Voormalig 125 Europees en wereldkampioen Brian Hsu zal in 2018 aan de start staan van de Europese MX2 GP met Bud Racing Kawasaki. Voor Hsu betekent dit een nieuwe start nadat hij in de winter van 2015 zijn pols brak.
De 19-jarig Hsu had net zijn GP debuut gemaakt alvorens gekwetst te geraken aan de pols tijden de Supercross van Milaan tijdens de EICMA motorshow. Sindsdien liep het niet zoals gepland voor het grote jeugdtalent. Hsu, die ook een uitstekend klassiek violist is, reed in 2016 voor het Suzuki fabrieksteam, dit jaar kwam uit voor het Husqvarna Maurer-GP team.
“Tot ik mijn polsblessure opliep, was mijn eerste jaar op de 250 vrij goed verlopen. Ik maakte altijd progressie. Daar kwam echter een eind aan toen ik mijn pols brak,” zei Hsu. De Duitse Taiwanees liet in zijn eerste GP’s van zich horen door zijn snelheid al kreeg hij nadien ook af te rekenen met gebroken vingers en afstellingsproblemen met de RM-Z250. In de herfst van 2016 kampte hij met een gekwetste schouder.”Mijn pols was al een groot probleem en dan kwamen er de veranderingen bij Suzuki bovenop met een nieuwe baas. Ik had het eigenlijk wel gehad en ik was echt aan het knoeien.”
“We vonden dan een ander team waar we zelf de afstelling konden bepalen en waar we veel vrijheid kregen maar het was allesbehalve makkelijk omdat het team volgens mij niet sterk genoeg was. In het begin van het jaar liep het vlot met de Husqvarna maar er zat geen regelmaat in. Ofwel gebeurde er iets met de motor of wel met mij zelf. Het was echt één goede race gevolgd door een slechte. Daardoor werd het heel moeilijk om snelheid op te bouwen. Uiteindelijk schoot mijn schouder uit de kom op het einde van het seizoen tijdens een ADAC race. De situatie was niet goed maar ik had geluk dat ik geen operatie nodig had. Nu heb ik bijna twee maanden rust achter de rug. Ondertussen bouw ik wel weer op in de sportschool en op de fiets.”
Dat Hsu geen succesvol jaar achter de rug heeft, lijdt geen twijfel. Toch onderstreept hij opnieuw zijn potentieel, in Valkenswaard werd hij op een privé-motor één manche zesde, in Teutschenthal één manche vijfde. Als Bud de ruwe diamant die Brian Hsu is kan fijn slijpen, hebben ze misschien wel de transfer van de winter gedaan! In het verleden speelde Bud al een belangrijke rol in de successen van o.a. Dylan Ferrandis en Livia Lancelot.
Naast het WK MX zal Hsu ook uitkomen in de Franse Elite en in enkele ADAC rondes. “De motor bevalt me in ieder geval enorm,” zei Hsu die ook een 85cc wereldtitel op zijn palmares heeft. “Ik had nog nooit met een Kawasaki gereden en het voelde meteen lekker om weer op een Japanse motor te zitten. Ondanks de weinige meters die ik nog maar deed, ben ik al heel enthousiast. Ook de omkadering die Stephane Dassé heeft voorzien is uitstekend. Bud heeft een eigen trainer en een mooie werkplaats. Ik voel me fris en klaar voor een nieuwe start. Het team is ook heel flexibel –supercross of motorcross- het maakt hen niets uit. Ik heb dan ook het gevoel dat we elkaar goed begrijpen.
Bovenal denkt Brian dat hij weer kan terugkeren naar de top. “Ik ben er zeker van,” klinkt het. “Met alles wat ik nu ter beschikking heb en hie ik mezelf voel. We zijn eigenlijk nog niet echt beginnen maar de basis is er en ik geloof dat ik top-5 kan halen… als alles volgens plan verloopt. Ik ben in ieder geval heel optimistisch en super gemotiveerd!”
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: ADAC MX Masters, Mediacross
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…