Categories: MotoSlideshowTest

TEST: 2018 YZ450F ‘Connected as one’

De nieuwe YZ450F was al te zien tijdens de grand prix van Tsjechië in Loket en zal binnenkort ook te zien zijn bij uw lokale dealer maar wat is er nu zo speciaal aan deze gloednieuwe motor? Wij van MXMag kregen de kans om de nieuwe Yamaha te testen.

De YZ450F is volledig vernieuwd, een nieuwe motor, nieuw frame en nieuwe plastiek. De YZ450F wordt weleens beschreven als ‘connected as one’, een echte sensatie om mee te rijden, iets wat meteen duidelijk moet worden tijdens de eerste rit. ‘Victory Zone’ is de visie waarmee Yamaha sinds kort uitpakt, deze visie trekken ze doorheen de hele productie van 2018. Hiermee willen ze de continue innovatie benadrukken waar de ingenieurs steeds naar op zoek zijn. Uitgaande van deze visie zijn de ingenieurs de nieuwe YZ450F beginnen ontwerpen.

Connected as one – Umachine 

Umachine staat voor de relatie tussen U (Human) en de motor (Machine). Door het smaller frame zorgt Yamaha ervoor dat de connectie tussen de rijder en de motor beter en natuurlijker aanvoelt. Ook het zadel is ten gevolge van het nieuwe frame smaller en vlakker geworden. Centralisatie van de massa is de laatste jaren een hot-topic bij de constructeurs en ook Yamaha stapt mee op deze boot. De verdeling van de massa bij de 2017 lag iets meer naar voor in vergelijking met de 2018. Dit komt door de nieuwe motorophanging in het frame, dit zorgt ervoor dat je tijdens het remmen met de nieuwe motor de controle beter kunt behouden. Waar andere constructeurs zoals Honda en KTM reeds zijn overgeschakeld op een luchtvering blijft Yamaha standhouden bij de ‘spring forks’ de voorveringen met olie en veren binnenin de vork, simpelweg omdat deze heel gemakkelijk zijn om te regelen. Voor de achtervering heeft Yamaha gekozen voor een vernieuwde KYB-vering met een groter reservoir. Een laatste punt dat zeker het vermelden waard is, is de elektrische starter. Laten we eerlijk zijn, in deze tijd wil iedereen er eentje hebben en Yamaha vervult hiermee onze nood.

  • Smaller frame
  • Smaller en vlakker zadel
  • Centralisatie van de massa
  • Voorvork op basis van olie en veren
  • KYB-achtervering met groter reservoir
  • Elektrische starter

CCU-Connectivity

De CCU-Connectivity bestaat uit twee delen: ECU= Central Brain of the Bike en CCU= Communication Control Unit met als hoofddoel het managen van de mapping van de nieuwe motor. Dit wordt samengebracht in de Power Tuner Smartphone app. Als jonge rijder is nieuwe technologie heel verleidelijk, door met deze app te spelen raak je meer betrokken met de moto en de afstelling van de mapping. De app is zo opgebouwd dat je er alles mee kunt proberen zonder de motor te beschadigen, daarom raad ik zeker en vast elke piloot aan om deze app te downloaden in de app-store voor Apple-gebruikers of in Google Play voor Android-gebruikers. Met de app kan je zowel de ontsteking als de brandstofinjectie regelen om zo de ideale afstelling te bekomen op verschillende parcours. De app houdt tevens allerlei info bij zoals elke setup per circuit, aantal uur met de piston, olie. De app is ook heel gebruiksvriendelijk en wijst zichzelf uit.

  • Power Tuner Smartphone app
  • Ontsteking regelen
  • Brandstofinjectie regelen

ENG Performance

Engine Performance, de prestatie van de motor, is in 2018 sterk onder handen genomen door de ingenieurs met als hoofddoel een motor ontwerpen die beter onder controle te houden is. Eerst en vooral heeft Yamaha ervoor gezorgd dat de prestatie van de motor werd verbeterd. De volledig vernieuwde cilinderkop en de nieuwe positie van het motorblok die een lichte opwaartse hoek vertoont zorgen voor een geoptimaliseerde gewichtsverdeling. De nieuwe motor is uitgerust met een nieuwe krukas en een sterkere hogedruk piston. Tevens zijn de injectie instellingen volledig gewijzigd, de koelradiatoren 5% groter gemaakt en je kan langer in 2e, 3e en 4e versnelling rijden door een ruimere versnellingsbak. Sterkere koppelingsplaten en een stijvere buiten drukplaat zorgen voor een duurzamere koppeling. De combinatie van al deze vernieuwingen zorgen voor een groter comfort tijdens het rijden. De LCS (Launch System Control) blijft behouden bij de 2018 voor betere en snellere starts.

  • Meer controle en comfort op de motor
  • Lichtere cilinderkop
  • Nieuwe krukas
  • Nieuwe hogedruk piston
  • Gewijzigde injectie
  • Grotere koelradiatoren
  • Gewijzigde versnellingsbak
  • Nieuwe koppelingsplaten

Look

De nieuwe look van de YZ450F is schitterend, de blauwe velgen die standaard geleverd worden bij de nieuwe motors zijn voor mij een leuk extraatje. Verder is er weinig veranderd aan de ‘look’ van de nieuwe YZ450F. ’Nice to know’: De plastiek van de nieuwe YZ450F is lichter dan die van het vorige model en is gemaakt uit een ander soort materiaal, polyamide in plaats van polypropaan. Dit zorgt ervoor dat de plastiek beter tegen de hitte kan en lichter is. Het gewicht van het 2017 model en van het 2018 model is nagenoeg gelijk wegens de toevoeging van een lithium batterij. Wegens het smaller frame heeft Yamaha ervoor gekozen een meer compacte benzinetank te ontwerpen voor de nieuwe YZ450F. De nieuwe tank heeft een inhoud van 6,2 liter en kan de 25 minuten reeks met gemak aan.

  • Nieuwe look en design
  • Blauwe velgen
  • Compacte 6,2-liter benzinetank

Test

Een prachtig circuit, een toffe bende en zalig weer, alles wat deze test nodig had om een succes te worden. Testrijder Herjan Brakke, ex-wereldkampioen Romain Febvre en de gloednieuwe YZ450F stonden ons al in de vroege uurtjes op te wachten op het prachtige parcours van Ottobiano. Zaten we nu in Italië of in de VS? Een parcours om u tegen te zeggen, gefreesd, gesproeid en gevlakt. De eerste sessie met de motor had ik zoveel plezier, hij handelde wat onwennig in de bochten maar in de lucht voelde het net alsof ik met een fiets sprong. Het tweede waar ik enorm van hield was het geluid van de standaard uitlaat, zo krachtig en diep. Waar ik vooral problemen mee had was het insturen in de bochten en het draaien zelf. De nieuwe Yamaha handelde hier nog steeds onwennig en hield moeilijk het spoort dat ik wou rijden. Hoe zwaarder het parcours kwam te liggen en hoe dieper de sporen waren hoe beter ik de motor onder controle kon houden. Bij het uitkomen van de bochten voelde je wel dat de motor vloeiend reageerde, dit zorgt ervoor dat het rijden met de motor niet zo vermoeiend is als een agressieve motor.

Besluit

De 2018 YZ450F is een volledig vernieuwde motor met tal van vernieuwingen die voor een betere prestatie zorgen. De Power Tuner Smartphone app is een leuk speeltje waar zowel jong en oud zich mee kan amuseren. De nieuwe Yamaha is een echte ‘thrill to ride’ de elektrische starter, nieuwe frame en volledig vernieuwde motor zullen bij vele fans gewaardeerd worden. Ik heb er alvast van genoten!!

Tekst: Yente Dourte
Foto: Yamaha Europe

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

27 minuten ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

3 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

5 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

22 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago