Het 24MX Honda team reed afgelopen weekend in Lommel hun Thuis Grand Prix, en Speciaal voor deze gelegenheid mochten wij van MXmag een weekend meelopen in het spoor van het 24MX Honda team. Benieuwd wat er zich allemaal achter de schermen heeft afgespeeld? Bekijk dan nu onze leuke ‘behind the scènes’ reportage en kom het allemaal te weten.
Werkplaats:
In de gebouwen van het carrosserie en lak bedrijf van team manager Marc Boone, kent ook het 24MX Honda team zijn thuishaven. In de werkshop in een ruimte langs de werkplaats van de garage zijn de mekaniekers van het team van s ’morgens vroeg tot ’s avonds laat druk in de weer, want met de grote prijs van Lommel staat zowel voor de rijders al voor het materiaal één van de zwaarste wedstrijden van het seizoen voor de deur. Ook voor de mekaniekers is dit niet anders! Zij zijn dag in dag uit bezig met het sleutelen aan de motoren zodat zij hun piloten goed gewapend het Lommelse strijdtoneel kunnen laten betreden.
Vrijdag:
Met Lommel stond voor het team een wedstrijd op eigen bodem op het programma. De vrachtwagen van het team is daarom al vroeg aanwezig, en wanneer ook de piloten arriveren moeten enkel nog de nodige sponsoraffiches worden geplaatst. Ook zijn de extra grote benzine tanken voor Lommel net aangekomen, waardoor deze ook onmiddellijk op de motoren gemonteerd kunnen worden. Verder stond er vrijdag ook nog meteen de eerste grote uitdaging voor de mekaniekers op het programma, namelijk de technisch controle. Met beide motoren van beide rijders trekken de mekaniekers naar de controle post waar de motoren worden gewogen, nagekeken en op basis van loting ook het geluid word gemeten. Gelukkige zijn er geen problemen voor het team en komen beide motoren zonder problemen doorheen de controle, waardoor het weekend nu definitief voor het team van start kan gaan.
Zaterdag:
Op zaterdag staan de eerste trainingen van het weekend gepland, en meteen valt op dat er tijdens de voorbereiding van beide piloten een verschil zit. Zo kiest Ken de Dycker er onder meer voor om zich steeds klaar te maken in de rust en luwte van zijn eigen camper, terwijl Damon Graulus er steevast voor opteerde om zich om te kleden in een camionet naast de teamtruck om zo steeds dicht bij het team aanwezig te zijn. Eens de piloten klaar zijn om aan het echte werk te beginnen worden er nog de nodige dingen besproken met de mekaniekers, waarna iedereen zich richting de omloop begeeft. Deze trainingen zijn dan ook de eerste indicaties om te kijken in hoeverre de motoren al op punt staan, en wat er nog enigszins gewijzigd moet worden. Tijdens en na elke training overleggen de piloten dan ook samen met het team om te kijken wat nu de beste opties zouden zijn in hun zoektocht naar de perfecte afstelling richting de kwalificatie later op de dag. Eens de vrije trainingen erop zitten en de nodige wijzigingen worden doorgevoerd des te meer groeit de spanning richting de kwalificatie race. Helaas voor het team stond ook daar het geluk niet aan hun zijde. Zowel Ken de Dycker als Damon Graulus krijgen de pechduivel op bezoek, waardoor Damon ondanks dat hij al vanaf de vierde ronde met een lekke band kreeg af te rekenen als enige van het team de finish weet te bereiken op een 22ste positie. Niet het resultaat waarmee het team de zaterdag wenste af te sluiten, maar gelukkig kan er op zondag nog veel gebeuren.
Zondag:
Zondag morgen is er van de erbarmelijke regen va en de tegenslag waarmee de rijders en het team de dag voordien mee te maken kregen nog maar weinig te merken. Het hele team heeft dan ook hard gewerkt op beide motoren weer race klaar te krijgen, en Ken de Dycker bedankt dan ook door de dag al meteen met een positieve noot te beginnen door de warm-up sessie op een twaalfde plaats af te sluiten. Waardoor het hele team dus met vertrouwen de eerste race van de dag tegemoet han gaan. Helaas stond ook hier het geluk niet aan de zijde van de 24MX Honda team, want nadat Damon hard onderuit gaat en de wedstrijd moet verlaten valt ook Ken in de laatste ronde uit waardoor hij enkele zekere WK punten aan zijn neus ziet voorbij gaan. Ook reeks twee verloopt niet geheel vlekkeloos, want ook hier moet Damon al vroeg de wedstrijd verlaten als gevolg van een blessure die hij bij zijn val in de eerste reeks heeft opgelopen. Gelukkig weet Ken zich in de tweede reeks echter wel te revancheren en sprokkelt hij alsnog 5 WK uit de brand voor het team. Deze 5 WK punten zijn echter maar een kleine pleister op de wonden voor het gehele team dat toch zeker op meer gehoopt en verdiend had.
Conclusie:
Zowel op als naast de baan word er door teams en rijders hard gewerkt om het onderste uit de kan te halen. Ook al word dat werk misschien niet altijd gezien door het grote publiek. Een motocross team is én grote familie die samen winnen en verliezen, en al bracht de GP van Lommel niet helemaal wat het 24MX Honda team ervan verwacht had wij wensen hun alvast veel succes voor de toekomst.
Tekst en foto’s: Dieter Jans
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…