Motorcrossfans kunnen zeggen wat ze willen, om één ding kunnen ze niet heen. Het systeem van Europese kampioenschappen opgezet door Youthstream werpt z’n vruchten af. De afgelopen jaren leverde het EMX250 ons al heel wat sterke piloten op. Zo werd in 2011 niemand minder als Romain Febvre EMX250 kampioen voor Dylan Ferrandis. Bekende namen niet waar? Kortom een goede prestatie in het EMX250 wordt genoteerd door de mensen die de beslissingen kunnen en mogen nemen.
Het is dan nu ook uitkijken naar de “lichting van 2017” in huis heeft voor ons. We bespraken al met u de Belgen en de Nederlanders maar wat met al die talenten van soms ver buiten onze contreien?
Met kampioen Kjer Thomas Olsen die gepromoveerd is naar het WKMX2 en daar mee doet voor podia en zelfs mogelijk de titel. Met ook Darian Sanayei, Bas Vaesen en Anton Gole die ook naar het wereldkampioenschap MX2 zijn gepromoveerd. Plus het feit dat Kevin Wouts, die vorig jaar vijfde werd, het EMX250 dit jaar laat voor wat het is. Zorgt ervoor dat er plaats is gemaakt voor nieuwe namen aan het firmament.
Miro Sihvonen – KTM DIGA Junior Racing
De eerste conclusie die we alvast maken is dat Miro Sihvonen de hoogste geplaatste van 2016 is die dit jaar opnieuw deelneemt. De Diga KTM piloot vindt bij het Belgische team alles wat hij nodig heeft om voor de titel te strijden. Vorig seizoen eindigde het Finse talent op een zesde plaats door een zeer regelmatig seizoen af te leggen. Ook zagen we een progressie in de resultaten van Miro Sihvonen die op het eind van het seizoen in de Grand Prix van Lommel zijn eerste overal podium wist te behalen. Z’n seizoen begon alvast sterk met de overal overwinning in de eerste ADAC Youngsters wedstrijd van het seizoen afgelopen weekend.
Zach Pichon – Team Suzuki World MX2
In diezelfde ADAC Youngsters wedstrijd moest Miro Sihvonen afrekenen met Zachery of Zach Pichon voor de overwinning. De Fransman ging er aan de haal met de tweede plaats in de overal ranking door een vierde en derde plaats te claimen. Een meer dan degelijk resultaat voor de zoon van Mickael. Zeker als we in gedachte houden dat de jongeman die ook onder de vleugels zit van Stefan Everts in z’n 250cc debuutjaar zit.
Wie al aan z’n tweede seizoen op de 250cc machine begint is Josiah Natzke. De Nieuw-Zeelander, die dit seizoen zal uitkomen voor het Hitachi KTM UK team, zag het vorige seizoen grotendeels in het watervallen door blessures. Toch slaagde hij er in het kampioenschap af te sluiten met een podiumplaats in Zwitserland. In de voorbereidingswedstrijden die hij in het Verenigd Koninkrijk afwerkte laat hij soms nog even die snelheid zien. Zo wist hij derde te finishen in de eerste manche van het Britse kampioenschap in Culham, om vervolgens de tweede manche niet te finishen. De wedstrijd in Norwich verliep echter dramatischer voor Natzke, met slechts negen punten in de eerste manche en opnieuw een nul score in de tweede manche. Er staan dan ook grote vraagtekens achter de naam van Josiah Natzke.
Stephen Rubini – Monster Energy Kawasaki MX2
De Fransman Stephen Rubini maakte vorig seizoen samen met onze landgenoot Jago Geerts het mooie weer in de EMX125. Zijn kansen op de titel werden echter gekortwiekt door een polsblessure. Maar iedereen had het talent van de 18-jarige Fransman gezien. Het officiële Kawasaki team contracteerde de jonge Stephen Rubini en gooide hem meteen voor de leeuwen in het WKMX2. Een merkwaardige zet van het team waarop ze nu terug lijken te komen. Stephen Rubini scoorde slechts 11-punten. Waarvan 9-punten in Leon. Er zit dus duidelijk progressie in Stephen Rubini die door een zeer korte voorbereiding, door de aanslepende polsblessure, een enorm korte gewenning aan de 250cc heeft gehad. Nu hij langzaam aan het wennen is en hij beslist heeft om een stapje terug te nemen is hij meteen een gevaarlijke kandidaat om mooie resultaten neer te zetten in het EMX250 kampioenschap. Hij heeft alvast 4 WK MX2 Grand Prix’ ervaring in z’n rugzak.
Deze Fin brak tijdens de “Motocross des Nations” zijn rug. Gelukkig viel de breuk mee, maar gevreesd werd dat hij héél het 2017 seizoen zou gaan missen. Maar dat was buiten zijn wilskracht gerekend. De Junior Wereldkampioen 85cc van Liernieux zit dus al een tijdje opnieuw op de motor en dat is al een overwinning op zich, wat de resultaten zullen zijn is af te wachten. Maar dat de Kawasaki piloot over de nodige dosis talent en vechtlust beschikt is voor de volgers van de sport wel duidelijk.
Karlis Sabulis – ASTES4-TESAR YAMAHA
Door zowel het de blessures van titelkandidaten Roan van de Moosdijk en Maxime Renaux is Karlis Sabulis de enige overgeblevene van de originele line-up uit het officiële EMX250 Yamaha team. We mogen echter wel wat verwachten van Karlis Sabulis die vorig seizoen de geblesseerde Brent Van Doninck verving in het WKMX2, en dit niet onaardig met 34 punten uit drie wedstrijden. Zoals u weet wordt Roan van de Moosdijk vervangen door Nick Kouwenberg, Maxime Renaux zal worden vervangen door Jan Pancar. Deze Sloveen werd vorig jaar twintigste in het EMX125 kampioenschap.
De invasie van niet Europeanen.
We hadden het al over het feit dat het systeem werkt. Dat zien we ook aan de inschrijvingen waar we meer en meer jongens het voorbeeld van Josiah Natzke en Darian Sanayei zien volgen. Dit jaar staan er zeven piloten op de startlijst die uit oftewel Amerika, Australië of Nieuw-Zeeland komen. Daarbij bekende maar ook minder bekende namen.
Tristan Charboneau – BUD Racing Monster Energy Kawasaki
Tristan Charboneau is één van de bekende namen. De Amerikaan was een top amateur in zijn thuisland en wist hij twee prestigieuze Loretta Lynn titels te winnen. Als prof debuteerde de man uit Washington state in 2016 voor het bekende Geico Honda. Dat seizoen werd getekend duur blessures maar toch wist hij tweemaal de top tien te halen. Dit in Hangtown in z’n debuut National en in Unadilla. Tristan Charboneau zou samen met BUD Kawasaki het West Coast Supercross kampioenschap afwerken, maar dit verliep stroef en alles vizieren werden al snel naar het EMX250 kampioenschap gedraaid. In de al op Europese bodem verreden wedstrijden zien we dat de ondergrond bepalend is voor het resultaat.
Caleb Grotheus – TEAM DIGA-Procross
Voor vele zal deze naam onbekend klinken, toch is deze Australiër Junior Wereldkampioen Motorcross 65cc (2012) en Vice-Junior Wereldkampioen Motorcross 85cc (2014). Kortom Caleb Grotheus weet hoe hij aan de gas moet draaien, dat liet hij ook zien in de eerste ADAC Youngster Cup wedstrijd de tweede manche achter Miro Sihvonen te finishen. In het ONK echter waren de resultaten niet steeds van dezelfde sterkte. Als zandbanen een zwakte lijken te zijn, zit de Husqvarna piloot met 3 zand banen op de kalender in de problemen.
Dylan Walsh – Carglass Honda Racing
Uh Wie zegt u? Dylan Walsh (artikelfoto) is een Brit die opgegroeid is in Nieuw-Zeeland. Dit land was hij als motorcrosser echter al snel ontgroeid dus trok hij naar de Millsaps Training Facility (MTF) in Amerika om er te gaan trainen en wonen. Daar behaalde de Brit enkele opzienbarende resultaten. In de Monster Energy Cup wist hij in de Amateur Allstar race een manche vierde te finishen. Daarnaast scoorde hij in 2016 enkele leuke resultaten op Loretta Lynn, James Stewart Freestone National en de RC4 Daytona Supercross. Allen Amateur (jeugd) wedstrijden. Deze Brit heeft dus het nodige potentieel, de vraag is echter of de aanpassing aan de Europese banen voorspoedig zal kunnen verlopen. De kennismaking met het Nederlandse zand verliep alvast moeilijk afgelopen weekend.
Jed Beaton is de huidig MX2 kampioen van Australië. De Honda piloot kende een strakke voorbereiding met resultaten die meer dan OK waren. Zo wist hij zich op het ONK in Axel een vijfde en ene derde stek bij elkaar te rijden. Deze derde stek kwam echter te vervallen door één minuut straftijd door teveel geluid. In de laatste Dutch Masters of Motocross in Harfsen finishte hij dan weer vijfde in de daguitslag.
Hou ook rekening met…
Omdat het EMX250 echt een kwalitatief aan elkaar gewaagd veld lijkt te hebben dit jaar is het ook niet slecht om rekening te houden met piloten als de Deen Nichlas Bjerregaard, de Fransman Pierre Goupillon (derde in EMX125 in 2016) of de tweede Amerikaan bij BUD Kawasaki Marshal Weltin. En wat met de Italianen als Davide Cislaghi, Simone Zecchina, Morgan Lesiardo en andere Filipo Zonta’s.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…