In de EMX250 gaf Christophe Charlier al blijk van zijn enorm talent. Hij reed in 2009 naar de titel voor een zekere Jeffrey Herlings. Hoewel de Corsicaan flitsen van zijn klasse toonde in de GP’s vervulde hij in de motorcross nooit zijn volledige potentieel. Dit seizoen stond echter een nieuwe Christophe op. Een overstap naar de EnduroGP zorgde voor de ommekeer. Charlier tankte zelfvertrouwen in de enduro en ontwikkelde zich tot een meer complete rijder. De Christophe Charlier versie 2.0 groeide uit tot een regelmatige en veelzijdige topper. Als kroon op het werk behaalde hij zowel de ISDE als MXON titel in hetzelfde seizoen. In de moderne geschiedenis van de motorsport deed niemand Charlier deze stunt voor.
Het lijkt ook wel dat je mental sterker dan ooit bent. Je moest niet alleen opnieuw overstappen naar motorcross, je moest ook weer wennen aan een MX2 motor en Team Frankrijk ging als favoriet van start na drie opeenvolgende overwinningen. Van een uitdaging gesproken!
Charlier: “Zo voel ik het ook wel aan. Ik denk dat ik inderdaad sterker ben geworden tussen de oren. Al kan ik niet ontkennen dat er toch behoorlijk wat stress bij kwam kijken! Maar in enduro draait zoveel over hoe je om gaat met obstakels, van welke aard ze ook zijn. Je moet positief blijven, wat er ook gebeurt. Stress hebben is één ding, maar je mag er niet door beïnvloed worden. Voor de manches voelde ik dan ook druk, zodra ik op de motor zat was ik echter rustig.”
Wanneer wist je dat je geselecteerd was?
Charlier: “Pas drie weken geleden. Toen Pascal (Finot de teammanager me belden, heb ik geen seconde geaarzeld! Ik heb onmiddellijk toegezegd.”
Het moet een geruststelling geweest zijn dat je in Matterley Basin al goed had gepresteerd in het verleden. Want je won er al een MX2 manche.
Charlier: “Precies, de baan gaf me dus wel een goed gevoel. Maar vooral het enorme vertrouwen dat Pascal (Finot) in mij stelde maakte een geweldig verschil.”
Als het op voorbereiding aankomt, pakken slechts weinig teams de zaken zo grondig aan alshet Franse team. De rijders en het vlolledige trokken vorige week op trainingskamp, jullie werden afgeschermd van de buitenwereld, zo weinig mogelijk sociale media. Voor de wedstrijd kregen we je zelfs niet te pakken!
Charlier: “Het is inderdaad zo dat de Franse federatie heel professioneel te werk gaat. Die aanpak, werpt volgens mij zeker zijn vruchten af. Gedurende de hele week zijn we perfect omkaderd door ervaren mensen. Op die manier halen we het maximale uit die laatste week van voorbereiding. Niet gestoord worden, of constant online zijn of op sociale media is slechts één voorbeeld. Die week samen heeft ook ontzettend geholpen om een hechte band te smeden met Gautier (Paulin) en Romain (Febvre). We hebben veel met elkaar gepraat, elkaar geadviseerd. Dat heeft zich allemaal vertaald in de resultaten die we hebben neergezet.”
Soms hebben mensen wel eens de indruk dat enduro een soort hobby is voor gepensioneeerde of afgeschreven motorcrossers. Of wie de sport niet op de voet volgt, denkt wel eens dat het gemakkelijk is voor crossers om vooraan mee te draaien.
Charlier: “(glimlacht) Hmmm, enduro is de voorbije jaren ook fel geëvolueerd. Er zijn zoveel geweldige rijders, elk met een andere achtergrond en iedereen trekt het niveau naar omhoog. Veel endurorijders zijn misschien minder bekend bij het grote publiek, toch zou je versteld staan van hun kwaliteiten op de motor. Mijn advies aan motorcrossers is dan ook om met een open blik rond te kijken. Naar wat ze in de enduro kunnen leren. Of om af en toe eens op een enduromotor te springen. Het leuke aan enduro is dat je het op zoveel verschillende manieren kan beoefenen. Maar laat je niet misleiden door die koplamp, in competitie wordt op het hoogste niveau flink gas gegeven.”
Bedankt voor jouw tijd en success in Zschopau voor de EnduroGP finale!
Charlier: “Graag gedaan, tot in Duitsland!”
Foto’s: CDS, JP Acevedo, Future7media
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…