De Honda Elsinore CR125M ging eigenlijk in tegen alles wat stichter Soichiro Honda had verkondigd. De Founding Father van Honda had in de jaren zestig immers gesteld dat Honda nooit een tweetakt zou bouwen. Toen ze dat tegen alle verwachtingen in wel deden, nam ze Honda die markt stormenderhand in.
Honda vervoegde de tweetakt off road rage vrij laat. Het eerste model, de CR125M werd vernoemd naar de races in het Amerikaanse Lake Elsinore – onsterfelijk gemaakt in de film ‘On Any Sunday met o.a. Steve McQueen – en verscheen in 1971 als een prototype in Japan. De eerste reeks werd geen succes, maar de motor kreeg wel veel aandacht van de pers.
Een jaar later doken enkele 250 cc motoren op en in de zomer van ’73 bereikten de eerste productiemodellen de dealers. Eigenlijk waren dat al 1974 modellen. En die waren…grijs en groen. Ze sloegen in als een bom. En dat was vooral slecht nieuws voor de gevestigde off-road namen als Bultaco en CZ.
De Honda CR125M Elsinore en CR250M werden heel populaire motoren. Vooral in de 250 cc klasse deden de Elsinores het erg goed. In 1975 werden ze grijs-rood en vanaf 1976 waren Honda’s vinnige tweetakten helemaal rood. Het was de basis voor de bijnaam die Honda later zou krijgen: Big Red.
En het was ook het echte startschot voor een heuse Honda dynastie die nog steeds bestaat in motorcross. De Elsinores werden bereden door de allergrootste motorcross namen uit die tijd. Enkele voorbeelden? Johnny O’Mara, Danny Laporte, Brad Lackey, André Malherbe, Graham Noyce, en nog vele anderen. De timing van Honda was perfect. In de jaren zeventig kwamen er steeds meer MX-circuits, de sport groeide snel en de aandacht werd steeds groter. Europa was de bakermat, maar ook in de VS won motorcross gestaag aan populariteit.
Vanaf 1979 werd Honda gewoon oppermachtig met een hele rij wereldtitels tot gevolg. Noyce, Malherbe, Thorpe, Geboers, Jobé en Bayle bezorgden de CR’s het gros van de wereldtitels in die periode. En het was meteen ook de start van het ondertussen legendarische HRC.
De CR naam prijkt ondertussen niet alleen op de crossmotoren van Honda, maar ook op wegmotoren zoals de CRF1000L Africa Twin en de CRF250L. Honda is ondertussen weer dichter bij de beginfilosofie van de Soichiro Honda gekomen en boekt zijn successen met viertakt MX-motoren. Maar de basis van alle off road succes werd gelegd door de opvallend groen-grijze CR125M en CR250M Elsinores. Legendarische motoren in elk opzicht.
Tekst: Thierry Sarasyn
Foto’s: Honda
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…