Een artikel van onze collega Bartel Jacobs, dat de man schreef voor ‘De Motorsite’ wat we u niet wilden onthouden. Dit ‘Red de Motorsport: BMB Motorcross in Crisis’ past in een volledige reeks waarin word gekeken naar het ‘VMF Debacle’ en naar het huidige Vlaamse Motorcrosslandschap.
Dat de Belgische Motorrijdersbond niet echt veel motorcrosswedstrijden meer op z’n kalender heeft is niet nieuw. Ook het aantal deelnemers aan die wedstrijden is nu flink aan het teruglopen. Vorige week kon je hier al lezen dat het gemiddeld aantal deelnemers voor een BMB-wedstrijd dit jaar 167 rijders bedroeg. Dat je met 167 rijders uit de kosten komt om een Belgian National, lijkt ons sterk. Laat staan dat je met 103 rijders – zoveel waren het er eind augustus in Avesnes-sur-Helpes – uit de kosten komt.
De teruglopende deelnemersaantallen hebben voor een rimpeleffect gezorgd. Zo zagen we onder ander dat MC Scheldeland zijn geplande Belgian National aflastte. Geef ze maar eens ongelijk, wanneer ze op voorhand aanvoelden dat ze met een financiële kater zouden blijven zitten. De afgelaste wedstrijden maken echter dat de Motorcrosswedstrijden van de BMB in een vicieuze cirkel terecht zijn gekomen. Minder deelnemers resulteerden in minder wedstrijden, minder wedstrijden resulteren in nog minder deelnemers.
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…