De MX2 klasse is een felbevochten klasse en zo snel als deze klasse evolueert, verbeteren ook de motoren continue. Honda neemt nu een reuzensprong voorwaarts met de nieuwe revolutionaire CRF250R voor seizoen 2018.
Met een chassis van de zevende generatie, gewijzigde geometrie en Showa vering maakt evolutie plaats voor revolutie. De CRF250R is uitgerust met hetzelfde chassis als de CRF450R én hij heeft een totaal nieuw DOHC motorblok.
Waarom?
Toprijders willen altijd meer vermogen. Maar dat vermogen moet bruikbaar blijven. De nieuwe CRF250R is helemaal gericht op alles wat motorcrossers willen. Met de keuze tussen verschillende mappings en een ergonomie die helemaal op de rijder gericht is, blijft dit ook een motorfiets die voor amateur-rijders geschikt is. Iedereen kan er op zijn persoonlijk niveau mee rijden. Maar de topprestaties die de nieuwe CRF levert, zijn maar op één doel gericht; een winnende motor te bieden aan alle rijders. Met de ‘absolute Holeshot’ filosofie.
Mr. Mikio Uchiyama, Large Project Leader (LPL) 2018 CRF250R:
“Onze nieuwe CRF werd ontwikkeld om holeshots voor zijn rekening te nemen EN daarna over de hele lijn uitmuntende prestaties te leveren. We hebben het Unicam blok vervangen door een DOHC krachtbron dat sneller en hoger in de toeren klimt. Het past bij het chassis dat ook al door de CRF450R met succes gebruikt wordt en grote wendbaarheid en tractie biedt. Gebruik makend van de directe input van HRC, is dit een uiterst competitieve, duurzame en onwaarschijnlijke goede competitiemotor.”
De 2018 CRF250R overstijgt het 2017 model met een 5% betere vermogen-gewichts verhouding. In een rechtstreekse confrontatie, is het nieuwe model 3% sneller van 0-10 meter en 3,6% sneller over de eerste 30 meter. Dat is respectievelijk een halve en een volledige motorlengte.
Het DOHC blok met overvierkante boring en slag, grotere kleppen en hertekend in- en uitlaatsysteem levert bijna 6pk meer topvermogen met een rode zone die later begint en een bredere spreiding van het vermogen als resultaat. Vanaf de start en ronde na ronde biedt de nieuwe CRF250R een voordeel en levert hij snellere rondetijden.
Het nieuwe chassis is gericht op massa centralisatie en is identiek aan dat van de CRF450R. Het zorgt ervoor dat het hogere vermogen ook daadwerkelijk gebruikt kan worden en dankzij de geometrie en het lagere zwaartepunt voor meer grip op het achterwiel. De nieuwe CRF250R maakt ook gebruikt van de 49 mm USD Showa voorvork met bekende en uitgebreide instelmogelijkheden.
Net zoals op de CRF450R, is er een nieuw aerodynamisch design met een vloeiende vormgeving die de rijder in staat stelt om vrij te bewegen. De geïntegreerde graphics zijn kraswerend en geven een hoogwaardige uitstraling. Daarnaast beschikt ook de nieuwe CRF250R standaard over een elektrische starter.
Het blok van de 2018 CRF250R is compleet nieuw en het werd gebouwd met focus op een hoog topvermogen en een hoger toerenbereik. De cijfers: bijna 6pk meer vermogen en een vermogensbereik dat 2.000 tpm breder is geworden en 900 tpm later in het rode toerengebied komt.De vermogensbank vertelt het hele verhaal: vanaf 8.500 tpm laat de nieuwe CRF het vorige model gewoon achter zich. De nieuwe CRF250R blijft vermogen en koppel verder opbouwen.
Centraal in dit resultaat van meer vermogen staat een verbeterde doorstroming van gassen – zowel aan in- als uitlaatkant – en een gewijzigde boring x slag van 79 x 50,9 mm (was 76,8 x 53,8 mm). Deze overvierkante lay out van het blok laat toe om grotere titanium kleppen te gebruiken: 33 mm inlaat en 26 mm uitlaat (was 30,5 en 25 mm).
De klephoek en kleplift werden ook aangepast en er is een diamond like coating (DLC) voor de klepgeleiders toegepast. De inlaatkleppen worden via het PGM-FI injectiesysteem met 46 mm gasklephuizen gevoed. Het nieuwe blok biedt dubbele uitlaatpoorten met elk een uitlaatpijp en de dubbele uitlaatdempers staan 24 mm dichter bij het zwaartepunt van de motor.
De compressieverhouding steeg lichtjes tot 13,9:1 en de zuiger kreeg een Bridge Box design – een primeur op een Honda crossmotor. De stijvere structuur zet druk om in een efficiëntere verbranding en ondanks de grotere boring heeft de zuiger geen grotere massa. De krukas is 350 gram lichter en houdt toch dezelfde inertie waardoor er een goede gasrespons is. Het blok is ook compacter geworden door het herplaatsen van de assen.
In het blok is een elektrische starter geïntegreerd. Die vervangt de kickstarter en is centraal geplaatst. De Lithium-ion batterij weegt slechts 0,65 kg. Het totale gewicht van het blok mét het volledige systeem van de elektrische starter en de dubbele bovenliggende nokkenas, is slechts 1 kg meer dan dat van de vorige CRF250R. De olie smeert nu zowel de koppeling als de versnellingsbak en heeft een totaal volume van 1.250 cc. Voorheen hadden de CRF250R-modellen een gescheiden smering van 850 cc motorolie en 750 cc koppelingsolie (1.600 cc in totaal).De lichtgewicht waterslangen zijn nu 3 mm dik i.p.v. 4 mm.
De koppelingsbehuizing is aangepast met het oog op het hogere vermogen en de vijfversnellingsbak is vervaardigd uit hoogwaardig staal en weegt 200 gram minder. Er zijn kortere verhouding voor de eerste twee versnellingen en de eindoverbrenging heeft achteraan één tand minder: 48.
De keuzeknop voor de mappings en de stopschakelaar zitten in één behuizing op de linkerstuurhelft. Er zijn drie mappings: Mode 1 (Standaard), Mode 2 (Zacht) en Mode 3 (Agressief).
De nieuwe CRF250R gebruikt hetzelfde chassis en dezelfde voorvork als de huidige CRF450R met hetzelfde doel: een betere verbinding bewerkstelligen tussen de rijder en het terrein, met meer grip, betere feedback en grotere wendbaarheid. Met een gewicht dat 340 gram lager ligt dan dat van het vorige model, biedt het aluminium Twin Spar chassis van de zevende generatie een perfecte balans tussen stijfheid en stabiliteit, plus een verhoogde tractie.
In vergelijking met het vorige model is de geometrie duidelijk anders: de wielbasis is 3 mm korter (1.486 mm) en de afstand tussen het scharnierpunt van de swingarm en de achteras is 15 mm korter (573 mm). Het subchassis is vervaardigd uit geperst aluminium (i.p.v. gegoten) en is 20% lichter; de zadelhoogte steeg met 6 mm tot 957 mm en er is 5mm meer grondspeling. Rijklaar en volgetankt weegt de CRF250R slechts 108,1 kg.
De Showa luchtvork van het vorige model is vervangen door een Showa USD voorvork met veren. De vork werd voor het eerst toegepast op de CRF450R en is géén evolutie van de 48 mm vork maar een versie van de Showa Kit vork die Honda ter beschikking stelt voor de Honda-teams in het Japanse kampioenschap. De full racing vork is ontwikkeld in samenwerking met de ingenieurs van HRC, volledig instelbaar en biedt uiterst precieze controle en een superieure feedback.
De 220 gram lichtere swingarm wordt via het Pro Link systeem bediend door een volledige instelbare Showa achterschokbreker. Wave type remschijven en lichte aluminium spaakwielen verminderen verder het onafgeveerd gewicht. De CRF250R wordt standaard geleverd op Dunlop GEOMAX MX3S banden. De 2018 CRF250R beschikt ook over de 6,3 liter titanium benzinetank van de CRF450R, die met zijn 1.039 gram maar liefst 513 gram minder weegt dan de kunststof versie die hij vervangt.
Ruim een halve kilogram minder op een positie zo ver boven het zwaartepunt biedt grote voordelen qua wendbaarheid en de vlakke benzinedop laat de rijder toe om nog verder naar voor te schuiven. Het ontwerp van het bodywork is smaller. Zo is er optimale bewegingsvrijheid op de motor en een betere luchtgeleiding naar de radiatoren.
De nieuwe CRF250R is vanaf eind 2017 verkrijgbaar bij de officiële Honda MX dealers.
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde 4-takt DOHC |
Inhoud (in cc) | 249,4 |
Boring x Slag (in mm) | 79 x 50,9 |
Compressie verhouding | 13,9 : 1 |
Olie capaciteit | 1.250cm3 |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Voeding | Benzine injectie |
Brandstoftank capaciteit | 6,3 liter |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Ontsteking | Digitaal |
Startsysteem | Elektrisch |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Meervoudige natte platen koppeling |
Transmissie | Constant mesh |
Aandrijving | Ketting |
CHASSIS | |
Type | Aluminium Twin Tube |
Afmetingen (L´B´H in mm) | 2.183 x 827 x 1.274 |
Wielbasis (in mm) | 1.486 |
Balhoofdhoek | 27,5° |
Naloop (in mm) | 116 |
Zithoogte (in mm) | 957 |
Grond speling (in mm) | 327 |
Rijklaargewicht (in kg) | 108 |
VERING | |
Voor | 49 mm Showa vork met stalen veren |
Achter | Showa mono-shock met Honda Pro-Link systeem |
BANDEN | |
Velgen | Aluminium spaakwielen |
Banden voor | 80/100-21 Dunlop MX3S |
Banden achter | 100/90-19 Dunlop MX3S |
REMMEN | |
Voor | 260mm hydraulische wave schijf |
Achter | 240mm hydraulische wave schijf |
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…