Jens Getteman behoort tot een select groepje van Belgische topcrossers. Zowel op als naast de motor vergt dit veel opofferingen van zowel een piloot als van zijn entourage. Niet alleen om tot dit niveau te komen maar vooral om er te blijven. Daarom doken wij in het spoor van Jens Getteman, en volgden hem tijdens enkele van zijn trainingsroutines en wedstrijden. Kijk mee achter de schermen!
Jens Getteman Komt momenteel uit voor het Pfeil Kawasaki team in het Duits Kampioenschap MX1 en het EK MX2. Ondanks dat Jens nog maar slechts 23 jaar oud is draait hij al toch al even mee op het hoogste niveau. Zo begon hij zijn internationale carrière al op 14 jarig leeftijd in 2007 toen hij uitkwam in het Europees kampioenschap 85cc. In dat jaar werd hij 9de in het Europees kampioenschap en werd hij tevens ook 4de in het Nederlands kampioenschap. Ook het jaar erop kwam Jens opnieuw in het EK uit gecombineerd met het ADAC 85cc. Ook mocht hij op het einde van het seizoen nog deelnemen aan het WK 85 cc waar hij uiteindelijk 12de werd.
Na dat seizoen maakte Jens in 2009 de overstap van de 85cc motor naar de grotere MX2 motor. In zijn eerste jaar op de 250 cc motor word Jens 18e in het BK MX2, en 15e in het Junior EK MX2. Het jaar nadien maakt Jens al meteen de overstap van het Junior EK naar het gewone EK MX2, waar hij het seizoen afsloot als 14de, en hij tevens ook nog 3de werd in het Belgisch MX2 kampioenschap.
In 2011 ging Jens zijn tweede jaar in het EK MX2 in, en maakt hij de overstap naar het Kemea Reytec Yamaha team. Dat seizoen behaalde Jens zijn beste uitslag in het EK MX2 met een 10de plaats in het eindklassement, en een knappe 2de plaats en een reeks zegen tijdens de GP van Valkenswaard. Naast het EK kwam Jens dat jaar ook weer opnieuw uit in het BK MX2, waar zijn prestatie van het voorgaande jaar evenaarde met een 3de plaats algemeen.
in het seizoen van 2012 maakte Jens dan eindelijk zijn grote GP debuut tijdens de GP van Valkenswaard voor het Standing construct Suzuki team. In zijn eerste jaar MX2 weet Jens een totaal van 61 punten te verzamelen om het seizoen uiteindelijk als 25ste in het klassement af te sluiten. In het zelfde jaar wist Jens ook zijn eerste titel achter zijn naam te schrijven door zichzelf tot Belgisch kampioen MX2 te kronen.
Na slechts één jaar in het WK MX2 te hebben gereden besluit Jens om samen met het 24MX Honda team de overstap naar de koningsklasse van het motocross te maken namelijk de MX1 klasse. Helaas kreeg Jens dat jaar ook af te rekenen met veel blessure leed, waardoor hij het seizoen ‘slechts’ afsloot op een 49ste plaats in de WK eindstand. Ook het jaar nadien krijgt Jens opnieuw zijn kans in Het 24MX Honda team naast ex Kawasaki fabriekspiloot Xavier Boog. Maar helaas werd ook 2014 omwille van blessure leed niet het jaar van Jens, en weet hij slechts in drie wedstrijden punten te scoren. Na deze twee seizoen vol tegenslag besluit Jens om in Overleg met zijn trainer en manager om het jaar nadien opnieuw de stap terug naar de MX2 klasse te zetten.
Voor 2015 vond Jens dan onderdak bij het Jtech Honda team om voor hen deel te nemen aan het WK MX2. Samen met het Italiaans Jtech team weet Jens ondanks het missen van 6 wedstrijden alsnog in de top twintig van het WK te finishen. Ook in 2016 vond Jens onderdak in het WK MX2 dit maal bij het het Silver Action KTM team. Ook dit seizoen verliep niet geheel volgens wens voor Jens, en daarom maakte hij halverwege het seizoen na de wedstrijd in Spanje de overstap naar een privé KTM om opnieuw uit te kunnen komen in de MXGP klasse. En dat deed hij niet onverdienstelijk, met onder meer een twaalfde plaats in de GP van België voor namen als Jordi Tixier, Tommy Searle,… en toonde hij wel degelijk de snelheid op de 450cc in huis te hebben.
Uiteindelijk zorgde deze prestaties er mede voor dat Jens voor dit seizoen onderdak vond bij het Pfeil Kawasaki team. Ook dit seizoen heeft Jens al enkele mooie dingen laten zien op de Kawasaki. Zo won hij onder meer de eerste wedstrijd van het ADAC kampioenschap in Drehna, en lijkt na een aantal jaar van pech het geluk zich eindelijk weer te keren, en lijkt Jens weer opnieuw zijn ware potentieel te kunnen tonen.
Foto’s en tekst: Dieter Jans
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…