In het BK MX2 was Jeffrey Dewulf lang (25) een vaste klant voor de titel maar nu hij in de MX1 uitkomt, lijkt hij sterker dan ooit. In Belgische wedstrijden zit hij steevast vooraan, in de MCLB overklaste hij de concurrentie, hij liet een derde plaats optekenen tijdens de Dutch Masters in Harfsen maar ook in de MXGP toonde hij zijn snelheid al. Dit weekend staat ‘JD123’ aan de start in de GP van Limburg voor het Italiaanse Team Steel Dr. Jack. Onderweg naar zijn laatste motortraining kreeg MXMag Dewulf te pakken voor een boeiend gesprek.
Veel rijders kan je maar beter in een wedstrijd aan het werk zien. Hoe ze zwoegen met de motor, vechtend tegen zichzelf en de baan, die inzet is ontwapenend als ze het opnemen tegen concurrenten. Maar alleen op training? Niet zo fraai. Dan zijn er uitzonderingen zoals Jeffrey Dewulf. De stijlvolle West-Vlaming laat de motor het werk doen, stuurt zijn KTM SX-F450 precies waar hij ‘m wil hebben en Jeffrey verstaat als geen ander wat de motor ‘m zegt. Schitterend om te zien, de vergelijking met mentor Steve Ramon is dan ook nooit ver weg. Noem het West-Vlaams vakmanschap of ‘Made in Jabbeke’…
Zeker qua rijden was je zelden zo sterk als dit seizoen. Ben je het daarmee eens?
Jeffrey Dewulf: “Zo was ik inderdaad aan het seizoen begonnen. In het algemeen zijn we dan ook heel tevreden. Ik had een goede winter achter de rug, alleen de voorbije weken waren wat minder. In het Ottobiano was het heel warm. Zoals iedereen ben ik daar erg diep gegaan. De volgende weken, tot de GP in Loket eigenlijk, liep ik rond met een moe gevoel. Eén week na Ottobiano verscheen ik ziek aan de start in Portugal. Achteraf bleek dan dat mijn bloedwaarden niet goed waren, ik had o.a. een tekort aan ijzer. Eigenlijk heb ik in de aanloop van Lommel dan ook vooral gerust, Kester was een eerste test.”
Heb je de voorbije winter iets veranderd aan jouw training want de progressie is toch merkbaar tegenover vorig jaar.
Dewulf: “Niet echt eigenlijk. Elk jaar trek ik begin december naar Mallorca of Portugal voor een trainingsstage. Normaal is dat samen met Steve Ramon. Dit jaar was Clément Desalle er ook bij. Een belangrijk verschil met voorgaande jaren is wel dat ik niet van merk ben veranderd. Anders kom je er met de eerste wedstrijden dikwijls achter dat je qua vering of blok toch nog niet staat waar je wil staan. Dat ik gewoon op KTM kon blijven, heeft goed uitgepakt. Het pakket is alleen maar beter geworden.”
Jouw sterkste jaren als sportman komen er ook aan.
Dewulf: “Dat zeggen ze toch. De ene heeft het over de leeftijd tussen de 19 en 21. Anderen zeggen dat het tussen je 27 en je 29 is. Ik denk ook dat het afhankelijk is van rijder tot rijder.”
Je hebt in heel veel verschillende wedstrijden en kampioenschappen gereden dit jaar. Van welke prestatie ben je het meest tevreden?
Dewulf: “De GP in Valkenswaard. Aan het hek was ik in de eerste manche goed weg, maar ik geraakte ingesloten in de eerste bocht, die snelle chicane. Daardoor moest ik als 25ste aan de wedstrijd beginnen. Iedereen die me kende dacht dat het in zo’n veld een hopeloze opdracht was want ook tussen 15 en 20 ligt het niveau heel hoog in de MXGP. Toch kon ik een hele reeks goed pushen en zo kwam ik als 16de aan. Tussen de reeksen moest ik overgeven, misschien omdat ik iets verkeerd had gegeten. Met weinig energie in mijn lijf kon ik in de tweede reeks nog 19de worden. Al bij al dus toch een geslaagd weekend. Met een betere start had er misschien meer ingezeten maar dat weet je nooit zeker.”
Helpt het om makkelijker in het MXGP ritme te komen nu je meer Grote Prijzen doet?
Dewulf: “Dat zegt iedereen toch dat het een groot verschil maakt als je verschillende GP’s kan doen in plaats van één in het begin van het jaar en dan nog eentje op het einde. Ik zal niet zeggen dat je dan meer stress hebt maar ik je hebt wel iets van ‘nu moet het gaan gebeuren’ omdat je geen andere kansen hebt. Ik ben blij dat die samenwerking met Team Steel Dr. Jack er is gekomen maar op sommige vlakken ging het misschien een beetje te snel. Dan heb ik het over het testen van de motor enzo. Voorlopig gebruik ik dan ook mijn eigen motoren, ook mijn eigen vering. Natuurlijk als blijkt dat de racemotor van het team sneller is voor het harde, of in het zand dan kunnen we wel overstappen. Ottobiano was vrij goed, helaas werd ik dan de donderdag voor Portugal ziek. Zelfs met koorts, fysiek en mentaal was dat een heel lastig weekend. Je kan het niet maken om te zeggen ‘ik rijd niet, ik spring op het vliegtuig en ben weer weg.’ In die omstandigheden rijden, is heel frustrerend ik heb dan maar geprobeerd om er het beste van te maken. ”
Hoe ben je terecht gekomen bij Team Steel Dr. Jack?
Dewulf: “Via Ufo en Tom Van Ewijk van Rino Trading (red. invoerder van Ufo). Tom ondersteunt me ook met onderdelen en Ufo is in Italië nauw betrokken bij Team Steel Dr. Jack. Zij waren op zoek naar een vervanger en Tom legde mij de mogelijkheid voor om voor hen te rijden. Ik ben eerst naar daar gegaan om te testen en we hebben goed overlegd hoe we het beste konden aanpakken. Ik wilde ook niet zomaar mijn sponsors aan de deur zetten omdat ik in een team zit.”
Ga je nog wedstrijden in Italië rijden. Je stond in Bosisio Parini op het podium in de MX1 en je won de Superfinale.
Dewulf: “Dat weet ik eigenlijk nog niet. Er zijn nog twee wedstrijden in het kampioenschap maar ik weet niet dat ik er zoveel zin in heb nadat voorval in de Superfinale (red. Dewulf werd 10 plaatsen naar achter gezet omdat hij een gele vlag zou genegeerd hebben). Noch ikzelf, noch het team nemen dat licht op. Als ik dus liever in België rijdt, zal Team Steel Dr. Jack het mij niet kwalijk nemen. Ze waren al blij dat ik daar was.”
Hoe is dat te combineren GP’s met een voltijdse job?
Dewulf: “Ik heb het geluk dat ik in ons familiebedrijf werk. Sinds die overeenkomst met Team Steel Dr. Jack focus ik me helemaal op de cross. Nu als het super druk is dan spring ik bij een halve dag of een dag bij. Het is in ieder geval niet zo dat ik van 8 tot 5 werk om daarna te gaan trainen. Je weet zelf ook dat je dan beter geen WK rijdt. Dan maak je het jezelf moeilijk.”
Begin dit seizoen praatte je ook met 24MX Honda, waarom ging dat niet door?
Dewulf: “Goh, laten we het houden op praktische problemen. Hun veringman zag het niet zitten om ook nog voor mij te werken terwijl we eigenlijk alles zelf al hadden geregeld. Eigenlijk was voor ons alles al aan de erg late kant om zomaar alles om te gooien. Het gesprek werd pas concreet toen het contract met Milko Potisek was verbroken. Ik heb de motor getest en dat beviel zeker maar het grootste probleem was tijdsgebrek. De eigenaar van het team, Marc Boone had begrip voor onze situatie, hij zei ‘Wie weet spreken we elkaar nog voor volgend seizoen.’ Het is ondertussen al enkele seizoenen dat we met elkaar in overleg zijn, dat hoort er bij.”
Wat vond je van de Dutch Masters of Motocross dit seizoen?
Dewulf: Normaal rijd ik altijd heel het ONK. Nu moest ik jammer genoeg Lichtenvoorde missen doordat ik die Italiaanse wedstrijd had. Ik denk dat de Dutch Masters sterker dan ooit waren. Vroeger had je 2, 3 toprijders nu 6, 7 toppers. De eerste wedstrijd in Oss stonden er zelfs 8, 9 toppers aan de start. Voor mij was het een kampioenschap met ups and downs, ook met wat pech. In Harfsen had ik één goede reeks en heb ik de kans op een podium gemist. In Emmen viel ik al in de training. Maar het is in ieder geval een kampioenschap waar ik graag rijd omdat er een sterke concurrentie is.”
Hoe voelt het dan aan om de week daarop in de MCLB te rijden?
Dewulf: “Dat is een groot verschil hé. De MCLB wedstrijden rijd ik op vraag van Motorshop Desmet die me steunt met KTM motoren. Ik ben Roland (Desmet) erg dankbaar dat hij enorm meedenkt en dat hij begrijpt dat het voor mij belangrijk is om ook internationaal te kunnen rijden. Terwijl het voor hem natuurlijk niet zo interessant is als ik in Nederland, Frankrijk of een GP rijdt. Aan de andere kant is het wel leuk voor Motorshop Desmet als ik de reeksen win als ik in de MCLB rijd. Een ideale voorbereiding voor een GP zijn het type omlopen van de MCLB niet maar het blijft wel een wedstrijd wat nog altijd beter is dan een training.”
Wat verwacht je van de GP in Lommel dit weekend?
Dewulf: “Ik leg mezelf totaal geen druk op. Zeker nu niet en ook niet gezien het niveau. Je kan even rap gereden hebben voor een 14de of 16de plaats als om 20ste te worden! Het gaat zo snel als je dan fysiek niet 100% bent zoals in Loket het geval was dan kom je er gewoon niet aan te pas. Je moet eerste al helemaal in orde zijn en dan is het al moeilijk genoeg. Iedereen weet dat Lommel speciaal is hé. Er kan van alles gebeuren, in één ronde kan je van 5 naar 1 gaan of van 1 naar 10. Het ligt ook altijd heel zwaar en ook het materiaal maakt daar een groot verschil. Daar hebben we sowieso een achterstand op de top-15. Zeker de top-10 heeft fabrieksmateriaal, dan heb je nog teams zoals Wilvo-Yamaha, ook geen sukkelaars…. Niet iedereen begrijpt hoe zwaar MXGP is. Zoals na Valkenswaard, als je dan iemand hoort zeggen ‘wat stelt 16de voor.’ Terwijl het achteraf gezien toch een goede reeks was. Ik wil zondag gewoon als geven en op twee wielen te blijven.”
Wat vind je van de wijzigingen aan de omloop?
Dewulf: “Ik denk dat die heel positief zijn. Iets nieuws is altijd goed en het feit dat ze met die nieuwe start rekening hebben gehouden met de zichtbaarheid voor het publiek. Voor iedereen die er veel heeft getraind, wordt het nu ook aanpassen. De baan is natuurlijk voor iedereen hetzelfde, niemand is in het nadeel.”
Foto’s: BrentMXpics, Francesco Scaccianoce Photography, Andrea Forloni
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…