Categories: InterviewsSlideshow

Vijf minuten met Greg Smets

Komend weekend start Greg Smets in Duitsland met het EMX300 aan zijn allereerste grote internationale kampioenschap. Al blijft Motocross voor Greg voornamelijk in het teken van het maken van plezier staan, toch belooft dit een spannend moment voor de familie Smets te zullen gaan worden. Juist Daarom polste wij even naar de verwachtingen en de ambities ten huize Smets, en schotelde we Greg enkele vragen voor de kiezen.

Hoe voel je jezelf net voor de start van het EMX300 in Duitsland?
Greg Smets:
“Ik heb voel natuurlijk wel een beetje gezonde stress, maar dat is ook wel normaal denk ik. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit om komend weekend van start te gaan.”

The Smekke (rechts) met zijn pa Joël Smets.

Hoe is je voorbereiding richting deze wedstrijd verlopen?
Smets:
“Ik ben eigenlijk gewoon blijven verder trainen zoals ik vooraf ook al deed. Ik heb dus niet fysiek speciaal harder getraind. Al heb ik echter wel met de motor een aantal hardere banen opgezocht, om mij zo toch wat voor te bereiden op de ondergrond die we in Duitsland onder de wielen krijgen geschoven.”

Hoe valt het rijden op de tweetakt mee ten opzichte van de 4 takt machine?
Smets:
 “Vorig jaar was het mijn eerste jaar dat ik op een 450 viertakt machine gereden had, en dit was in het begin wel een grote aanpassing voor mij maar naarmate het seizoen vorderde begon ik me beter en beter te voelen op deze motor. Na wat overleg met mijn vader (red. vijfvoudig wereldkampioen motorcross Joël Smets) hadden we voor dit seizoen uiteindelijk besloten om met de 250 tweetakt machine te gaan rijden, en ook dit vroeg aanvankelijk weer voor een kleine aanpassingsperiode. Ook omwille van het feit dat ik nog nooit eerder met een tweetakt machine gereden had, maar ik ben momenteel best wel tevreden over hoe het rijden met de tweetakt motor verloopt. Ik voel mij dan ook best goed op deze motor, en uiteindelijk heeft zowel de twee als viertakt motor zo zijn voor- en nadelen.”

Wat is er zoal veranderd aan de motor ten opzichte van een standaard 250cc tweetakt?
Smets:
“We hebben er samen met Ronny van Hove met wie we samen werken voor de afstelling van de motor van de 250cc een 300cc machine gemaakt, en er staat ook nog een andere uitlaat op. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik van het technische verhaal verder eigenlijk niet zo veel afweet. (lacht)”

Ondervond je in de wedstrijden die je in aanloop naar het EMX300 reed veel nadeel met je 250cc tweetakt ten opzichte van de 450cc 4takt machines? En vind je dat de 250 tweetakt inderdaad meer thuis hoort in de MX2 dan in de MX1 klasse?
Smets:
“Ik vind niet dat het een extreem groot nadeel is. Als je je goed voelt op een motor is het ook mogelijk om hier goede resultaten mee te rijden tegen een 450cc viertakt. Er zijn veel piloten die geweldig snel rijden met een 250cc viertakt, waarin zelfs piloten op een 450cc viertakt hun meerdere moeten erkennen. In de gewone wedstrijden buiten het EK wordt de 250cc tweetakt machine geklasseerd als een MX1 machine. Dus dit maakt voor mij niet echt zo veel uit.”

Van waar je keuze voor het EMX 300 kampioenschap?
Smets:
“Ik heb maar één jaar met een 250cc viertakt gereden en ik ben daarna meteen overgestapt op een 450cc viertakt. Dus om terug met een 250cc viertakt te rijden had wel een grote aanpassing gevraagd.”

Wat zijn je verwachting voor de wedstrijd in Duitsland? En voor de het vervolg van het EMX300 kampioenschap?
Smets:
 “Echt grote verwachtingen heb ik niet. Ik wil gewoon twee goede reeksen proberen te rijden en veilig aankomen. Wat het resultaat is zullen we dan wel zien. Verder hoop ik gewoon om alle wedstrijden zonder mechanische problemen te kunnen volmaken, en zonder blessures het seizoen door te komen.”

Hoop je erop dat je deelname in het EMX300 een opstap kan betekenen naar een eventueel internationale carrière?
Smets:
“Dit is niet meteen mijn einddoel. Ik neem voornamelijk deel aan dit kampioenschap omdat het een mooie gelegenheid is om eens te kunnen starten tijdens wedstrijden waar op dat moment ook een GP verreden word.”

Tekst en foto’s: Dieter Jans
Archiefbeeld Everts and Friends: MXphotos.be

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

4 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

5 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

8 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

10 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago