Wietse Brackman staat bij velen bekend als Wacko Bracko en deze naam heeft hij niet gestolen. Vorig jaar won hij enkele wedstrijden met een 250cc bij de Inters open en hij staat steeds klaar om de toeschouwers te voorzien van spektakel. In de paddock werd af en toe beweerd dat hij met een ‘dikke’ zou gereden hebben, wij confronteerde hem met deze vraag en kregen een eerlijk antwoord. Dit weekend zal Wacko samen met nog enkele local heroes te zien zijn in Valkenswaard, wij wensen Wietse en Jorne Tytgat alvast veel succes!
“Ik ben Wietse Brackman, 23 jaar oud en ik cross al sinds mijn 5de. Ik ben begonnen met crossen in de JMS de jeugd bond van de VLM. Vanaf de 85cc zijn we overgestapt naar de BMB en Picardië in Frankrijk. En zo hoger op gegaan naar het Europees Kampioenschap 85, nadien Europees Kampioenschap 125cc gecombineerd met het Frans Kampioenschap 125cc en Picardie wedstrijden. Op mijn 17de ben ik overgeschakeld naar het Emx250 en Inters Mx2 in de BMB. Echte uitschieters heb ik nooit gehad in op ene na in het EK op een 6de plaats na in de eerste reeks in Zweden bij de 125cc. Ik heb me wel altijd weten te kwalificeren wat voor mij toch elke keer een prestatie op zich was.”
Met welke verwachting ga je richting Valkenswaard?
“Euhm.. Verwachtingen heb ik nie echt.. Ik ga alles op mij laten afkomen.. Mijn enige doel is kwalificeren en als dat lukt is mijn weekend al geslaagd, al wat dan volgt is mooi meegenomen! Het niveau is enorm hoog omdat er veel volwaardige GP rijders tussen zitten maar dat is voor iedereen het zelfde.. Het is mooie kans dat ik krijg van Gertjan Vorstenbosch die ik zo goed mogelijk ga benutten! Het enige voordeel dat ik heb is dat er weinig of geen druk is! Niets moet, alles mag! We zien wel!”
Je hebt al enkele mooie resultaten neergezet, aan wie of wat heb je dit succes te danken?
“Vooral mijn ouders, zonder hen had ik dit allemaal niet kunnen doen en was ik ook nooit gekomen waar ik nu sta. Ik kan ook wel terug kijken op een hele toffe periode. Ik heb ontzettend veel te danken aan mijn vader die enorm veel tijd opgeofferd heeft voor mij om te gaan trainen in het binnen- en buitenland. Weekendjes gaan trainen naar het buitenland, alle reizen die we gedaan hebben voor het Europees kampioenschap,… zijn leuke herinneringen. Door deze momenten heb ik een heel goeie band met mijn vader die onvervangbaar is!”
Vorig seizoen heb je kunnen winnen met je 250 tegen de 450 Inters, hoe heb je dit gedaan? Wat vind je van de commentaar dat je met een ‘dikke’ rijdt?
“Door gas te geven, haha.”
“Hoe beter je gaat rijden, hoe meer je commentaar zal krijgen. Ik laat me hierdoor niet kennen want voor mij is dit alleen nog maar een grotere motivatie om beter te presteren. De mensen rondom mij zoals mijn dealer Leon Sagaert en RVH Tuning,.. kunnen alleen maar bevestigen dat dit niet zo is. Maar hoe dan ook, mensen geloven graag wat ze horen.”
Waar ga je dit seizoen rijden? Met een 250 bij de 450 waarom? Wordt je kampioen bij de Inters MX1 met een MX2 motor?
“Ik zal dit jaar rijden in de MX1 klasse in de MCLB en het Picardie Kampioenschap MX1. Ik rijd met een 250 omdat ik hiermee meer plezier beleef dan met een 350 of 450. Ik heb reeds in het verleden met een 350 en 450 gereden maar mijn rijstijl en gestalte past beter bij de 250.”
“Het kampioenschap zal dit jaar open zijn want er zijn misschien 4 tot 5 titelkandidaten. We zullen zien hoe het uitdraait, mijn doel blijft om zoveel mogelijk algemeen te kunnen winnen.”
Je hebt ervaring in het Europees kampioenschap, heb je daar veel uit geleerd? Hoe verliep die periode? Waarom ben je daar gestopt? Is het nog je doel om ooit WK of EK te rijden?
“Het Europees Kampioenschap was voor mij een grote leerschool. Ik heb enorm veel ervaring opgedaan die nu ten goede komt. De reden dat ik met het EK gestopt ben is omdat het voor mij duidelijk was dat ik nooit tot de top ging behoren en omdat ik de lat voor mezelf te hoog legde. Ook kreeg ik te kampen met meerder blessures waardoor het plezier weg was.”
“Het is niet echt een doel maar wel iets wat ik nog eens wil proberen. Onlangs kreeg ik een aanbieding voor het EMX250 in Valkenswaard te rijden en deze kans grijp ik graag met beide handen!”
Wie zal volgens jou dit seizoen het meest indruk maken bij de Inters? Waarom?
“Ik gok op Mattis Meerschout want vorig jaar was hij degene die halfweg voorbij het seizoen een paar keer sterk voor de dag kwam. Hij stelde zich af en toe in de top 5, wat toch zeer sterk is tussen de MX1 piloten.”
Waar zie jij jezelf binnen 5 jaar?
“Binnen 5 jaar zal ik nog steeds binnen de MCLB rijden.”
“Hopelijk kan ik dan nog meedraaien met de top zoals Jurgen Wybo op dit moment doet.”
Wil je nog mensen bedanken?
“Eerst een vooral mijn ouders! Xavier Beel van Leon Sagaert en Stefaan Minne van Husqvarna België die me ontzettend hard steunen! Ronny Van Hove van RVH Tuning voor het preparen van de ideale motor! Han Kempers van Solva Suspension die me de meest vertrouwde vering gemaakt heeft! Jürgen Van Den Houwe van de Willems Vrienden! En ook mijn vriendin voor al de nodige steun!”
Palmeres:
– 2010 1ste plaats Le Touquet jeugd 125cc
– 2014 Vice Belgisch Kampioen Inters mx2 BMB
– 2015 MCLB Kampioen Inters Mx2
– 3de plaats 12u Enduro La Chinelle met Husqvarna België
– 2016 MCLB kampioen Inters Mx2
– 1ste plaats 12u Enduro La Chinelle met Husqvarna België
Photocredits: Ruben Van Vreckem, BrentMXPics
Interview: Yente Dourte
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…