Het vertrek van Valentin Guillod bij het Standing Construct Yamaha Yamalube team heeft Yamaha Motor Europe toch wel wat kopzorgen bezorgd afgelopen week. De getalenteerde en sympathieke Zwitser lag onder contract bij de fabrikant maar door een meningsverschil past hij niet meer binnen het kader van het Belgische team waar hij de afgelopen twee jaar toch in dienst was. Maar toch hoopt hij in zijn eerste seizoen MXGP voor 2016 op de YZ450F te kunnen rijden.
Dus is de vraag waar gaat de 23-jarige Guillod naar toe? Er zijn slechts twee mogelijke bestemmingen. Kemea Yamaha heeft het volledig MX2 en Europees programma voor hun rekening, maar er is nog geen enkel woord gevallen of het Belgisch team zal werken onder YRRD (Yamaha Rinaldi Research & Development) voor de 2016 motoren omdat het nog niet openbaar is gemaakt. Met drie rijders onder het luifel is het moeilijk voor het team van Hans Corvers en Marnicq Bervoets om ook nog Guillod erbij te nemen, vooral als ze zich richten op hun eigen ontwikkeling van de YZ250F.
Dan is er nog Yamaha Factory Racing Yamalube om daar plaats te nemen naast Romain Febvre en Jeremy Van Horebeek. Het team van Michele Rinaldi had in 2013 ook al eens drie motoren in hun luifel staan. Naar verluid is er maar weinig liefde tussen Guillod en de wereldkampioen en dit was blijkbaar al het struikelblok voor de Zwitser om zich in het team te werken in het begin deze zomer als de eerste onderhandelingen plaats vonden. Febvre ondertekende een verlenging met twee jaar met Yamaha en Van Horebeek tekende dan toch nog vrij laat voor zijn derde termijn op de blauwe motor. Guillod kreeg volledige support van Yamaha in de Standing Construct set-up. Als de #92 zich toch bij de Italiaanse team zou voegen, dan zou het de eerste keer zijn dat het team van Rinaldi met drie machines YZ450F in de zelfde klasse zal uitkomen.
De enige andere optie voor Guillod en coach/mentor Yes Demaria is een eigen klein team op te zetten terwijl ze toch kunnen beroep doen op Rinaldi en Yamaha ondersteuning. Logistiek en financieel zou dit de zwaarste en dus de meest onwaarschijnlijke scenario zijn, dus moet Guillod het nu verder stellen met een standaard Yamaha tot er meer nieuws uit de bus komt.
Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: Yamaha
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…