Shaun Simpson (30) is de meest succesvolle Britse rijder in de MXGP-klasse. Zijn doel voor 2018 is duidelijk: terugkeren naar zijn beste vorm na één van zijn slechtste seizoenen ooit. De sympathieke Schot was weliswaar de enige Yamaha GP winnaar, in de verzopen Indonesische GP, maar hij kreeg daarna af te rekenen met een gebroken hand en vervolgens een gebroken linkerarm.
De voormalige meervoudige Britse kampioen heeft deze winter voor een ander schema en een nieuwe aanpak gekozen. ”Ik zou zeggen dat ik zelfs voor lig op mijn schema. Zowel fysiek als wat betreft het gevoel met de 2018 Y450F,” legt Shaun uit. “Na de laatste GP heb ik ook meteen het jaar afgesloten waardoor ik een langere pauze dan normaal had. Maar ik kon ook weer eerder aan het werk. Voor kerstmis heb ik een degelijke basis qua training en in de gym opgebouwd. Tegenover anders heb ik ook twee, zo niet drie, keer zoveel trainingsuren op de motor gedraaid. Dat geeft me een prima uitgangspositie voor het nieuwe jaar. Ik heb dan ook het gevoel dat ik een vliegende start heb gemaakt en ik ben heel gemotiveerd.”
“Ik voel me mentaal en fysiek misschien wel fitter dan ooit voordien in deze fase van het jaar,” zei Simpson. “In plaats van ons zorgen te maken over het afmalen van rondjes, werken we eigenlijk aan het verfijnen van de afstelling. Alles betekent dit dat we op het goede pad zitten.”
Simpson kon in de laatste 4 GP’s van het jaar dan wel komaf maken met zijn fysieke problemen, maar had het lastig om ver in de top tien komen. “Het einde van het seizoen was een ramp. Ik stelde mezelf onder té hoge druk en reed gespannen en ongemakkelijk na de blessures,” evalueert hij. “Ik heb het gevoel dat ik daar over heen ben en dat ik elke dag probeer te verbeteren.”
Als de meest ervaren rijder in het Wilvo-team (red. hij maakte zijn MXGP-debuut in 2011, terwijl Arnaud Tonus aan zijn tweede jaar begint en Jeremy Seewer is in 2018 rookie) en de enige GP-winnaar op de 450 is Simpson is misschien wel de leider van het trio. Toch staat ‘Braveheart’ e erop dat trainen en werken met zijn jongere teamgenoten ook voor hem positief is geweest.
“De Zwitserse sandwich!” grapt hij. “De dynamiek is echt cool eigenlijk. Ik had vorig jaar een geweldige relatie met Arnaud en die band is nu nog versterkt. We begrijpen elkaar nu beter. Jeremy is erbij gekomen en hij is echt cool en paste mooi in het programma. Hij is gemotiveerd, luistert en is bereid om mee te gaan met de ideeën van het team. We hebben een vrij strikt programma om te volgen en we rijden elke dag samen waardoor we elkaar te pushen en elkaar gebruiken om sneller te worden en aan intensiteit te winnen. Zowel op de baan als daarnaast wordt het allemaal een beetje een wedstrijd. Ik denk dat het ieders niveau zal verbeteren.”
Als een rijder die zich interesseert voor de psychologische kant van zijn beroep en regelmatig zelf blogs neerpent op zijn eigen website, is Simpson opmerkzame en analytische rijder. Ook iemand die zichzelf in vraag stelt. Toch is Shaun optimistisch over zijn kansen, zijn vijftiende volledige GP seizoen. “De volgende maand zal cruciaal zijn en dan moeten we er staan voor de eerste GP.”
Tekst: Adam Wheeler, vertaling: Tom Jacobs
Foto’s: Bavo, Yamaha Racing
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…