De kans dat je kind, kleinkind of achterkleinkind ooit op een door waterstof of elektrisch aangedreven motor zullen motorcrossen is groot. De motormarkt begint zich daar ook bewust van te worden. Al was het maar om de kinderen thuis in de tuin, of in het bos de gelegenheid te geven om te oefenen. Dit zonder de kans te hebben dat je iemand overlast berokkend. We zien dus al héél wat elektrische opstapmodellen voor de kinderen.
Maar elektrische crossmotoren voor volwassenen? Een héél deel van de merken die zich in het segment van ‘Elektrische Off-road motoren’ wil profileren zijn in theorie elektrische Mountainbikes. Zonder twijfel een leuk hebbeding als je u eindeloos wil amuseren in de duinen, Ardennen of de Pyreneeën . Andere merken bouwen dan weer een model dat stilistisch meer lijkt op wat we heden ter dagen zien, maar als deze worden afgewogen tegen de prestaties van hun benzine aangedreven broertjes en zusjes worden ze vaak zo niet altijd te licht bevonden.
Daarom was de interesse ook groot toen ik las dat voormalig MXdN en 13voudig Grand Prix winnaar Kurt Nicoll met de ALTA Redshift een veteranen Endurocross won, dit tegen op benzine aangedreven zittende concurrenten. Uiteraard moet in perspectief geplaatst worden dat hij als enige een voormalig professional was. Maar toch was m’n interesse alvast lichtelijk gewekt. Daarna kondigde het Amerikaanse bedrijf aan om hun machine ook te laten deelnemen in de Red Bull Straight Rhythm. Een exhibitie wedstrijd waarin Josh Hill als piloot voor hen zou deelnemen. Dit tegen eveneens professionele piloten die konden beschikken over professioneel geprepareerde benzinemotoren.
Josh Hill gaf het beste van zichzelf en finishte als vierde en liet daarmee zien dat de ALTA Redshift competitief is tegen benzinemotoren van de top 250 Supercross piloten. De interesse was nu wel helemaal gewekt en daarom hadden we dan ook een interview met de mensen van ALTA Motors.
MxM: Hoe begin je aan het de bouw van zo’n echte crossmotor op elektriciteit?
Jon: Het begon eigenlijk als een project, of noem het beter een hobby van onze twee oprichters Derek en Jeff. En dat in 2010.
Een motor ontwikkelen zoals deze kan niet goedkoop geweest zijn, je hebt namelijk geen enkel aankooppunt alles moet ontstaan uit uw eigen ideeën. Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
In het begin werd er privé geld in gestopt en het werk werd gedaan ’s nachts of in het weekend. Een beetje wanneer er tijd voor was. Dan kwam alles echter in een stroomversnelling met steun van externe partners en financiering via de gebruikelijke wegen die opstartende bedrijven kunnen bewandelen.
Deze ALTA Redshift, hoe verhoudt die zich met een benzinemotor?
Hij is gelijkwaardig aan een 250cc machine.
Nieuwigheden brengen ook altijd kritische vragen van de massa met zich mee. Kan je volgende vragen eventueel weerleggen of counteren?
– Het bereiden van een elektrische crossmotor is makkelijker.
Ik zou niet zeggen makkelijker, het maakt de sport wel toegankelijker voor beoefenaars. De Redshift maakt een slechte piloot wat beter en maakt een goeie piloot geweldig.
– Een crossmotor zonder versnellingen is géén crossmotor.
Dat is meestal een argument dat gemaakt wordt voordat er met de motor is gereden. Niemand is mij na het rijden al komen zeggen dat hij of zij het schakelen miste.
Voor mensen die het graag willen weten, een E-MX motor met versnellingen en een shifter is het iets waar jullie mogelijk aan zouden werken? Het is onnodig en dat door de krachtoverdracht en de onmiddellijke reactie van de trekkracht van een elektrische aandrijving.
– Racen gaat enorm duur worden.
We hebben al bewezen dat racen net veel goedkoper gaat worden. De onderhoudskost van de motor is veel minder, de gebruiksduur van deze motor is ook veel langer. Daarbij komt dat je hebt geen mechanische kennis nodig om aan uw motor te werken, dus kun je nu dingen zelf doen.
– Zo’n elektrisch ‘ding’ kan nooit zo snel zijn als een ‘echte’ crossmotor.
Ook dit hebben we al bewezen dat het niet waar is. Onze motor was zelfs competitief tijdens een 450cc Flattrack race.
De Alta MX motor kost nu zo’n $14.995 (€13.980), is er nog marge om het nog goedkoper te gaan aanbieden indien er meer mensen elektrisch gaan racen?
Zeker, het is een veilige redenering om er van uit te gaan dat met stijgende verkoopvolumes en/of de verdere ontwikkelingen van de technologie dat het goedkoper kan worden. Toch als je erbij stilstaat dat dit product volledig in Amerika gemaakt is, en dat de onderhoud kost enorm laag is dan is het prijsverschil tussen een benzine aangedreven crossmotor een stuk kleiner dan wat op het eerste gezicht lijkt.
In het algemeen kan je stellen dat een elektrische aangedreven motor minder bewegende onderdelen heeft als een verbrandingsmotor. Ben je dan ook niet bang dat bepaalde bedrijven zullen lobbyen voor het behoud van een verbrandingsmotor? De overschakeling naar elektrisch racen zou namelijk betekenen dat vele van de huidige “aftermarket” producten geen functie meer zouden hebben.
Het geweldige aan de ‘aftermarket’ is een slimme en organische markt. Van zodra er nieuwe technologieën en producten worden geïntroduceerd beginnen de mensen in die wereld te knutselen, te onderzoeken en dingen uit te proberen. Dit om een voordeel te kunnen verkrijgen op hun concurrenten, dat is nu eenmaal wat de mens steeds doet. Denken dat deze gedrag en deze markt zou vastlopen en ophouden met bestaan indien er wordt overgeschakeld naar elektrisch racen lijkt mij een misvatting.
De eerste generatie van elektrische crossmotoren hadden een batterij met een beperkte accuduur. Die van jullie belooft 3 uur gebruik, blijft de motor dan 3 uur presteren aan 100% van zijn kunnen?
Ja, presteert aan 100% en dat tot de laatste percentage uit de accu is geperst.
Veel batterijen zijn maar x aantal keer op te laden. Hoe is dit met de ALTA batterij?
Het is moeilijk om verschillende celtypes en de kwaliteit daarvan te vergelijken. Er is een enorme veelheid verschillende celtypes, verschillende kwaliteiten en groottes op de markt. Maar bij de RedShift en bij Alta algemeen gebruiken we de hoogste kwaliteit van lithium ion cellen. De gebruiker zal de gebruiksduur van de batterij dan ook nauwelijks tot niet zien verkorten in de jaren van gebruik. Daarbij komt dat we al hebben al gezien in onze tests dat deze batterijen die we gebruiken goed zijn voor tienduizenden cyclussen van opladen en leeg rijden.
Conclusie: Een snelle overschakeling naar een sport waarin benzinemotoren verbannen worden naar het rijk van het schroot is nog niet voor morgen. Dit komt voornamelijk omdat we momenteel slechts één merk hebben waarvan we met zekerheid kunnen zeggen dat ze een evenwaardig, competitief alternatief aanbieden. Eén merk kan geen economische basis vormen voor een professionele competitie. Wielrenners rijden ook niet allen rond op een TREK fiets en niet alle lopers lopen op Adidas schoenen. Toch is dit een doorbraak. Waar anderen niet eens in de buurt kwamen van de prestaties van benzinemotoren komt deze ALTA op gelijke voet van de traditionele motorbouwers. Met andere woorden kunnen we deze motor de TESLA van onze sport noemen.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto Josh Hill: Red Bull
Foto’s Alta Redshift: Alta Motors
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…