Categories: AMA RacingSlideshow

AMA: Wie van de drie pakt zijn eerste titel?

Na ruim drie maanden ‘wedstrijdstilte’ gaat dit weekend het MonsterEnergy AMA Supercross Kampioenschap van start. Het ‘Angel Stadium’ wordt het eerste strijdtoneel tussen Ken Roczen, Eli Tomac en Marvin Musquin. Dit trio lijkt de meeste aanspraak te maken om de opvolger te worden van Ryan Dungey. Naast Honda, Kawasaki en KTM hebben ook Husqvarna (Jason Anderson) en Yamaha (Cooper Webb) rijders die mee kunnen doen voor de titel. Het enige merk dat de aansluiting lijkt is missen is Suzuki die geen titelkandidaat in hun gelederen hebben.

Na het stoppen van Dungey moest KTM opzoek naar een nieuwe teamgenoot voor Musquin. De Fransman krijgt Broc Tickle naast zich en het Oostenrijkse merk kan ook rekenen op Blake Baggett. Door het terugtrekken van Dungey is Chad Mark Reed de enige rijder met een 450F-titel op zijn naam! Het favoriete trio won ieder al een 250F-titel maar op de 450F wisten ze nog geen supercross-titel te winnen. Voor de inmiddels 36-jarige Reed is er geen plek meer bij Yamaha, hij heeft TwoTwo Motorsport nieuw leven ingeblazen en maakt gebruik van Husqvarna. Bij het ‘andere Oostenrijkse merk’ is Anderson de titelkandidaat, hij behoudt de Brit Dean Wilson als zijn directe collega. Bij Yamaha hebben ze Webb gekozen als hun kopman met naast hem Davi Millsaps. Deze heeft echter een elleboogblessure opgelopen waardoor hij nog zes weken niet in actie kan komen. Millsaps wordt tijdelijk vervangen door Justin Barcia, hij zou na zijn vertrek bij Joe Gibbs Racing als prive-rijder verder gaan maar Yamaha zocht snel contact met hem nadat duidelijk werd dat Millsaps maanden uitgeschakeld zou zijn. Na het stoppen van RCH Racing is Suzuki een samenwerking aangegaan met Joe Gibbs Racing. Daar heeft Weston Peick nog een lopende contact en werd Justin Bogle van RCH ‘overgenomen’. Tomac heeft een meerderjarige contract met Kawasaki, Josh Grant blijft in 2018 zijn teamgenoot. Roczen komt terug van een zware armblessure waardoor hij elf operaties moest ondergaan! De Duitser is zonder twijfel de titelfavoriet maar hij zal diep moeten gaan om Tomac en Musquin te kloppen. Cole Seely wordt opnieuw ingezet door Honda terwijl Jeremy Martin, in de kleuren van GEICO, ook diverse wedstrijden op de CR450F zal rijden.

Helaas nog altijd geen spoor van James Stewart die begin vorig jaar aan gaf nog niet aan stoppen te denken maar het begint er steeds meer op de lijken. Er staan zeventien wedstrijden op de kalender te verrijden in achttien weekenden!

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Simon Cudby

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

3 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

4 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

7 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

9 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago