Als onderdeel van de nieuwe strategie voor motorcross heeft Honda besloten om het 150 European Championship te beëindigen. Net nu de compleet nieuwe CRF250R werd gelanceerd zal Honda zich richten op de ondersteuning van de EMX250 en MX2.
Hoewel het Honda 150 Europees Kampioenschap succesvol was om jonge rijders tussen de 11 en 14 jaar van over de hele wereld te laten kennismaken met een professionele carrière heeft Honda er nu voor gekozen om het geweer van schouder te veranderen. Het programma begonnen in 2013 en heeft in de loop der jaren een prachtige races opgeleverd. Alle rijders kwamen uit op dezelfde Honda CRF150R wat de competitiegeest alleen maar aanscherpte.
Dit jaar is de Honda 150 European Championship winnaar Andrea Adamo de laatste in een lange lijst van vooraanstaande ‘alumni’ die hun weg hebben gevonden in internationale competitie waaronder Tim Edberg, Jere Haavisto, Viking Lindstrom, Rick Elzinga, Emil Weckman, Hakon Fredrikson, Alberto Forato en Shana van der Vlist.
Het stop zetten van Honda’s 150 Europees Kampioenschap na vijf succesvolle seizoenen maakt deel uit van een strategiewijziging die Honda’s steun voor de EMX250 en MX2 kampioenschappen versterkt. De verhoogde investering in de 250-klasse race is dan ook een voorbeeld van hoe Honda zich inzet om opkomend talent in de motocross te blijven ondersteunen.
Honda bedankt alle rijders, hun families en onze sponsors en partners door de jaren heen, die hebben geholpen om het 150 Europees Kampioenschap tot een succes te maken.
Gordon Crockard – Off-road Manager, Honda Motor Europe
“Ik ben er trots op dat we met het Honda European 150 Championship zo’n fantastische kans leverden voor jonge piloten. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe geweldig het moet zijn dat ze op dezelfde dag voor een wereldwijd publiek op dezelfde MXGP-circuits als hun helden konden racen!
Het was geweldig om de rijders, ouders en monteurs tijdens hun wedstrijden te kunnen begeleiden. Daarom wil ik iedereen bedanken die hiertoe heeft bijgedragen. Ik herinner me veel emotionele momenten. Wij deelden zowel de overwinningen als nederlagen samen met de rijders. Een hoogtepunt was zeker om de rijders progressie te zien maken, ook nadat ze in het Honda 150 European Championship hadden gereden. Dit jaar hebben we een goed voorbeeld hiervan gezien met de voormalige 150 winnaar Alberto Forato, die voor Honda racing succes behaalde door dit seizoen EMX250 races te winnen. Ik heb ook grote bewondering voor Shana van der Vlist, die eerder in het 150 kampioenschap reed. Shana is de afgelopen 2 jaar 8ste en 10de geëindigd in de WMX. Hoewel ze nog altijd erg jong is!
Honda zal blijven investeren in de toekomstige sterren van motocross. We zullen onze ondersteuning versterken in EMX250 en MX2 waar we met de volledig nieuwe 2018 CRF250R uitkomen. Die nieuwe motor is ontworpen om ultieme prestaties te bieden. Op die manier geven wij onze ondersteunde teams en rijders de beste kans op succes. Ik wil ook alle sponsors en partners van het Honda 150 Championship bedanken, die de afgelopen 5 jaar materieel en technische support hebben verleend aan Honda. Een speciale dank gaat naar Gerry Bryce en zijn Racedays team van medewerkers voor al het harde werk in de voorbije 5 jaar, waardoor Honda een geweldig kampioenschap kon uitbouwen.”
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…