Robin Bakens en CreyMert racing matchen super!

Een 3-tal weken geleden werd het nieuws bekend gemaakt dat Robin Bakens het resterende seizoen afwerkt op een CreyMert racing geprepareerde Honda. De eerste echte wedstrijd die er aan kwam was er meteen één van formaat. Zo kwam Bakens aan de start in het EK250cc in Lommel.

Meteen werd het duidelijk dat het klikte tussen de CRF250 en Robin. In de tijdstraining in Lommel, iets wat niet meteen de Waaslander z’n specialiteit is, zette hij een 13e plaats neer. Goed voor een rechtstreekse kwalificatie voor de manches op zondag. Wanneer het dan zo ver was werd Robin helaas wat nerveus, hij zat met erg veel vraagtekens en ook het loodzware circuit had hem tijdens de warm-up al een beetje geïntimideerd. De start van de eerste manche liep dan ook niet foutloos, een klein stuurfoutje in de eerste bocht zorgde voor een verlies van posities en een start halfweg het pak was dan ook het resultaat. Op deze plaats bleef Bakens verder rijden, in duel met allerhande rijders, tot aan de allerlaatste bocht toe, hij kon uiteindelijk een 21e plaats bemachtigen.

In de tweede manche verliep het gelukkig allemaal iets beter, alle vraagtekens waren van tafel geveegd, de afstelling was nog een tikkeltje beter en de hoeveelheid concentratie was niet te meten. Samen met de top-5 duikt Robin de eerste bocht in, echter door te moeten vertrekken van hek 30 drummen ze hem een beetje naar buiten en na enkele bochten zat hij op een 8e plaats. Door meteen mee te doen met de toppers zat het ritme er direct in en ging het rijden uitermate vlot. Buiten enkele toppers die een slechtere start achter de rug hadden kon Robin merendeels van het deelnemersveld voor zich laten en haalt hij 8 EK punten binnen door op een knappe 13e plaats te finishen. Voor het dag klassement kwam hij dankzij deze goede tweede manche op een 18e plaats te liggen.

“De eerste reeks viel me wel een beetje tegen” Aldus Robin Bakens. “Ik reed veel te nerveus en verkrampt rond, zo hard zelfs dat m’n pols terug pijn begon te doen. Toen ik een kwartier aan het rijden was zat ik zelfs fysiek er al helemaal door, iets wat niet van m’n gewoonte is. Gelukkig was het dus effectief de stress die mij tegen hield. Ik ging zo fris als een hoentje mijn tweede manche in en alle nervositeit was helemaal weg. Het resultaat dat ik toen dan ook reed was een hele opsteker en een bevestiging dat ik het toch in me heb om me dik in de punten te rijden op een EK.”

Afgelopen weekend stond er ook het ONK in Markelo op het programma. In tegenstelling tot in Lommel verliep de tijdstraining enorm slecht voor Robin. Een foute bandenkeuze was hiervan de oorzaak, met de parcoursverkenning de avond voor de wedstrijd leek het een diepe zware zandbaan te worden. Maar het circuit in Markelo heeft een harde basis en de schoepenband van Robin was dan ook een enorm nadeel, een 28e kwalificatie plaats was het gevolg.

Gelukkig is een 28e plaats nog een plekje op de eerste rij. In de eerste manche schoot de CreyMert Honda uit de startblokken alsof het F1 bolide was. Door de slechte kwalificatie stond Bakens helemaal aan de buitenkant en met een start als deze was dit eigenlijk nog een klein voordeel, hij kon mooi naar binnen snijden richting de eerste bocht, hem goed aansnijden en zo de gas iets langer open houden. Echter na hevige duels in de openingsfase kwam hij een beetje fysiek te kort en viel Bakens terug naar een 14e plaats. In de tweede manche viel het starthek iets sneller dan verwacht en de in Kenny kledij rijdende Belg was zo goed als laatste weg. Gelukkig kon hij dankzij een massale valpartij in de tweede bocht veel plaatsen goed maken en kon hij aan zijn inhaalwedstrijd beginnen. Dankzij enkele toppers die hem voorbijstaken in de beginfase kon Robin aanpikken en een sterk tempo ontwikkelen. Het rijden ging ook dusdanig vlot dat hij kon doorzetten tot de allerlaatste ronde en een 11e plaats bij elkaar reed, goed voor een 12e plaats algemeen.

“Het is gewoon een super match tussen mij en CreyMert racing. We verstaan elkaar, zij helpen waar nodig, het zijn super vriendelijke mensen … het hele plaatje klopt gewoon. Daarnaast verloopt de overgang van Yamaha naar Honda ook gewoon super. De CRF250 heeft enorm veel power en buiten de vering aanpassen naar mijn persoonlijke behoeften is er eigenlijk zo goed als niks veranderd aan de motor. Vorige week zat ik ook in Frankrijk, stage te geven en op die harde banen merkte ik ook gewoon hoe super deze motor stuurt. Ik kijk al uit naar m’n volgende wedstrijd in Balen, daarna pikken we ook Orp-Le-Grand mee om wedstrijd ritme te houden en dan zakken we af naar Assen!”

Foto: Frederik ‘VePix’ Van Eeckhoven

Recent Posts

Gastcolumn: Motorcrossomlopen, vroeger en nu

Onze collega's van MXVintage.be publiceerden recent een artikel dat geschreven werd door Johan Troch. Daarin…

16 minuten ago

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

14 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

15 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

18 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

20 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

2 dagen ago