Afgelopen Grand Prix weekends ging de geruchtenmolen flink te keer. Zo ook over een mogelijke MXGP kampioenschapsmanche die in een stadion zou plaats vinden. Een opmerkelijke stap die zou gemaakt worden in een Duits stadion…
Eenmalig wou Youthstream President Giuseppe Luongo enkele dingen over dit hele idee kwijt. “De grote merken die het kampioenschap steunen en de fabrieksteams staan open voor het idee om een Grand Prix in een overdekt stadion te organiseren. Dit om zodoende de infrastructuur die bij zo’n modern stadion hoort te kunnen gebruiken.” De Italiaan refereert naar de Grand Prix van Italië in Maggiora om duidelijk te maken waarom dit idee zeker een kans verdient. “Maggiora is in de ogen van de fans een mythische plek, zo’n beetje onaantastbaar, maar als het regent zoals het dat dit jaar deed dan krijg je toestanden zoals we die dit jaar gezien hebben” De Youthstream President doelt op het feit dat o.a. de paddock blank stond, daardoor stonden mecaniciens en hun materiaal in het water en dit terwijl ze hun werk deden. Daarnaast waren parkings verdronken landen waaruit nauwelijks zelfstandig te geraken was. “We kunnen géén nieuw publiek aanboren en deze naar het motorcross halen en dan verwachten dat ze na de wedstrijd enkele uren gaan staan wachten tot ze uit de modder zijn getrokken.”
Het organiseren van motorcrosswedstrijden in en rondom moderne faciliteiten zoals racecircuits, is niet nieuw. Deze trend werd ingezet begin jaren 2000 met Belgische WK manches in Spa-Francorchamps (‘01-‘02) en Zolder.(’03-’04-’05-’06). Achter deze volgde er nog vele met Donington, Franciacorta, Mallory Park, Losail,… en binnenkort ook Assen. Het idee en de organisatoren kende over de jaren wisselende succes.
De laatste ‘Europese’ poging, twee jaargeleden op de Lausitzring kende een gebrek aan sfeer. Dit mede vanwege het feit dat de tribune en daardoor meteen ook het publiek een heel eind verwijderd waren van de actie. Daarnaast gaven de in de achtergrond, niet gebruikte tribunes een troosteloze indruk. Assen is echter een nieuwe kans voor het idee en iedereen kijkt alreeds benieuwd uit naar hoe de 16de ronde van het WK zich zal ontplooien op het legendarische MotoGP circuit. Luongo vertelt alvast het volgende daarover: “We hebben plaatsen zoals Assen en Losail nodig indien we faciliteiten willen aanbieden, gekoppeld aan de juiste ervaringen.”Dat er nog steeds ruimte is om een grotere verscheidenheid aan parcours te creëren is duidelijk. Toch is het alsook belangrijk dat de geschiedenis en kern van de sport behouden blijft door parcoursen als Maggiora , St Jean , Loket , Lommel en Uddevalla te waarderen en koesteren. De stap naar een (overdekt) stadion is een stap in het duister, maar ook één met ongekende mogelijkheden. Mogelijks zelfs de stap naar het grote sport publiek. Het is een idee dat al jaren langzaam rijpt in de paddock en dat nu misschien klaar is om geoogst te worden. Maar wat moet het publiek dan verwachten van dit? “Het zullen korte versies worden, van de parcoursen die we nu al zien. Het zal géén supercross zijn.” aldus Giuseppe Luongo daaraan voegt de Italiaan nog toe: “Er is een potentieel om enorm veel mensen naar het motorcross te lokken, maar als blijkt dat we slechts 10.000 mensen hebben kunnen warm maken dan moeten we achteraf misschien wel spreken over een mislukking.”
Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandstalige versie: Matthias Van Eeckhoven
Redactionele Note: Duitsland beschikt over 3 overdekte stadia. De Esprit Arena in Düsseldorf, Veltins-Arena in Gelsenkirchen en de Commerzbank-Arena in Frankfurt.
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…