rijder uit het Kemea Yamaha MX2 team kwam in Neuquen aan de start in plaats van zijn teamgenoot Damon Graulus. Het team heeft dus een rijders wissel gedaan van het Europees EMX250 kampioenschap naar het WK MX2. Brent Van Doninck maakte dus zijn entree in Patagonië en dit nadat hij toch wel enkele opmerkelijke nationale wedstrijden gereden had op de Rinaldi YZ250F motor.

“Ze zeiden me om alles te doen wat ik kon en dat er nog geen hoge verwachtingen waren gesteld,” zei de Rookie. “Ze willen me gewoon het hele systeem laten leren. Ik had al een paar goeie wedstrijden in de laatste weken en ik wilde dan ook graag iets tonen. Ik was wel heel nerveus en ook heel gespannen, maar gelukkig ging alles goed.”

Van Doninck moest zich in de tweede reeks terug trekken met een beschadigde voorrem net als zijn collega ‘MX2 Rookie’ Benoit Paturel. De jonge Fransman eindigde nog achtste in de eerste reeks op de Kemea motor, hiermee had het team meteen twee rijders in de top tien zitten. De rijder uit Herentals heeft afgelopen weekend dan ook nog de tweede ronde van het Belgische kampioenschap MX2 gewonnen.

“Ik wist dat ik over een goeie fysieke conditie beschikte, dus kon ik wat rijders passeren,” zei Van Doninck. “Ik ben echt blij met deze eerste GP en meteen ook top tien te kunnen rijden, het was zeker niet slecht en ik heb nu iets om op verder te bouwen. Ik haalde de finish niet in de tweede reeks en dat motiveert me nog meer om voor de volgende GP twee reeksen goed af te werken en in de top tien te rijden. Ik zal daar zeker nog harder voor moeten werken.”

Brent Van Doninck zijn snelheid in zijn eerste MX2 avontuur was indrukwekkend gezien hij een trip van 12.000km moest ondergaan en dan ook nog het systeem van de Grand Prix moest ontdekken. Daarbij de aanpassing aan de speciale GP YZ250F factory motor dat hem toch wel wat meer power gaf dan zijn motor in de EMX250 klasse. “De motor is echt geweldig en het team heeft er ook hard aangewerkt. De fabrieksmotor is dan ook veel sterker en je kunt het niet vergelijke met de andere motor waar ik tot nu toe mee reed.”geeft hij toe. “De motor die ik had voor het Europees kampioenschap is ook wel goed en heeft een normale kit dat perfect is voor een training en een gewone wedstrijd. Maar… in de GP’s lijkt iedereen wel een fabrieksmachine te hebben!!!”

Tekst: Adam Wheeler / OTOR
Foto: Bavo Swijgers/CDS

Matthias

Recent Posts

VIDEO: de sfeer op de MXoN in Matterley Basin

De Motocross of Nations is weer achter de rug, maar we willen graag nog een…

17 uur ago

Triumph stelt de TF 450-RC Edition voor aan het grote publiek

Triumph Motorcycles onthult zijn allereerste 450cc crossmotor, ontworpen in samenwerking met de GOAT, Ricky Carmichael.…

20 uur ago

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

1 dag ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

1 dag ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

1 dag ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

1 dag ago