Suzuki World MX2 rijder Bas Vaessen begon in Qatar aan zijn eerste volledige WK campagne. Dat Vaessen (19) één van de mannen voor de toekomst is staat buiten kijf. Vorig jaar werd hij derde in de eindstand van de EMX250. Hoewel 2017 een leerjaar wordt voor de Limburger heeft–ie eerder al bewezen dat hij snel bijleert. In Qatar liet Bas alvast zien dat de snelheid er zeker is!
Hoe verliep jouw eerste Grote Prijs?
Bas Vaessen: “De resultaten waren nog niet helemaal naar wens, maar in het algemeen was het toch redelijk positief. Op vrijdag voelde ik me helemaal niet lekker. Gelukkig ging het op zaterdag veel beter. In de eerste manche had ik ondanks mijn slechte positie aan het hek een geweldige start. Tot zowat twee ronden van het einder zat ik dik in de top-10. Daarna begon ik verkrampt te rijden, ik maakte wat domme fouten. Beginnersfouten eigenlijk!”
Dan begin je aan de tweede manche met verwachtingen.
Vaessen: “Ik had niet zo’n goede start maar ik kon wel goed naar voor rijden. Een plaats of zes kon ik goed maken. Toen ben ik gevallen met een inhaalactie. Dan ben ik een tweede keer gevallen, ik kon nog 3 jongens inhalen en ben als 17de gefinisht. Het resultaat was niet in verhouding tot de snelheid zullen we maar zeggen!”
Je had hier zeker de snelheid van de top-10. En dat op een baan die toch heel apart is; een soort maanlandschap bij kunstlicht, veel sprongen… Dat moet vertrouwen geven.
Vaessen: “Dat is zo. Natuurlijk is er garantie dat ik er qua snelheid altijd zo goed zal bij zitten maar de mogelijkheden zijn er wel. Het circuit is inderdaad heel anders dan wat we gewoon zijn. Ik ben Hollander dus ik kom van het zand af. We zijn natuurlijk ook hier om op zo’n banen te leren. Om hier te beginnen is inderdaad best raar.”
Wat verwacht je van Indonesië?
Vaessen: “Ik heb geen idee wat we daar kunnen verwachten qua baan en zo. Van de hitte heb ik geen schrik. Laat ons zeggen dat ik het liever te warm heb dan te koud. Ze zeggen dat het een zandbaan is. We zullen zien.”
Ook Hunter Lawrence deed het meteen erg goed in Qatar. Helpt dat om elkaar op te jutten?
Vaessen: “Heel de winter hebben we veel samen gereden. En zoals je zegt hebben we elkaar veel opgejaagd. De ene dag was ik wat sneller de andere dag was Hunter sneller. Met z’n tweeën hebben we een hele tijd achter Jeremy (Seewer) zitten gassen. Dat heeft veel geholpen.”
Hoe kijk je tegen jouw eerste volledige GP seizoen aan?
Vaessen: “Het is ergens een leerjaar. Maar als ik me kan blijven verbeteren zoals van vrijdag op zaterdag in Qatar en van de eerste op de tweede manche dan zit het op het eind van het jaar wel goed. Het hele jaar door blijven groeien dat is het belangrijkste. Op die manier zou ik een goede top-10 rijder moeten worden tegen het eind van het jaar. Misschien kan ik dan tegen Lommel of Assen meestrijden voor een top-5 of een podium in een reeks. Dàt is hoog gegooid maar je moét een doel hebben.”
Vaessen: “Ja ik denk dat mijn voorbereiding beter was. Ik stond hier al redelijk in vorm. Normaal gesproken word ik wel steeds beter door het jaar. Het is nu het tweede jaar dat ik met Harry Everts als trainer werk en dat gaat super. Hij ziet ieder foutje en elk smoesje dat-ie hoort daar maakt hij komaf mee. Harry is heel hard maar zeker als je jong bent heb je dat nodig. Je moet gewoon realistisch zijn!”
Bedankt Bas, succes in Indonesië!
Vaessen: “Dank je, graag gedaan.”
Foto’s: Ray Archer
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…