Hoe moet het verder voor Damon Graulus?!

Meervoudig nationaal MX2 kampioen Damon Graulus was deze winter bezig aan een sterke voorbereiding. Met een knap debuut in de MXGP vorig jaar en de performante 2017 Honda CRF450R onder zijn kont waren de vooruitzichten voor de rappe Vossemnaar dan ook veelbelovend. Vorige zaterdag kreeg Graulus echter een stevige opdoffer te verwerken. Zijn team MPL Racing, de structuur achter 24MX Lucas Oil Honda, maakte bekend de stekker te trekken uit hun WK-plannen. Daarmee staan zowel Graulus als Milko Potisek op straat.

Tot de laatste wedstrijd was Damon Graulus vorig jaar in de running voor de Belgische Inters titel. Tijdens het ONK in Markelo stond hij op het podium en in de GP’s liet Graulus zien dat hij zeker de snelheid van de top-14 heeft. Om maar aan te geven dat de overgang van de 250 naar de 450 een schot in de roos was voor de meervoudige nationale MX2 kampioen. Nu is de sportieve toekomst van Damon plots erg onzeker.

Telkens werd mij door de teameigenaar Marc Boone op het hart gedrukt dat het allemaal in orde zou komen – Damon Graulus

Na maanden van radiostilte rond jouw ex-team viel vorige week het doek. Had je iets zien aankomen?
Damon Graulus: “Ik wist wel dat er nog enkele zaken moesten gefinaliseerd worden. Verder was het voor mij net zo’n grote verrassing als voor de buitenwereld. Telkens werd mij door de teameigenaar Marc Boone op het hart gedrukt dat het allemaal in orde zou komen. Dat er veel tijd over heen ging voor alles rond was, is nooit leuk. Aan de andere kant lag mijn focus ook helemaal op mijn voorbereiding: eerst zorgen dat ik herstelde van mijn handkwetsuur, daarna de fysieke training, mijn motortrainingen. Mijn job als piloot is er voor te zorgen dat ik zo goed mogelijk kan presteren. Je kan er alleen maar vanuit gaan dat het team zijn deel van het werk doet.”
Dubbel jammer is dat het net uitstekend liep op training.
Graulus: “Zowel qua rijden als fysiek voel ik me inderdaad heel goed. Op training lukt het op dit moment zelfs aardig om gelijke tred te houden met fabrieksrijders. Natuurlijk is dat nog geen wedstrijd maar het geeft wel vertrouwen en ik weet dat ik de voorbije jaren op alle vlakken veel vooruitgang heb geboekt. Nu is het tijd om dat te tonen.”

Ik heb begrepen dat je (nog steeds) geen contract had met MPL Racing?
Graulus: “Dat klopt. Nogmaals: ik had er het volste vertrouwen in dat het team zou nakomen wat was beloofd. Ik voelde me ook heel goed op de Honda, de samenwerking met mijn monteur Luc verliep prima en de beschikbare, goede plaatsen in de MXGP zijn sowieso heel beperkt. Veranderen van team was dus niet aan de orde. Het enige voordeel van mijn situatie nu is dat ik nergens verplichtingen heb. Ik heb geen contract met een motormerk, noch kledij- of helmenmerk. Als er een team is dat door een kwetsuur op zoek moet naar een vervanger heb ik dus sterke troeven.”

Hoe ga je het seizoen starten?
Graulus: “Een heel eigen structuur opzetten om GP’s te rijden is financieel niet haalbaar. In eerste instantie trek ik daarom zoals voorzien naar de voorbereidingswedstrijden zoals Hawkstone Park en Lacapelle-Marival. Daar zal ik privé aantreden met een 2016 motor die ter beschikking wordt gesteld door MPL Racing. We stonden net klaar om te beginnen met de 2017 CRF450R maar het is niet anders. Deze motor ken ik goed en ik voel mij er heel goed op thuis. In die internationale crossen wil ik zo goed mogelijk presteren. Daarna zien we wel hoe het verder gaat.”

Je deed zelf een oproep naar teams via social media. Is daar al reactie op gekomen?
Graulus: “Niets concreet. Mijn ervaring heeft me ook geleerd om voorzichtig te zijn. Een team dat erg gretig is om iemand nu nog aan te trekken, ziet waarschijnlijk vooral mogelijkheden om in extremis nog budget op te halen dat de rijder meebrengt. Is het een professioneel team? Wat is het niveau van het materiaal? Gaat het om MX2 of MXGP? In deze fase van mijn carrière zijn dat allemaal heel belangrijke keuzes. Opnieuw EMX250 rijden bijvoorbeeld is op dit moment een grote stap terug. En zeker in die klasse is het materiaal dan weer heel cruciaal. Maar voorstellen zijn uiteraard welkom, mensen mogen me mailen via damon.graulus@telenet.be

Of ze mogen naar jouw eetfestijn komen!
Graulus: “Natuurlijk! Kom maar af: feestzaal Camargue, Ormendaal 9, Bertem op zaterdag 28 januari van 12 tot 22u. We laten de moed niet zakken en we gaan er een heel toffe dag van maken.”

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

5 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

6 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

9 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

10 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago