Wat heeft Jeffrey Herlings in zijn mars voor dit weekend tijdens de MXoN? Wij spraken vorige week met hem en leerden hem beter kennen. Lees hier wat de Red Bull-KTM rijder van de Bakers Factory vond en hoe hij tijdens het seizoen is gegroeid op zijn 450.
Jeffrey Herlings is zonder twijfel één van de meest controversiële motorcrossers ter wereld. Zijn talent staat boven kijf, en een sterke persoonlijkheid mist hij evenmin. Dit is misschien ook de reden waarom niet iedereen fan is van deze Nederlandse revelatie. Om eerlijk te zijn ben ik –in tegenstelling met anderen op onze redactie- ook nooit een grote fan geweest van Jeffrey. Dit was vooral te wijten aan zijn iets wat te zelfzekere houding. Ik hoor jullie al denken, dat is puur uit jaloezie. Dat is best mogelijk. The Bullit is immers van dezelfde generatie als ik en als je mijn palmares vergelijkt met dat van hem is het mijne gewoonweg zielig. Als je 3 wereldtitels, 67 GP-overwinningen en een salaris van enkele miljoenen per jaar vergelijkt met een student die zijn ouders enkele duizenden euro’s per jaar kost, dan kun je al snel de vergelijking maken. Ik denk dat ik dan ook terecht jaloers ben, zoals velen onder ons, op het palmares dat Jeffrey nu al heeft bereikt. Ik was dan ook echt benieuwd naar de persoon achter deze topprestaties en ik hoopte iemand anders te ontmoeten dan wie we steeds op TV zien.
Tijdens het etentje de avond voor de Factory KTM test hadden we de mogelijkheid om de rijders beter te leren kennen. De KTM fabrieksrijders kwamen bij ons aan tafel zitten en ik kon bijna Pauls Jonas aanraken, spannend!! Er heerste meteen een losse sfeer en na het voorgerecht kwam ook Jeffrey het gezelschap vervolledigen. Los van de te gekke levensverhalen leek Jeffrey een gewone jongen. Al heeft hij inderdaad enorm veel zelfvertrouwen. Dit is misschien ook meteen zijn sterkte. Tijdens het rijden zie je gewoon dat het zelfvertrouwen van hem druipt en dit maakt hem ook zo’n goede rijder. Alles doet hij met volledige inzet, committed zoals ze in het Engels zeggen. Dit was voor mij het ideale moment om Jeffrey even beter te leren kennen en onder vier ogen te spreken. Daarom vroeg ik hem om een klein interview. Zonder veel vragen voor te bereiden liet ik alles op mij afkomen en probeerde ik Jeffrey beter te leren kennen.
Het interview op zich verliep aangenaam, de vragen gingen vooral over de nieuwe motor, de KTM SX450F, en de trainingen die hij hiervoor moest aanpassen. Dit is blijkbaar een gemeenschappelijke interesse die ik deel met Jeffrey. Ik heb dan ook redelijk doorgevraagd naar zijn ervaringen met de alom bekende trainer Aldon Baker. Tot slot kreeg ik het gevoel dat Jeffrey toch niet de jongen is die we steeds zien op TV. Jeffrey is in levende lijve een sympathieke jongen die leeft voor zijn sport en hier ook heel goed in is. Voor mij was het een aangename kennismaking en Jeffrey, je hebt er een fan bij!!
Lees hieronder het interview met Jeffrey
Dag Jeffrey, proficiat met het einde van het seizoen.
Jeffrey Herlings: “Dank je, het begin was natuurlijk moeilijk te accepteren maar het einde was super goed. We begonnen slecht aan het seizoen door een blessure en voor het seizoen begon sukkelde ik met enkele kleine blessures. Die handbreuk was de druppel die de emmer liet overlopen. Achteraf gezien denk ik dat ik wel sterk terug ben gekomen, van de laatste 6 GP’s heb ik er 5 kunnen winnen en in Amerika heb ik ook nog een wedstrijd gewonnen dus voor mij was het einde zeker en vast geslaagd.”
Kun je ons wat meer vertellen over de motor waar ik morgen mee ga rijden?
Herlings: “In het begin heb ik er eerlijk gezegd een beetje te licht tegen aangekeken. Ze hebben me een basis pakket als motor gegeven en ik was meteen tevreden. Het is natuurlijk altijd fijn om van een 250 naar een 450 over te stappen en meteen meer power te hebben. Het kon niet op op vlak van power. Ook de wedstrijden in het begin met de 450 gingen goed zoals de SMX-cup, de Red Bull Knock-Out en de MX of Nations. Maar dan kwamen die blessures waardoor het testen en afstellen van de motor achterwege bleven en dat kwam in mijn nadeel te spelen tijdens het lange seizoen. We hebben dan in het midden van het seizoen enkele dingetjes veranderd, na 5 à 6 GP’s hebben we eindelijk de goede setting gevonden. En dan stond de vering ook helemaal op punt. Sindsdien heb ik nog weinig veranderd aan de motor en zo heb ik de laatste 12 GP’s gereden.”
Waar heb je dan de meeste aanpassingen gedaan op vlak van de motor?
Herlings: “Aan de motor hebben we weinig veranderd. Na de eerste 4 GP’s toen ik er eigenlijk niets van bakte hebben we de vering goed onder handen genomen. Dit moest wel gebeuren want ik zat de hele tijd tegen mezelf te rijden met opgepompte armen en alles voelde te hard aan en het ging voor geen meter. Toen ik tevreden was van de setting van de vering hebben we met deze setting het hele jaar uitgereden en voor de rest was ik van alles wel tevreden op vlak van power kon ik amper iets aanmerken. Dus om kort samen te vatten was de vering het enige waarmee ik zat te sukkelen naast mijn blessures. Dit was mijn eigen domme fout omdat ik de vering niet goed had afgesteld in de winter.”
Wat heb je aangepast op vlak van training? Wat heb je geleerd van Aldon Baker?
Herlings: “Ik denk dat daar veel meer intensiteit aan te pas komt in de trainingen. Zij brengen dat natuurlijk mee van supercross. Een supercross duurt daar ook maar 8 minuten en dan een finale van 20 rondes, ook de ondergrond van de supercross en de banen in de Nationals zijn volledig verschillend. Je hebt steeds goede grip en dat laat je echt toe om vanaf ronde één te knallen. Dat is in Europa op sommige banen zoals Arco Di Trento of Loket, net een halve enduro, niet mogelijk! Daar kun je niet de bocht in vlammen en de motor helemaal open zetten, de ondergrond hier is veel meer beton. Dat hebben ze in Amerika bijna niet. Dit was dus ook even wennen voor mij in de IronMan MX. Maar zoals ik al gezegd heb trainen zij veel meer op intensiteit. Bij Aldon had je meer trainingen op een dag maar de trainingen waren dan ook korter.”
Welke trainingen heb je dan bij Aldon uitgevoerd?
Herlings: “Vooral fysieke training, MX-training en enkele krachttraining sessies. Als we krachttraining deden was dit vooral stabiliteit en met eigen gewicht trainen. Ook deden we buikspieroefeningen met een combinatie van beenspieroefeningen dus alles werd samen getraind. Tijdens de oefeningen gebruik je echt je hele lichaam en dat is belangrijk en gemakkelijk te transporteren naar het motorcrossen. Aldon is gewoon een kei in zijn vak en die heeft er heel wat bij nagedacht. We deden daar enkele trainingen per dag zoals een nuchtere ochtendtraining op de fiets om op te warmen. Dan sprongen we op de motor en tot slot nog een gymsessie. Daar is de praktijk op de motor ook veel korter wat komt vanuit de supercross want je gaat géén 35min supercross trainen! Dus dat is heel andere training waardoor je op andere zaken kunt focussen. Want als je in de zomer 3 keer 35 minuten in Lommel hebt gereden blijft er weinig energie over om nadien iets anders te trainen.”
Ik hoorde aan tafel dat je na Amerika vastberaden was om geen suikers meer te eten, hoe zit het nu met je dieet?
Herlings: Na enkele seconden lachen en een gek gezicht: “Ja daar heb ik het moeilijk mee, het zit gewoon in mijn genen. Als ik iets te veel suiker of vet eet dan word ik redelijk snel ‘molle vet’ maar op dat gebied heb ik ook veel van Aldon geleerd zoals de maaltijden tussen de reeksen. Na Amerika werd het duidelijk dat je uit voeding nog veel kunt halen om te verbeteren.”
Tot slot wat zijn de doelen voor de MXoN?
Herlings: “Net zoals vorig jaar ben ik erop gebrand met Nederland weer op het podium te komen. Ook ga ik er alles aan doen om de Nations individueel te winnen.”
Bedankt voor het interview en veel succes tijdens de MXoN en een welverdiende rust periode na dit drukke seizoen!
Herlings: “Thanks!”
Tekst: YD
Foto: Ray Archer
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…