MCLB: Mattis Meerschout in the picture

Mattis Meerschout was één van grote verassingen die de interklasse kleurde vorig seizoen in de MCLB. Op 16 September werd Mattis kampioen bij de inters B met een overtuigende voorsprong in de punten. Rekening houdend met dit resultaat wordt er veel verwacht van deze jonge rijder komend seizoen. Wij gingen daarom bij hem langs en stelden enkele vragen.

Naam: Mattis Meersschout

Geslacht: Man

Leeftijd: 20

Geboortedatum: 24 september 1996

Woonachtig: Wingene

Team: MC Laarne

Wanneer ben je begonnen met motorcross en wat heb je al bereikt in je carrière?

“Op 6-jarige leeftijd kreeg ik mijn eerste moto, een Honda 70cc. Later werd ik voor de keuze gezet om te kiezen tussen de twee sporten die ik toen beoefende, voetbal en motorcross. De keuze voor motorcross was al snel gemaakt en uiteindelijk bleven de resultaten niet uit met een eerste titel bij de juniors, vorig jaar kwam daar een tweede titel bij de inters B bij.”

 

Binnen twee weken start het seizoen in de MCLB, hoe heb je je kunnen voorbereiden tijdens deze winterperiode?

“Na de jaarlijkse winterstop zijn we gestart met een paar weken conditietrainging in België. Na enkele weken zijn we 7 dagen vertrokken naar Mallorca om daar de conditie scherp te stellen. Na deze trainingsstage ben ik begonnen met de motortraining die ik vooral in Duinkerke heb uitgevoerd. Door de barre weersomstandigheden in België gaan we jaarlijks nog 10 dagen in Spanje trainen, dit is een vast stramien in mijn voorbereidingsperiode.”

 

Waar zal je volgend jaar aan de start staan?

“In 2017 zal ik een beetje overal rijden, BMB, ONK, ADAC, FFM, EMX en MCLB. 2017 is vooral een jaar waar ik veel wil bijleren en vooral mijn snelheid wil bijwerken. Ik wil kijken hoe ver ik sta tegenover andere rijders en het liefst zou ik mij overal kwalificeren. Dit zorgt er natuurlijk voor dat we veel zullen reizen maar dankzij een flexibele baas, Patriek De Boever, is dit haalbaar voor mij.”

 

Denk je dat dit een voordeel zal zijn om in zoveel verschillende bonden van start te gaan?

“Een voordeel weet ik niet echt, ik kan natuurlijk in geen enkele federatie een titel pakken maar ik ben nog jong en dan vind ik dat je er van moet genieten om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Dit was dan ook de eerste insteek tijdens het maken van ons programma voor dit jaar, de ervaring die ik zal opdoen tijdens het uitproberen van alle federaties en niveau’s zal me later goed van pas komen.”

 

Hoe kijk je terug op je vorig seizoen?

“Vorig seizoen heb ik zowel de verwachtingen van mijn vader als die van mijzelf overschreden. In het begin hadden we nooit gedacht dat de overstap van de nationalen naar de inters zo vlot ging verlopen. Tijdens de start van het seizoen ging het wel niet zo goed, ik had het vooral moeilijk met mijn starts. Dit zorgde ervoor dat ik gedwongen werd om steeds opnieuw een inhaalrace te rijden en dit vergt veel energie. Al snel kon ik de slechte starts verbeteren en zo kon ik proeven van de snelheid die vooraan werd gereden. Het gaf me een duidelijk beeld aan welke zaken ik nog moest werken, trainingen met Jeffrey Dewulf waren hier alleen maar positief bij. Jeffrey en ik trainen zowel met de moto als fysiek samen en dit resulteerde in goede resultaten op het einde van het seizoen.”

 

Wanneer komt de overstap naar de 450cc?

“Ik heb dit jaar af en toe gereden met een 450 omdat ik met enkele twijfels zat op een gegeven moment. Mijn vader en ik wisten niet goed welke kant we uit moesten wanneer ik op een 250 zou blijven maar uiteindelijk is de beslissing gevallen om op de 250 het seizoen aan te vatten. De 450 ligt me wel maar ik vond het nog iets te vroeg om meteen de stap te maken. Ik zal dus zeker nog 1 jaar op een 250 blijven rijden, volgend jaar zien we nog wel.”

 

Waar zie jij jezelf binnen 5 jaar?

“Natuurlijk wil ik zo ver mogelijk geraken, ik zal geen enkele uitdaging uit de weg gaan en steeds voor mijn doel gaan. Met deze gedachte wil ik de komende 5 jaar nog veel stappen maken en hoe we er dan voorstaan zien we wel.”

 

Wie wil je nog bedanken?

“Ik wil zeker en vast mijn ouders bedanken omdat zij al 20 jaar voor mij klaarstaan om mij te behelpen, dag en nacht. Omdat motorcross een sport is waar toch een zekere financiële last bij komt kijken wil ik ook zeker en vast mijn sponsors bedanken, Patriek De Boever en ZN, Danneels, GERO keukens, Electro Mario, Chape Maeseele, VM tegels, De Filou, Hans Schaemelhout, HGS, Twinair, Haanwheels, Spirit suspension en al mijn vrienden.”

 

Wij wensen Mattis veel succes dit seizoen en hopen mooie dingen van hem te zien.

 

Photo: DaanVphotography, Petrouskov Haeck

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

2 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

4 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

21 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago