Klein van gestalte, maar wat een strijdershart! Voor de Gelderlandse Nicky van Wordragen lijkt geen zee te hoog in de tweede fase van haar rijderscarrrière. Tijdens de WMX Grote Prijs in Indonesië miste ze op een haar na de eindzege. Ze heeft opnieuw veel plezier in het rijden wat je ook meteen ziet. Maar ze deelt niet alleen graag haar vreugde, ook haar MX-kennis en ervaring wil ze overbrengen. Zoals tijdens de Motorcross Aad trainingsstage in Plomion. Huub Munsters ging mee naar Frankrijk en kwam terug met geweldige foto’s en een erg vet interview!
Hoe was het om in die barre omstandigheden in Indonesië het podium te halen?
Nicky Van Wordragen: “Ik had nog nooit op eenWK podium gestaan maar na die 2de plaats van zaterdag wist ik dat ik er dichterbij was dan ooit. Op zondag ging het rijden super tot het begon te regenen. Ik crashte redelijk hard op een tafel waarbij ik heel de motor krom viel en er flitste meteen door mijn hoofd “shit, ik gooi hier nu toch niet m’n podium weg!?” Gelukkig was dit niet het geval. We waren natuurlijk super gelukkig als team maar ook alle mensen thuis die meegeleefd en gekeken hadden. Het was een onwijs mooi begin en een bekroning op het harde werk. Toen we terug op Schiphol kwamen stond er een heus ontvangst comité klaar wat het nog eens extra mooi maakte!”
Wat is jouw einddoel in het WK dit jaar?
Nicky Van Wordragen: “Ons einddoel voor dit jaar is top-5 in de WK-stand. Dat is zeker geen simpel doel want het niveau is ontzettend hoog. Na de mindere wedstrijd in Italië heb ik veel punten in moeten leveren. Maar we gaan er elke wedstrijd weer opnieuw voor en het is zeker niet onmogelijk.”
Ligt het starten op metalen plaat jou? Wat vind je er van in het algemeen?
Van Wordragen: “Het starten op de metalen plaat is en blijft wel wennen. Maar ik moet zeggen dat ik het als zeer positief ervaar. De kansen zijn meer gelijk en als je zo’n baggerwedstrijd hebt als Indonesië dan sta je op zo’n plaat echt wel veel beter dan tot je assen in de modder!”
Hoe is het niveau in de WMX geëvolueerd tegenover ‘deel 1’ van je loopbaan?
Van Wordragen: “Ik denk dat er op dit moment misschien wel harder gereden word dan ooit bij het WMX. Hoewel ik moet zeggen dat toen ik begon er ook hard gereden werd met deelnemers zoals o.a. Prumm en Fiolek. Het jaar dat ik stopte en het naar de MX3 verschoof zijn er zeker een stuk of 5 top 10 rijdsters gestopt waardoor de competitie toch wel een beetje een klap gekregen heeft. Als je nu kijkt zie je sowieso al een ijzersterke top 5 en veel meiden die full prof zijn.”
Het lijkt wel of je als ‘racermom’ rustiger bent en minder last hebt van prestatiedruk?
Van Wordragen: “De laatste jaren heb ik erg veel last gehad van wedstrijdstress. Dit was ook één van de redenen waarom we gestopt zijn met het WK. Ik beleefde er totaal geen plezier aan en iets wat financieel zo moeilijk te bekostigen is moet dan toch op z’n minst voor een heleboel plezier zorgen. Ondanks dat ik wedstrijden ging rijden waar minder de spotlights op stonden bleef die stress onverminderd. Op den duur was ik gewoon helemaal klaar met het crossen. Tijdens m’n zwangerschap ben ik wel veel op de cross geweest om naar m’n broertje Dennis te kijken en m’n vriend Ralph. Toen het na m’n bevalling super mooi weer was en ik ze kon horen crossen in Cuijk. Dan begon het toch opeens wel weer een beetje te kriebelen haha. Er is bijna een jaar overheen gegaan voordat ik weer ging rijden en hierna bleek ik inderdaad veel beter met de spanning om te kunnen gaan. Natuurlijk voel ik nog zenuwen als ik op een wedstrijd sta maar dat is gezonde spanning. Het is niet de spanning waarbij je denkt, wat doe ik hier ik wil naar huis!”
Beste advies dat je kan geven aan meiden die willen beginnen met motorcross? Of mensen die willen beginnen met crossen in het algemeen.
Van Wordragen: “Ik weet dat de drempel om te beginnen met crossen best hoog is. Vooral voor mensen die niet uit een crossgezin komen. Een proeflesje volgen is er helaas niet bij waardoor je vrijwel meteen tegen hoge kosten aanhikt. Maar voor iedereen wie het leuk lijkt ga eens kijken op een clubje bij jou in de buurt. Spreek desnoods wat mensen aan en wie weet kunnen ze je ook wel ergens mee helpen of dat je het een keer kunt proberen. Je zult zien als je éénmaal begint.. haha. Wat ik zeker elke (beginnende) crosser kan aanraden is eens in de zoveel tijd eens een begeleide training te volgen. Je zult versteld staan van de progressie wie je hier mee kunt maken en het kan sommige dingen zo veel makkelijker en leuker maken voor jezelf.”
Wie is de beste lesgever, jij of Dennis?
Van Wordragen: “Ik denk dat het heel persoonlijk is voor de mensen wie ze beter vinden lesgeven. Als je geen klik hebt met iemand is het lastig om daar dingen van aan te nemen. Ook heeft het veel met de eerste indruk te maken denk ik. Als voorbeeld, als ik iets zeg om te doen en drie keer achter elkaar lukt het niet dan zul je als rijder/rijdster snel zoiets hebben van ‘Oké Nicky je praat onzin.’ Als ik iets zeg en je voelt meteen verbetering en het gaat super dan zul je er een stuk positiever naar kijken. Ook zullen Dennis en ik misschien soms dezelfde dingen bedoelen maar het toch anders uitleggen. Het is maar net waar je je dan het prettigst bij voelt. Ik zelf vind het altijd heel fijn om oorzaak-gevolg training te doen. Bijv. In die bocht glijdt m’n voorwiel steeds weg hoe komt dat? Dat kan dan bijvoorbeeld zijn dat ik (onbewust) te ver naar voren hang of te ruw ben met mijn voorrem. Ik probeer tijdens de lessen dan ook vaak naast de algemene uitleg ook nog individueel aanwijzingen te geven zodat je nog meer duidelijkheid hebt voor jezelf.”
Wie heeft het meeste karakter op de motor, jij of Ralph?
Van Wordragen: “Dit vind ik een lastige vraag haha. Ik denk dat ik misschien meer karakter heb. Ralph is vooral heel technisch en smooth waardoor hij heel veel dingen op zijn goeie techniek af kan. Ik moet het soms wat meer van mijn karakter hebben om dan tot het punt te komen waar ik wil zijn.”
Hoe groot is de kans dat Kay een crosser wordt!?
Van Wordragen: “Als het aan ons ligt mag hij doen wat hij wil. Misschien wil hij liever voetballen al acht ik die kans niet zo heel groot. Hij vraagt steeds vaker om op de motor mee te rijden. Het sleutelen vind hij ook reuze interessant dus misschien word die wel gewoon monteur in plaats van rijder haha!”
Helpt het lesgeven jou om jezelf te verbeteren als rijder?
Van Wordragen: “Ik denk dat het lesgeven zeker positief is! Je evalueert dingen veel meer en bent de hele dag bezig met het geven van tips over bijv het loslaten van de achterrem, het rollen in de bochten maar ook de zithouding enz. Als je vervolgens zelf gaat rijden en iets lukt niet dan ga je nadenken over alle tips die je gegeven hebt… En of je dan zelf alles goed doet waardoor je jezelf ook weer kunt verbeteren.”
Heb je wat gehad aan jouw opleiding in je sportcarrière?
Van Wordragen: “Tijdens mijn opleiding heb ik veel verschillende sporten beoefend en ook vakken gehad zoals trainingsleer en een stukje anatomie. Die basiskennis, daar heb je zeker wat aan. Maar als je op echt hoog niveau wilt sporten moet je mensen om je heen vinden die zich gespecialiseerd hebben op éé punt. Zo doe ik bijv. mijn fysieke trainingen bij Nick van Gemert. Zou ik het zelf kunnen doen? Misschien wel, maar ik voel me prettig bij zijn begeleiding. Ik weet ook zeker dat hij zich meer gespecialiseerd heeft in de trainingskunde dan ik. Maar voor m’n sportmassages ga ik weer ergens anders heen. Zou ik een voedingsschema willen dan zou ik dat bij een gespecialiseerde voedingsdeskundige doen. Zoiets als schoenmaker blijf bij uw leest.”
Leukste baan van Nederland, waarom?
Van Wordragen: “Lierop staat zeker in het favoriete lijstje dus hopelijk blijft de baan bestaan. Daarnaast vind ik Lelystad leuk als het niet al te knoeper hard is en Rhenen is natuurlijk een prachtige baan.”
Favoriete wedstrijd in de MON?
Van Wordragen: “Goh lastig. We hebben een een keer MON gehad op Veldhoven dat was een leuke wedstrijd. Horst is ook wel leuk als je fit bent. De beste herinnering heb ik aan een MON in Lelystad. Je mocht toen nog in 2 klasse tegelijk rijden dus ik reed die dag dames en mx2 nationaal. Het had voor af flink geregend dus de baan was behoorlijk pittig met veel sporen. De dames klasse wist ik te winnen en bij de mx2 nationale werd ik 2e of 3e totaal.”
Waarom zijn er zoveel snelle, Nederlandse dames? (Groot verschil met België!)
Van Wordragen: “Ik denk dat dat verschil vooral te maken heeft met de terugloop van de circuits in België. Vroeger was België het walhalla van de motorcross maar helaas zijn er niet veel banen meer over. In Nederland scheelt het ook wel per regio hoe de mogelijkheden zijn maar zeker in Brabant en richting de Achterhoek zijn nog wel redelijk wat banen te vinden.”
Stel er komt een WMXoN wie rijdt er dan voor Nederland?
Van Wordragen: “Als het goed is hebben de dames dit jaar ook een MXoN. Ik denk dat de KNMV zal kijken naar de stand voor de selectie. Echter is de wedstrijd nogal onhandig gepland namelijk een week voor de GP van Assen en na Assen volgt meteen de GP van Villars sous Ecot. Het zou fijner zijn om zo’n wedstrijd te rijden als je hoofdseizoen al afgelopen is zodat je je 100% kunt richten op die losse wedstrijd. Ach het duurt nog zo lang tegen die tijd zullen we wel zien hoe of wat.”
Als jij het voor het zeggen had in de cross en je kon één ding veranderen. Wat zou het dan zijn?
Van Wordragen: “Het tijdschema van de WMX klasse. We rijden nu 3 keer in een heel weekend en dat betreur ik toch wel een beetje. We hebben slechts 1 training (van 40 min waarvan 5 min starttraining) en rijden dan 1 manche op zaterdag. De 2e manche rijden we op zondag waar we voorafgaand 10 minuutjes krijgen om een paar opwarm rondjes te rijden. Vroeger reden we 2 vrije trainingen, 1 tijdtraining en dan op zondag een warming up en 2 manches. Hierdoor heb je veel meer tijd om aan de baan te wennen en nog eventuele dingen aan te passen aan de motor. Ik zeg niet dat het letterlijk zo terug moet komen maar een verandering in de richting van vrije training (20min), halverwege de dag tijdtraining en starttraining (20+5) + een manche. Dan op zondag een warmup plus manche, daar zou ik al meer content mee zijn.”
Vergelijk de Yamaha eens met de Kawa?
Van Wordragen: “Ik heb een heel fijn jaar gehad op de Kawa en vond het een super motor om weer mee terug te komen na mijn zwangerschap. De motor is heel smal en vriendelijk waardoor je heel snel een vertrouwd gevoel hebt. Echter was Kawasaki niet bereid om mij te ondersteunen en kreeg ik van Yamaha wel hulp. Na dat ik met de Yamaha getest had was ik zeer tevreden over het sterke koppelgebied van de motor en de ouderwetse olievork had ook zeker mijn voorkeur. De Yamaha past me erg goed en samen met John Volleberg van Volleberg motorsport (tuning) en Mark Essens van Promax hebben we hard gewerkt om de motor precies naar mijn zin te krijgen.”
Vanwaar het nummer 964?
Van Wordragen: “De meesten zullen mij eigenlijk kennen met #141. Toen ik weer begon na mijn zwangerschap was dit nummer echter al bezet bij de ADAC. Ik kreeg een lijst met vrije nummers en vond 964 wel leuk staan, zo simpel was het eigenlijk haha.”
Jij bent allicht de beroemdste medewerker van Motorcross Aad, zijn er klanten die specifiek naar jou vragen/of alleen door jou willen geholpen worden?
Van Wordragen: “Ik moet heel eerlijk bekennen dat, met het drukke rij en reisschema wat ik nu heb in combinatie met het mama zijn, ik niet echt vaak meer bij MX AAD ben. Als het met de trainingen en wedstrijden te combineren is probeer ik uiteraard wel te gaan want ik ben er nog altijd heel graag en Kay is natuurlijk ook graag bij zijn opa, oma en ome Dennis.”
Daniëlle van Kempen won dit jaar voor de tweede keer de Enduropale. Is Le Touquet niks voor jou na twee keer Red bull Knock Out? (Hoe is het trouwens nog afgelopen met de motor die in de zee verdween?)
Van Wordragen: “Le Touquet is echt geweldig! Ik heb hem één keer gereden ergens in 2011 als ik het goed zeg. Ik had voor die wedstrijd ondersteuning van Peter van de Laar uit Gemert zodat ik met een YZ250 kon starten. Ik vond het echt zo’n gave ervaring! Ik heb een week niet kunnen lopen van de spierpijn want jeetje wat was dat zwaar maar het was het meer dan waard. Ik zou zo weer mee doen! Die motor hebben we gelukkig wel kunnen redden. Iemand kwam me te hulp zodat we haar weg konden duwen van de branding en thuis heeft pap hem heel goed schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Hij heeft nooit een klap verkeerd gegeven haha! De Red Bull Knock Out vind ik ook een mooie wedstrijd. Alleen dat is echt steeds meer sensatiegericht en dat vind ik jammer. Le Touquet is gewoon echt een pure strandcross van 4 uur lang en de baan word loodzwaar. Het is de mooiste en zwaarste strandcross die er is.”
Zo is het inderdaad, ook qua beleving. Bedankt voor het leuke gesprek, veel succes nog dit seizoen!
Van Wordragen: “Graag gedaan, komt voor elkaar!”
Tekst en foto’s: Huub Munsters
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…