Dit weekend komen ook de veteranen in actie op het bekende TT circuit van Assen. In de Drentse zandbak wordt immers ook de FIM Wereldbeker voor veteranen beslecht. Eén van de opvallende namen op de deelnemerslijst is Serge Guidetty. Tegenwoordig is Guidetty, Shot Racegear’s rijdersmanager. Eind jaren ’90, begin nillies was de spectaculaire Fransman ’n specialist de supercross en één van de snellere privé-mannen in de GP’s!
Waarom ben je van het warme zuiden naar de druilerige Veteranen Wereldbeker in Assen gekomen?
Serge Guidetty: “Ze hebben me verplicht! (grijnst). Mijn deelname is het resultaat van een verloren weddenschap met Ghislain Huot, de baas van Shot Racing. Hij won, ik moest als tegenprestatie dus meedoen in Assen.”
Je had er voordien nooit aan gedacht om mee te doen in de VMX klasse?
Guidetty: “Nee eigenlijk niet, hoewel ik toch nog vaak rijd. Ik heb m’n eigen motorcross school in Frankrijk waar ik zowel stages organiseer als individuele coaching verzorg. Na mijn professionele carrière ben ik nooit gestopt met rijden. Af en toe doe ik ook wel eens mee aan een lokale wedstrijd. Eerst en vooral sta ik hier aan de start om me te amuseren!”
Andere rijders opleiden kan ook de instructeur iets leren. Vaak is het een manier om zelf iets nieuws op te op pikken.
Guidetty:“Zeker. Ik heb ook gemerkt dat ik wel wat opsteek door mijn contacten met coaches en trainers uit andere disciplines. Je kan altijd wat leren over hoe ze in andere sporten aan fysieke training doen. Sommige aspecten overschrijden ook het specifieke en technische van totaal afzonderlijke disciplines. Denk maar aan evenwicht, core stability oefeningen, het belang van lenigheid. Dat is allemaal heel waardevol als je het kan vertalen naar crossers! Zelfs na al die tijd leer ik nog steeds nieuwe dingen, ook wat betreft de mentale kant van de motorsport.”
Je was vroeger GP rijder, je hebt ook op hoog niveau gepresteerd. Voel je nu de verwachtingen voor deze Wereldbeker?
Guidetty:“Nee, ik neem het zoals het komt. De druk om een resultaat neer te zeeten voel ik niet. Ik ben nu 41, mijn professionele loopbaan zit er op. Ik heb al meegedaan aan zoveel wedstrijden op hoog niveau. Assen is niet de belangrijkste wedstrijd van mijn leven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch om hier te zijn en ik heb er hard voor gewerkt om me klaar te stomen! Gewoon rondjes rijden, ligt niet in mijn aard. Als ik me ergens voor inzet, ga ik er ook volledig voor!”
Je hebt dus behoorlijk wat zand gevreten de laatste tijd!
Guidetty:“(lacht) Helaas wel ja! Ik ben echt geen zandspecialist en er is veel veranderd sinds mijn tijd in de GP’s. Nu is het voor elke rijder van hoog niveau zo waanzinnig belangrijk om in het zand te kunnen presteren. En het ook essentieel voor de fysieke voorbereiding. Toen ik GP’s reed, waren de zandwedstrijden iets waar rijders die niet uit Nederland of België kwamen met afschuw naar uit keken.”
Het wordt vast een leuke boel om weer tegen ex-WK concullega’s uit te komen?
Guidetty: “Dat denk ik wel. Maar eerlijk gezegd heb ik de deelnemerslijst van de VMX klasse amper bekeken! Het was wel grappig dat ik vorige week op training in Ottobiano Alex Puzar tegen kwam. We hebben toen wat over Assen gepraat en natuurlijk is het cool om samen met jongens als Alex (Puzar), Mats Nilsson en de anderen te rijden. Wow, nu ik er bij stil sta lijkt het wel een eeuwigheid geleden dat ik zelf mijn laatste GP reed. Montevarchi in 2003 was dat!”
Wat was het mooiste moment uit jouw racecarrière?
Guidetty: “Alle wedstrijden waarin ik mezelf kon onderscheiden. Mijn zeges in het Franse Nationale 125cc kampioenschap, in het Franse 250cc Supercross kampioenschap, reekszeges of dagzeges in het Franse Elite kampioenschap. Ik ben er ook best trots op dat ik één van de Europese pionniers in de freestyle was. In 1995 won in Paris-Bercy de freestyle competitie tegen Jeremy McGrath en Mike Metzger! Daarnaast ben ik ook wel tevreden met wat ik in het WK motorcross heb bereikt. In Castiglione de Lago werd ik in 2002 4de in de 125cc GP, ik was zesde in Asti in 1998 bij de kwartliters. Ik heb goede en slechte dagen gehad. Misschien had er meer ingezeten maar in het algemeen ben ik toch blij met hoe het is gegaan.”
Heb je voor dit weekend jouw klompen meegebracht?
Guidetty:“Helemaal vergeten!”
Veel succes en geniet er van!
Guidetty:“Merci, doen we!”
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…