Op zijn 27-jarige leeftijd staat Christophe Pourcel misschien wel voor zijn belangrijkste campagne van zijn schitterende en deels verstoorde carrière. De Rockstar Energy Husqvarna Racing rijder won de tweede avond van de recent verreden Supercross Parijs-Rijsel en zit nu aan het stuur van de Factory FC450 in zijn eerste optreden in het AMA 450SX klasse en ook het AMA Lucas Oil Pro National Championship in 2016.
Het wordt nu de vraag of de voormalig MX2 wereldkampioen en tweevoudig AMA 250SX East Coast winnaar zijn carriere terug kan lanceren in de Amerikaanse premier klasse en of de gehuisveste Fransman uit Frorida zijn hoofd kan koel houden vanaf Anaheim I op 9 januari tot einde mei in Las Vegas. “Het zal wel een paar wedstrijden duren voor ik aan de parcours en de jongens gewend ben in deze klasse,” zegt hij. “Ik weet in de eerst vijf wedstrijden zullen er veel snelle jongens zijn en zal het drummen worden maar het kampioenschap duurt zeventien ronden en dat is een lange weg te gaan. Maar we moeten het in het begin rustig houden.”
Na het experimenteren met KTM, het runnen van een eigen Kawasaki team en dan op de Yamaha als onderdeel van het Star Racing Yamaha team in 2014. Heeft Pourcel een plaatsje gevonden voor de komende twee jaar in het Husqvarna team. Hij drong er dan ook op aan dat de mensen rond hem heen van de fabriek dat zijn basis heeft in Murrieta, de nodige feeling met de FC450 moet hebben om alles op niveau te brengen. “De motor is het grootste werkpunt voor mijn rijstijl. Die moet zeer vlot zijn en zelfs bijna perfect zodat ik kan rijden op de manier hoe ik het wil,” zegt hij. “Ik ben niet zo zeer agressief met het rijden maar wil wel heel soepel kunnen rijden. Het lijkt er dan wel op dat ik niet zo snel ben maar ik ben dat zeker wel. Husky vertrouwd me erin en we hebben het samen besproken en we zijn beiden tevreden. We gaan twee jaar samen werken, maar we kunnen daarna ook kijken naar eventueel Enduro of andere dingen. Bobby Hewitt de Teammanager steunt mij volledig en ik heb zelf ook veel vertrouwen in hem. Hij is dan ook één van de weinige. Soms kun je eens een slecht weekend hebben, maar het team blijft je toch nog onder moeilijke omstandigheden ondersteunen en dat gevoel heb ik vroeger nooit gehad. Ik ben nu zevenentwintig en probeer nu alles positief te zien… we zijn gelukkig om terug een motor te hebben, gelukkig om terug in een team te zitten met mekanieker en al de rest. Als je dit allemaal niet meer hebt dan word het erg duur om nog te racen.”
Pourcel geeft wel toe dat hij heeft overwogen om een terugkeer naar de Grand Prix te maken afgelopen zomer voordat hij een overeenkomst maakte met Husqvarna. “Ik stond er voor open en de kans was dan ook 50-50. Ik wilde zeker niet alle deuren sluiten in de VS. Ik maakte daarvoor al wat misstappen mee, zoals ik zat te wachten op mijn Kawi-deal. Ze wilde mij niet opgeven en ik kreeg ondertussen ook van Roger De Coster een aanbieding om voor Suzuki te gaan rijden maar ik wilde toch bij Kawi blijven omdat ik de motor geweldig vond. Maar toch verloor ik deze twee deals. Hierdoor wilde ik niets uitsluiten en heb ik nu een deal met een fabrikant waar ik vertrouwen in heb. Ik dacht altijd dat GP`s goed voor mij waren omdat er maar zeventien of achttien wedstrijden waren, maar ik denk dat Supercross ook wel vrij goed bij mij past.”
Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…