Nog twee ronden zijn er te gaan in de Franse SX Tour. Dit weekend staat opnieuw een absolute topwedstrijd voor de deur met de Supercross van Genève, in Zwitserland. Half december vindt de SX Tour finale plaats in de Méga Galaxie in Amnéville. In de SX2 klasse prijkt supercross rookie Nicolas Dercourt (Team GSM) momenteel op een mooie 7de plaats, hij volgt op slecht 4 punten van de vierde. Wij schoven aan tafel met de 21-jarige Picardien voor een toffe babbel.
Na mooie resultaten in de EMX250 vorig jaar, met o.a. vierde plaatsen in Frankrijk en Groot-Brittannië koos Dercourt dit jaar voor een campagne in eigen land. Internationaal gesproken stond Nicolas weliswaar minder in the picture toch blijft hij zich goed ontwikkelen. De intensieve begeleiding van voormalig SX-specialist Serge Guidetty en de stages in het zuiden van Frankrijk werpen dan ook hun vruchten af.
Van Franse rijders verwacht je bijna dat ze supercross met de paplepel mee krijgen.
Nicolas Dercourt: “Toch is dat niet zo, zeker niet als je uit het noorden komt zoals ik! Daar is het gewoon niet mogelijk om deftig te trainen voor supercross. Nu heb ik dan toch de stap gewaagd en het is een geweldige, nieuwe uitdaging. Het is in ieder geval niet simpel om meteen mee te strijden met de top in een discipline die voor mij helemaal nieuws is. Toch merken we dat het verschil niet zo groot meer is. Dat is dus positief, maar ik kom nog wel ervaring en specfieke training te kort. Zowel in de Supercross van Parijs als Montpellier zat ik er niet bij in de start. In SX is dat zo’n enorm nadeel dat terugkomen moeilijk wordt.”
In Lyon stak je vorig weekend wel de neus aan het venster met mooie resultaten.
Dercourt: “Klopt, in Lyon had ik vorig weekend wel goede starts waardoor ik ook meteen in het goede ritme kwam. Eigenlijk strandde ik op 2 meter van het podium want ik eindigde een meter na de derde! Nu in ieder geval bevestigt het wel dat er vooruitgang in zit en dat ik ook in supercross de mogelijkheden heb om voor de overwinning te rijden. Dat is ten slotte mijn doel en daar waar werk ik hard voor samen met mijn coach Serge Guidetty.”
Hoe heb je die overstap van motorcross naar supercross zelf ervaren?
Dercourt: “In de eerste plaats moet je wennen aan een andere motor. Natuurlijk zijn de veringen harder, de versnellingbakverhoudingen zijn anders en we zijn ook gaan werken met een manier van trainen die voor mij nieuw is. De manches zijn veel korter daarom heb je meer explosiviteit nodig. Ik heb me ook veel geconcentreerd op rijtechniek om zo soepel mogelijk de verschillende secties met elkaar te verbinden, en om mijn timing op sprongen te verbeteren. Fysiek is het een kwestie van goed te kunnen omgaan met je hartslag die zo snel de hoogte in gaat. Daarom trainen we ook veel op sprints.”
Wat is het bilan van jouw outdoor seizoen in de Elite?
Dercourt: “Ik ben een beetje ontgoocheld door mijn vierde plaats in de eindstand. Natuurlijk had ik graag de titel gepakt maar eigenlijk is die vierde plek wel logisch. Ik scoorde twee manches geen punten doordat ik in één manche mijn knie verdraaide in de andere intwrichtte ik mijn schouder. Op de eerste wedstrijd in Saint-Jean d’Angély ging ik de mist in: ik scoorde slechts drie punten in de eerste reeks en de tweede was al niet veel beter. Dan ben je direct op achtervolgen aangewezen in het kampioenschap. Er had zeker meer ingezeten maar we kunnen de tijd niet terugdraaien.”
Heb je de EMX250 dit jaar gemist?
Dercourt: “Helemaal niet eigenlijk. Ik vind het overdreven om 300 euro inschrijvingsgeld te betalen voor twee manches van 30 minuten. Eerlijk gezegd heb ik me veel beter geamuseerd tijdens de twee Franse GP’s (red. MX2 in Ernée, MXGP in Villars-Sous Ecot) die ik heb gereden. Het WK blijft een fantastische ervaring maar een volledig WK seizoen is ontzettend duur. Aan de andere kant helpen enkele GP’s wel om je niveau op te krikken voor wedstrijden in eigen land. Natuurlijk is ook het niveau in de Grote Prijzen nog van een ander orde dan in de EMX250!”
Op het einde van het seizoen reed je de MXGP van Villars-sous-Ecot mee, zien we jou volgend jaar weer terug op de 450?
Dercourt: “Dat is inderdaad de bedoeling. Zowel in de Elite Motocross als in supercross zal ik 450 rijden, aangevuld met een paar GP’s en ook de Enduropale staat op mijn programma.”
In je eerste MXGP scoorde je al direct punten dat is zeker niet iedereen gegeven.
Dercourt: Een 450 is me dan ook meer op het lijf geschreven dan een MX2 motor. Eigenlijk voel ik me veel beter thuis op een 450, zeker omdat de Yamaha ook standaard prima loopt. Ik kan niet wachten om te beginnen rijden met mijn 2018 YZ450F! Persoonlijk heb ik bovendien liever een krachtige motor en aangezien ik 1 met 85 ben en 80 kilo weeg, ligt een 450 dan meer voor de hand. Door mijn lengte en mijn gewicht zit ook dichter tegen mijn eigen limiten aan op een 250.”
Bedankt voor het gesprek en veel succes komend weekend!
Dercourt: “Bedankt, graag gedaan.”
Foto’s: Barety, MXjuly
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…