Steve Dixon van het Monster Energy Dixon Racing Team heeft voor het eerst gesproken over de komst van de drie voudig Vice-Wereldkampioen MX2 Tommy Searle en het vertrek van de drie voudig Grand Prix winnaar in 2015 Max Anstie.
Het Britse team van Dixon krijgt voor het tweede jaar op rij ondersteuning van Kawasaki nadat hij toch twee decennias met Yamaha samenwerkte. Maar voor de eerste keer komt het ook uit in de beide klassen met de KX technologie en komt de Russische rijder Vsevolod Brylyakov als vervanger voor Anstie in de MX2 klasse.
Het grote vraagteken blijft natuurlijk of Searle het potentieel nog heeft na drie seizoenen van blessureleed in de MXGP en omdat de Britse rijder nog niet in staat is geweest om het podium te behalen in deze MXGP klasse. Doordat de 26-jarige Searle terug op de groene machine zit met fabrieks KYB vering, gelooft Dixon dat hij de #100 terug opnieuw op niveau kan krijgen.
Al de toprijders zijn snel… Het is enkel de manier hoe ze worden begeleid zegt de teammanager na het ondertekenen van zijn nieuwe rijder. “Ik voel en heb het vertrouwen dat we met Tommy podiumplaatsen kunnen behalen. Je kan niet wedstrijden winnen tegen Jeffrey Herlings in 2012 om niet te kunnen weten hoe je een 450 moet rijden, dat is niet het geval nu. Dingen zijn niet altijd gegaan zoals ze moesten lopen door verschillende redenen, maar het is vooral de blessures. We beginnen met een propere lei, maar we weten dat hij talent heeft en een snelle vlotte rijder is. Ik denk dat onze taak er uit bestaat om hem comfortabel te laten voelen bij ons en we hoeven hem zeker niet te leren rijden. We moeten een motor bouwen die goed past bij hem en waar hij zich goed op voelt en ook nog snel kan op gaan. Dat is iets waar wij bekend voor zijn en daarom besloot hij ook naar ons te komen. We hopen dan ook beiden om goeie resultaten te behalen.”
Het team was ook in strijd voor de MX2 titel dit seizoen met Max Anstie. De Brit scoorde drie Grand Prix overwinningen en een tweede plaats in vijf wedstrijden tijd in de tweede helft van het seizoen. Anstie nam zelf naar verluid al vroegtijdig een besluit om naar Husqvarna over te stappen in 2016 en dat zal meteen ook zijn laatste poging gaan worden om de MX2 titel te kunnen pakken door de leeftijdsgrens van 23 jaar in de MX2 klasse.
“We hadden een goeie relatie opgebouwd met Max dit jaar als ook verleden seizoen, maar toch maakte hij heel vroeg de beslissing om over te schakelen naar een ander team voordat hij echt goeie resultaten begon te behalen,” legt Dixon uit. “Hij was er van overtuigd dat een volledig fabrieksteam de enige manier is om een wereldkampioenschap te winnen,terwijl we dit seizoen toch wel wat podiums behaalde en mee deden voor de MX2 titel. Het was dan ook moeilijk om te aanvaarden en het was zeker een bittere pil om te slikken. Met Tommy zou het gewoon een `Dream Team` geweest zijn in 2016, maar ik wens Max het beste toe in de toekomst omdat hij een rijder is met heel veel talent maar nog niet bereikt heeft wat hij verdient. Voor mij heeft hij als rijder het kaliber van een Martin of Herlings. Ik denk dat we bij hem wat kasten hebben geopend , met goeie resultaten tot gevolg en ik denk ook dat hij sommige dingen wel zal meenemen naar de toekomst en zijn volgend team.”
Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: Kawasaki Stanley Leroux / Pascal Haudiquert
Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…
Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…
Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…
Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…
De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…
Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…