Veiligheid voor alles, toch?! Dat zou je toch denken in een sport zoals de onze. Een sport waar blessure schering en inslag zijn. En dan hebben we het over zwaardere blessuren, niet over een verzwikte enkel, een pijnlijke poep of een doortrapte voetzool zoals in andere sporten. Neen de afgelopen tijd hebben we in het motorcross helaas verhalen zoals dat van Axel Alletru maar ook dat van Joel Roelants kunnen aanschouwen, daarnaast weten velen ook wat er met Mika Musquin is gebeurd die z’n allerbovenste nekwervel onlangs brak en daardoor verlamd raakte. Daarnaast kennen we allemaal wel iemand die de afgelopen maanden of jaren verdomd veel geluk of ongeluk, je bekijkt het maar, heeft gehad tijdens het crashen…
Toch blijken sommige federaties en organisatoren het nog steeds niet door te hebben dat ze géén vriendenpartij monopolie organiseren. Zo bericht ik u graag over een voorval jongstleden tijdens de MCLB wedstrijd in Overslag. Daar ging zondag morgen in de training een jongeman zwaar onderuit, een waslijst een blessures was het gevolg. Bij deze blessuren behoorde o.a. een zware hersenschudding, bloeding in de hersenen, gebroken ribben die een geperforeerde long hebben veroorzaakt. Hiernaast liep hij ook een gebroken sleutelbeen op. Niets bijzonder ware het niet dat na de crash werd vastgesteld door de sympathisanten van de piloot dat er géén dokter aanwezig was. Deze was blijkbaar pas vanaf de eerste manche voorzien, net zozeer als vlaggenmannen en –vrouwen. Deze waren ook nog niet op post voor de trainingen. Het was dan ook meteen behelpen geblazen na de valpartij.
Zonder twijfel doorstonden zowel familie, vrienden als de piloot zelf doodsangsten en er was géén dokter. Er was géén dokter aanwezig om de situatie in te schatten, meteen de juiste diensten op te roepen en tegelijk de aanwezige te vertellen dat of het al dan niet in orde zal komen. Néén er werd om welke reden dan ook besloten dat tijdens (tijds)trainingen veiligheid van ondergeschikt belang is. Dat hun piloten dan voor dood mogen blijven liggen, en blijkbaar ook mogen overreden worden. Dit incident roept hopelijk bij u de vraag op of u het nog opportune vind om onze gevaarlijke sport te beoefenen bij een federatie die géén ene moer geeft om uw veiligheid. Hopelijk bedenkt u dat motorcross al gevaarlijk genoeg is zonder dat er om welke reden dan ook aan veiligheid word gemorreld.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Archief Foto: Damon D’Hanis
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…