Categories: MotoSlideshowTest

TEST: De Factory Husqvarna’s!

Na de pracht prestatie van Max Anstie was ik verheugd toen ik een telefoontje kreeg van Husqvarna om de Factory Husqvarna motoren te testen. Net als vorig jaar was Lommel ‘the place to be’, de motoren stonden opgesteld onder de kantine en alles was zoals gewoonlijk tot in de puntjes uitgewerkt. Als ik me goed herinner stond de motor van Max Nagl mij vorig jaar het meeste aan. Ik was dus ook benieuwd of deze motor veranderd was ten opzichte van vorig jaar en was dit nog steeds de motor waarmee ik het liefste reed?

Door Yente Dourte

Zes sessies van 20 minuten in vijf uur tijd op het lastige circuit van Lommel. Ik kan jullie verzekeren, de dag na de test voelde ik me 80 jaar oud. Afsluiten deed ik met de motor van Max Nagl, net zoals vorig jaar de zachtste 450 motor waarmee ik reed tijdens de test. Vorig jaar kon ik met zekerheid zeggen dat dit de meest geschikte motor was voor mij. Dit seizoen daarentegen ben ik blijkbaar meer man geworden. De 450 begint me beter en beter te liggen en persoonlijk vond ik de motor van Max Nagl iets te zacht. Wanneer ik de start mapping opzette handelde de motor veel agressiever en net als vorig jaar werd deze mapping enkel de eerste 2 ronden gebruikt. Over de vering kunnen we bij geen enkele factory motor zeggen dat ze niet goed functioneert, dit zou zonde zijn voor een bedrag van ongeveer €10.000 per vering.

Gautier Paulin heeft er een schitterend jaar opzitten, 3e in het wereldkampioenschap MXGP en winnaar van de MXoN samen met Romain Febvre en Christophe Charlier. De motor van Christophe Charlier kon ik vorig jaar al testen en de gelijkenissen met de motor van Gautier Paulin waren significant. Het leek wel alsof Gautier met dezelfde setting als Christophe reed. Het lijkt erop dat een agressieve motor beide rijders enorm goed ligt. Ik had vooral tijdens de eerste twee ronden moeite om de motor gewoon te worden. Vooral in het uitkomen van de bochten hing ik als een vlag achter de motor aan. Het koppel dat deze motor heeft is ongezien, zelfs op het zanderige circuit van Lommel kon ik enkel met halve gas uit de bochten komen. Op de rechte stukken wordt dan wel vloeiend overgegaan naar de topsnelheid, dat is één van de grote verschillen tussen een standaard motor en een factory motor.

Veel technische informatie kregen we niet over de motoren. Enkele verschillen werden met de vinger gewezen om het gevoel van de rijder te bevestigen, meer niet. Zo ben ik wel te weten gekomen dat Paulin niet met dezelfde CDI rijdt als Anstie. De CDI van Anstie beviel mij duidelijk meer. Ik kan zeggen dat de motoren van Nagl en Paulin echte uitersten zijn, een zachte en een agressieve motor. De motor van Anstie voelde aan als de ideale middenweg. Is dit de reden van zijn pracht prestatie in Matterley Basin? De motor speelde zeker en vast een cruciale rol maar ook de trainingen die Max samen met zijn teamgenoten uitvoert onder leiding van Tomi Kontinnen, teamcoördinator van Ice One Racing.

De MX2 motoren waren in het algemeen goed te vergelijken met de KTM motoren. Ik kon enkel het verschil merken aan de soms nogal vreemde afstelling van de hendels en het stuur. De vreemdste van alle settings was die van Thomas Kjer Olsen. Een versnellingspook die bij manier van spreken een halve meter verder stond dan normaal, een echt Harley stuur en hendels die heel onnatuurlijk stonden. Een motor die enkel geschikt kon zijn voor een reus, tijdens de middag kwam Thomas ons bezoeken en inderdaad, een reus. Zijn lengte blijkt hem blijkbaar geen parten te spelen want hij wist dit jaar enkele wedstrijden op zijn naam te schrijven.

Thomas Covington won de laatste wedstrijd in Villars Sous Ecot en sloot hiermee zijn seizoen in schoonheid af, al mag dit niet letterlijk genomen worden wanneer we keken naar de omstandigheden. Heeft Thomas veel geleerd dit seizoen en is dit te merken aan zijn motor? Dit was één van mijn grootste vragen voor de test en ik kreeg hier meteen een duidelijk antwoord op. Het verschil met vorig jaar is niet zo groot, enkel rijdt de motor iets stijver. Vorig jaar vond ik de motor van Thomas enorm goed, enkel de vering stond te zacht naar mijn mening. Dit jaar was dit niet het geval en ik schrok hier eigenlijk wel van. Thomas was niet verzwaard dus kon ik aannemen dat zijn rijstijl een lichte wending heeft genomen. De stijvere vering kan duiden op een agressievere rijstijl van Thomas.

De motor van Conrad Mewse was de eerste MX2 motor in het rijtje. Na de eerste ronden had ik meteen door dat deze motoren zoveel sterker zijn dan een normale 250. Zoals ik al enkele keren heb geschreven, de factory MX2 motoren zijn net ‘big bores’, 300cc’s. Bij de landing wordt het heel duidelijk, de MX2 motor schiet bij de landing weg als een pijl en boog. Bij een standaard motor zorg je meestal dat je niet voorover over het stuur valt, bij de factory motor moet je enkel zorgen dat je je goed vasthoudt en ‘hangen maar’!!

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

1 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago