We zien niet meer zoveel groen in de motorcrosswereld maar dit wil niet zeggen dat Kawasaki geen topper blijft in de motorsport industrie. In 2018 komen ze opnieuw met een sterk gamma naar buiten. Een kx65, kx85, kx110 die steeds meer aan populariteit wint, een kx250f en tot slot de krachtige kx450f. Lees hieronder hoe wij de kx250f en de kx450f hebben ervaren.
Zoals iedereen weet werden de kx250f en de kx450f volledig vernieuwd in 2017, dit jaar komen de ingenieurs met enkele verfrissende updates naar buiten met de focus op het motorblok en de vering.
Het vorig model is dit jaar volledig vernieuwd, Kawasaki heeft het volledige motorblok onder handen genomen waardoor de compressie in de cylinder verhoogt wat op zijn beurt zorgt voor meer vermogen en meer koppel.
Kawasaki Benelux nodigde ons uit voor een welverzorgde test in MC Lille waar ze zowel een standaard kx250f, een speciale kx250f en een kx450f hadden klaargezet voor alle persleden. De speciale kx250f kreeg een speciale setting (mapping), een VanHasselt uitlaat en een zandband. Deze moto stond klaar voor ons om aan te tonen dat er reeds een groot verschil kan gemaakt worden met een relatief klein budget.
Type motor Vloeistofgekoelde, 1-cilinder 4-takt motor | Start systeem Primaire kick |
Cilinderinhoud (cm3) 249 cm³ | Smering Geforceerde smering, semi-dry sump |
Boring x Slag 77 x 53,6 mm | Remmen, voor Enkele semi zwevende 270 mm remschijf. Remklauw: Dubbele zuiger |
Compressieverhouding 13.4:1 | Remmen, achter Enkele 240 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Kleppensysteem DOHC, 4 kleppen | Vering, voor 48 mm omgekeerde telecopische Separate Function (SFF) voorvork type 2. Compressiedemping: 22-voudig. Uitgaande demping: 20-voudig. Veervoorspanning: 40-voudig |
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: 1 x Ø 43 mm (Keihin) dubbele injectie | Vering, achter Uni-Trak. Compressiedemping: 19-voudig (bij lage snelheid), 4-voudig (bij hoge snelheid). Uitveerdemping: 22-voudig. Veervoorspanning: volledig instelbaar |
Ontsteking Digitaal DC-CDI |
De jaren ervaring die Kawasaki heeft worden vertaald in de wendbaarheid van de motor, de nieuwe kx250f handelt als geen ander. De ‘throttle response’ is heel fijn uitgewerkt waardoor je heel precies op de gas kunt rijden. Dit heeft op elk soort circuit zijn voordeel. Het rijden met de standaard kx250f is alles behalve vermoeiend, het is een aangename motor met een comfortabel vermogen. Hoe meer het vermogen wordt opgedreven door een andere uitlaat of een andere setting, hoe vermoeiender de motor wordt. Verassend was dat het comfortabele gevoel niet verdwijnt bij het veranderen van de mapping of de uitlaat.
De zandband in combinatie met de uitlaat gaf wel een agressiever gevoel waardoor het uitkomen van de bochten in het begin wat onwennig aanvoelden. In topvermogen voel je dat de standaard motor te kort komt ten opzichte van de speciale motor. Het geluid daarentegen met de standaard motor vond ik geweldig, het klonk heel scherp en pittig, echt een leuk gevoel. Enkele bijzonderheden die je niet meteen opmerkt bij de Kawasaki zijn de verstelbare voetsteunen en de 4 mogelijke posities waarin je het stuur kunnen plaatsen.
Een 450 motor heeft van nature uit al meer dan voldoende vermogen dus een speciale kx450f zou overbodig geweest zijn. Het eerste wat opvalt wanneer je met de kx450f van start gaat is het lineair vermogen, deze motor is heel zacht en went enorm snel. Het vermogen waarmee je uit de bochten kunt komen is zo gelijkmatig dat het niet eens vermoeiend is.
Vering zijn een gevaarlijk toppic om te beschrijven aangezien iedereen een verschillend gewicht heeft en een eigen stijl op de motor. De vernieuwde vering van de 450 doorstond volgens mij zeker en vast de test, deze handelde correct en stabiel. Enkel tijdens het remmen kreeg je last van een onstabiel gevoel vooral het stuur van de motor begon soms weg te slaan. Kleine korte stopputten zijn altijd al een lastige bevalling geweest voor veringspecialisten en naar mijn weten is er nog geen vering op de markt die voor iedereen perfect is. Daarom raad ik aan voldoende te testen met de vering om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen.
De nieuwe kx250f is een heel aangename motor maar mist topvermogen, door enkele kleine aanpassingen uit te voeren kan je dit probleem verhelpen. Naar mijn mening is dit de ideale motor voor rijders die graag ‘fun’ hebben op de motor en graag snel willen bijleren.
KX110 — €2799
KX65 — €3599
KX85I — €4599
KX85II — €4799
KX250F — €8249
KX450F — €8649
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…