Vijf minuten met AX-ster Jack Brunell

Londenaar Jack Brunell (28) draait al een tijdje mee in de Europse Supercross scène. Ook in de lage landen is de Kawasaki rijder geen onbekende! Zo stond hij tweemaal op het hoogste schavot in Goes. De afgelopen jaar groeide Jack uit tot een vaste waarde in de Arenacross-serie en dit jaar eindigde hij zesde op 24 punten van kampioen Thomas Ramette. Hoewel Brunell nog een gewone baan heeft naast de cross staat hij uitstekend zijn mannetje tussen de profs!

De naam Jack Brunell klinkt allicht bekend in de oren. Gedurende enkele jaren kwam hij uit voor het Belgische MC Mikkola en later ook voor Rabbit Racing Kawasaki. Brunell gaf toen al bleek van zijn technische kwaliteiten toch behaalde hij zijn beste resultaten indoor. Samen met Adam Chadfield maakt hij nu het mooie weer bij het Britse Team Green Holeshot Kawasaki in de Pro klasse.

Jouw team is dit jaar een beetje veranderd. Hoe verloopt de samenwerking met Adam Chadfield?
Jack Brunell: “Heel goed, ik kan goed met hem opschieten. De rosse Ninja noemen we hem! We trainen sowieso altijd samen, dus samen rijden zal ons ook pushen. Ik ga voel me dit jaar nog beterop de motor omdat we meer tijd hadden om ons voor te bereiden. Vorig jaar was het allemaal een beetje overhaast daar om kijk ik er echt naar uit dit jaar.”

Begin van dit jaar liep het heel lekker in het vorige kampioenschap. Nu, met een betere voorbereiding, mik je op nog wat meer? Wat heb je qua voorbereiding zoal gedaan?
Brunell: “Ik haalde vorig jaar elke ronde de finale. Geen enkele keer moest ik opgevist worden met een wildcard of zo, daar was ik echt blij mee. Eén keer stond ik op het podium, daarover was ik een beetje teleurgesteld. Ik had mijn zinnen er op gezet om toch enkele keren te kunnen winnen. Aan de andere kant werkte ik het hele seizoen af en ik was erg regelmatig. De laatste ronde in Wembley was niet zo geweldig, ik werd geraakt en onderuit gereden. In het algemeen was het was echter een een goed kampioenschap en ik vond het leuk. Dit jaar probeer ik gewoon zo fit mogelijk aan de start te staan. Ik heb dit jaar een beetje motorcross gereden en heb uiteindelijk mijn duim bezeerd waardoor ik een paar maanden uit was. Toen ik terug kwam heb ik het Europese Supercrosskampioenschap in Polen gereden waar ik vijfde werd. Dat was wel oké. Daarna ben ik gewoon blijven trainen en heb ik hier een daar een wedstrijd meegepikt om de motor goed af te stellen.”

Je had het over motocross en het is duidelijk dat het een manier is om in actie te blijven zelfs voor een SX-specialist, al is het maar om dat er niet overal supercrossbanen liggen. Hoe vind je motorcross in vergelijking met indoors en hoe helpt het ene het andere?
Brunell: “Toen ik Arenacross deed, voelde ik me heel goed. Maar motorcross is iets anders. Ik ken een gozer, Lee van ACIS Stellingbouw hier in Engeland en die had een team. Zijn rijder stopte, dus zei ik dat wel zou invallen voor het MX-seizoen. Ik wou dat ik het nooit had gezegd! Ik had er absoluut een hekel aan. De eerste ronde was in Culham en ik kwam net uit Arenacross. Helemaal mooi en schoon en kom naar Culham voor de training, de modder zat tot achter mijn oren! Eerste race in de modder… Laatste race ook in de modder. Ik haatte het, dus ik genoot niet echt van de motorcross. Waarschijnlijk zal ik niet snel teruggaan naar motorcross. Ik zou me liever alleen toeleggen op Arenacross! Dat is wat ik graag doe en waar ik echt goed in ben. Natuurlijk heb ik nog een fulltime baan als aircotechnieker. Mijn stekte is echter Arenacross. Ik vind het leuk om te doen, voor motorcross moet je hard trainen en je hebt veel tijd op de motor nodig.”

Daarom kijk je dus nog meer uit naar de start van het Arenacross seizoen?
Brunell: “Jazeker, het kan niet snel genoeg beginnen. De jongens die de Franse SX’en rijden hebben echt geluk, maar dat lukt me gewoon niet omdat ik niet zoveel tijd kan vrij nemen van mijn werk.

Over de races zelf, je noemde de laatste stop in Wembley eerder dit jaar. Het ging er daar heftig aan toe. In principe is motorcross een niet-contact sport maar somss draait dat anders uit in Arenacross!
Brunell: “Er zal altijd contact zijn. Het was de laatste ronde en het gebeurde heel stom. De rijder die me eruit reed, was echt gek. Het hoefde niet echt te gebeuren, maar het gebeurde wel. Ik bedoel, je moet gewoon proberen om het veilig te houden. Vorig jaar jaar ging het goed tot het einde van het kampioenschap terwijl ik nog altijd pushte. Ik voelde me echt goed toen gebeurde dat incident in de laatste ronde. Anders was ik in de eindstand hoger geëindigd dan de zesde plaats

Wat vind je van de Arenacross World Tour stop in Hasselt?
Brunell: “Dat is echt vet! Ik vind het geweldig dat het kampioenschap nu ook buiten Engeland gaat. Zoals je weet heb ik veel in België en Nederland gereden vroeger. Ik heb veel vrienden hier en ik denk dat het heel cool wordt om te rijden in de Ethias Arena. Iedereen die voor de eerste keer naar een Arenacross komt, is altijd onder de indruk van de hele show. Ik denk dat de Belgische en Nederlandse fans zich geweldig gaan amuseren in Hasselt!”

Steven

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

17 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

21 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

23 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

23 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago