Tromgeroffel en een grote BAM! Vanaf nu is de 2018 MX collectie van Fox Racing over de hele wereld verkrijgbaar. Natuurlijke zijn er nieuwe kleuren en designs voor de uitrusting maar voor 2018 ligt het zwaartepunt bij het Amerikaanse merk net zo goed bij hun helmen en laarzen.
Als we het hebben over innovatie dan wordt het bij Fox heel serieus want de marktleider richt zicht niet alleen op stijl en het sponsoren van grote namen. Dankzij voortdurend ontwikkeling komt Fox bijvoorbeeld met het zeer clevere Magnetische Visor Release System (MVRS). Die MVRS-technologie zit standaard op alle 2018 V3-helmen. In de zoektocht om de rotatiekrachten, wat precies zo slecht is voor het menselijke brein, bij het geval van een crash beter te beheersen biedt de MVRS een bijkomende bescherming. Waar komt het op neer?
In tegenstelling tot traditionele vizieren die met schroeven zijn bevestigd, bevat MVRS een magnetisch systeem dat rechtstreeks in de helmschelp is aangebracht. Sterk genoeg om het vizier onder normale omstandigheden op z’n plaats te houden, maar het komt wel los bij een crash. De MVRS technologie is trouwens gepatenteerd door Fox.
“Voor de goedkeuring van een helm wordt op dit moment het vizier van een helm verwijderd voor een crashtest. Wij wilden de rol van het vizier bij een crash net bestuderen! Na jaren van analyse van échte valpartijen en het verzamelen van data over crashes waren onze ingenieurs overtuigd dat de technologie van een vizier beter kon. MVRS is de volgens ons de volgende stap in de evolutie in de moderne motocrosshelm, zegt Mark Finley, Global Motocross Category Director.
“Sinds begin dit seizoen dragen Fox rijders Ryan Dungey, Ken Roczen, Chad Reed, Tim Gajser en Evgeny Bobryshev V3-helmen die zijn uitgerust met MVRS. Jammer genoeg eindigde een zware crash tijdens de Anaheim II Supercross het seizoen van Ken Roczen. Maar zoals iedereen kon zien, kwam zijn vizier toen meteen los van zodra het de grond raakte. Dat is ook precies wat MVRS hoort doen,” zei Chris Onstott, Global Sports Marketing Director.
Volledig nieuwe 180 laars
Ook nieuw bij Fox zijn de 180 laarzen. Deze werden ontwikkeld in samenwerking met Ricky Carmichael. De 180 laarzen hebben wat weg van Fox’ bekende Instinct Boots. De 180 laarzen beschikken -als eerste op de markt- over een siliconen sluitingsysteem op de scheenplaat en een flexibele gesp om laterale ondersteuning te bieden en hyperextensie te voorkomen. Dankzij hoogwaardige materialen en slimme details bieden de 180 laarzen superieur comfort en functionaliteit tegen een agressieve prijs.
Terug en naar eigen zeggen beter dan ooit voor 2018 is Fox hoogperformante Flexair racekleding. In 2015 lanceerde Fox Flexair en sindssien is de lijn uitgegroeid tot een referentie op het vlak van prestaties, comfort en looks. De 2018 Flexair broek kreeg een nieuwe knieconstructie voor een betere pasvorm. De inwendige voering werd verwijderd om de broek frisser te maken en het gewicht te verminderen.
Ook bovenaan werd de broek herzien om beter te blijven zitten rond het middel. De shirts werden aangepakt in de schouders en borst om de irritatie door beweging te verminderen. Daarnaast kunnen ze rekenen op laserperforatie voor meer ventilatie en een gewijzigde mouw aan de pols voor een strakke pasvorm zonder bewegingen te hinderen.
Foto’s: Fox, shotbyBavo
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…