Categories: SlideshowVLM

Interview met VLM coryfee Kristof Salaets

Het is altijd leuk als er tien mogelijke winnaars zijn en dat was precies wat de Inters categorie bij de VLM dit jaar zo boeiend maakte. In Retie zorgde veteraan Kristof Salaets voor de verrassing door een eindzege voor Jens Van Meer. Aan de reacties werd ook duidelijk dat de MX Topshop rijder nog altijd een graag geziene gast is op de circuits. Ook volgend jaar blijft Salaets nog actief als Inter bij de VLM. Redenen genoeg voor MXMag voor een babbel met de vliegende facteur.

Die zege van Kristof was ook Rockstar Energy Husqvarna’s MXGP manager Antti Pyrhonen niet ontgaan, “Well done man,” zei hij de hand van Salaets schuddend, “good to see you, take care.” Voor meer small talk had de drukke Fin geen tijd tijdens een GP weekend maar het illustreert wel het respect dat Salaets geniet. Op die manier is het natuurlijk fijn om op een vrij VLM weekend door de MXGP paddock te lopen. Veel mensen herkenden hem in de Lommelse paddock wat niet onlogisch is nadat hij het grootste deel van zijn carrière internationaal reed. Het hoogtepunt van Salaets’ loopbaan was zijn 4de plaats in de eindstand van het WK MX3 in 2007 waarin hij het o.m tegen Pyrhonen op nam. Nu rijdt Stopsel alleen nog voor de fun en voorlopig denkt hij nog niet aan stoppen! Flash forward van de zomer in Lommel naar een winterse avond in december.

Crossen is soms zwaar maar het valt waarschijnlijk niet mee om in sneeuwdagen te post te bedelen!
Kristof Salaets:
“Dat klopt! Vorige week heb ik afgezien ook al ben ik tegenwoordig met een elektrische brommer op pad. Het is een trike eigenlijk :)”

Helpt het dan om off-road ervaring te hebben?
Salaets:
“(lacht) Ja, ja mijn MX-techniek kwam toch goed van pas!”

Voor iemand die GP’s heeft gereden, is het kampioenschap dan een bijzaak als je voor de fun rijdt?
Salaets:
“Toch niet, het kampioenschap was wel degelijk een doel. Jammer dat ik er dit jaar niet meer heb kunnen uithalen maar gezien de omstandigheden was die derde plaats zeker niet slecht. Volgend jaar blijf ik voor MX Topshop op Kawasaki rijden, opnieuw in FXR uitrusting trouwens, dan da ik weer voor de top-3!”

Het duurde even vooraleer je op dreef kwam?
Salaets:
“De eerste crossen in het begin van het seizoen in het zand waren wel oké maar daarna volgde een periode met omlopen waar ik het toch moeilijker had. Dan kwam ik er in het midden van het seizoen gelukkig weer bovenop.”

Kwam die zege in Retie als een verrassing?
Salaets:
“In Retie kregen we een baan die me echt wel lag dan gaat het natuurlijk vlotter. Rijdende omlopen, met vloeiende bochten –zelfs een baan zoals in Lommel- dat gaat me beter af dan dat korte werk. (grijnst) Constant draaien en keren, is té compact daar ben ik te oud voor geworden denk ik! Ook de héél snelle omlopen liggen me minder. Dat is niet echt mijn ding meer.” 


Op het einde van het seizoen was je op de sukkel met een duimblessure.
Salaets:
“Bij een val in Koningshooikt had ik een zware verstuiking opgelopen, dat heeft me eigenlijk lang parten gespeeld. De laatste wedstrijden heb ik wel afgezien want het was moeilijk om een volledige reeks vol te houden. Nu is het gelukkig oké. Zonder operatie maat wel na een inspuiting.”

Vergelijk de toppers in de VLM eens?
Salaets:
“Goh, Het toffe aan de VLM dit jaar was het niveau bij de Inters in het algemeen. Veel jongens konden winnen, je moest er dan ook echt voor vechten om vooraan te kunnen rijden. In het begin van het  seizoen waren er wel tien verschillende mannen die voor de zege reden. Op amateurniveau geeft dat toch een hoog niveau. Alleen Ken De Dycker aan het begin van het seizoen en Cédric Grobben staken er bovenuit.”

En Janssens die dan de titel pakte!
Salaets:
“In het begin van het seizoen had ik dat zeker niet verwacht van Kenny. Maar naarmate het seizoen vorderde, werd hij steeds sterker. Zeker in de laatste fase reed hij uitstekend. Chapeau voor wat hij heeft laten zien.”

Vergelijk Kenny Janssens eens met Jens Van Meer en Wouter Van Massenhoven?
Salaets:
“Jens is een iets andere type, héél snel en wat explosiever maar hij durft ook al wel eens een fout maken. Jonge geweld hé! Wouter begon niet geweldig. Hij startte rustig maar dan kwam hij er wel door. Heel spijtig van zijn blessure want hij reed op dat moment ijzersterk. Wouter begon ook zijn wedstrijden te winnen hé.


Jouw neef, Jonas Salaets haalt ook een goed niveau, trekken jullie nog vaak samen op?
Salaets:
“Veel trainen we niet samen. Hij moet meer werken en ik ook. Vroeger gingen we effectief geregeld samen met de motor trainen. Jonas is zeker snel, maar hij durft geregeld wel eens een foutje maken. Wat wil je, da’s jong hé! Hij is er nu 22. Net zoals Jens Van Meer een beetje. Rappe piloten die nog wel eens over de limiet durven te gaan. Iets te hevig hé!”

Zijn er jongere rijders bij VLM die jou zijn opgevallen?
Salaets:
“Eerlijk gezegd heb ik niet de tijd om echt veel op andere categorieën te letten. Greg Smets is nog erg grillig, soms gaat hij hard dan weer wat minder. Maar ik vind het in ieder geval tof dat hij ook nog elders naar toe trekt om bij te leren, zoals de EMX300 of in de Dutch Masters. Je moet ten minste proberen hé om progressie te maken.”

Jij komt uit een sterke generatie die op hetzelfde moment internationaal begonnen te rijden.
Salaets:
>“Dat mag je zeker stellen: Steve Seronval, Jurgen Wybo, Marvin Van Daele, Manuel Priem, natuurlijk ook Kevin Strijbos, Ken De Dycker… Allemaal mannen met veel talent. Maar op topniveau moet alles kloppen.”

Hoe ziet jouw training er uit tegenwoordig?
Salaets:
“Eén keer in de week probeer ik normaal met de motor te rijden, naast mijn fysieke trainingen. Eigenlijk is dat altijd met de mountainbike want ik ben teveel versleten om nog te lopen! Zwemmen doe ik ook wel. Net zoals vorig jaar werk ik de groepstrainingen onder leiding van Ricky Nijs af, bij Rocky’s in Begijnendijk is dat. Da’s plezant om elkaar op die manier te pushen.”


Voel je het nu dat de jaren beginnen te wegen?
Salaets:
“Helaas wel! Stil liggen is dodelijk, dan moet ik veel te hard werken om weer mijn niveau te halen. Ik mag wel zeggen dat de jaren motorcross zich ook laten voelen. Zoals mijn heup die flink heeft afgezien.

Wat vind je van de 2018 VLM kalender?
Salaets:
“Het is een goed gevulde kalender in ieder geval. Ik hoop dat ze ook allemaal doorgaan maar bij enkele wedstrijden heb ik toch een beetje twijfels. Er staan ook een paar nieuwe wedfstrijden op, dat is ook wel interessant! Nar welke wedstrijden ik uitkijk? Tja, dat hangt nog een beetje af van waar we de wedstrijden voor kampioenschap gaan rijden! Zoals ik al zei: de snelle tracks zijn minder in mijn voordeel hé 😉

Wij zijn uitgevraagd Kristof, heb jij nog iets toe te voegen?
Salaets:
“Il wil graag iedereen bedanken die me helpt. MX Topshop uiteraard, Ramen en deuren Gerry De Haes, alle andere sponsors en mijn familie.”

Bedankt Kristof!
Salaets:
“Graag gedaan.”

Foto’s: MotoX Pics John Oostvogels

Steven

Recent Posts

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

30 minuten ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

1 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

3 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

3 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

12 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

13 uur ago