In 2018 gaat Bas Vaessen zijn tweede seizoen in het FIM Wereld Kampioenschap MX2 rijden. De Limburger maakt de overstap van Suzuki naar Honda en kijkt vol vertrouwen uit naar het nieuwe seizoen dat volgende maand gaat beginnen.
MXMag: Hoe kijk jij terug op 2017?
BV: Met gemengde gevoelens om eerlijk te zijn. Ik heb mooie dingen laten zien zoals de vierde plaats tijdens de tweede manche op het circuit van Ottobiano. Helaas heb ik ook de helft van het seizoen thuis achter de TV naar de wedstrijden moeten kijken. In Argentinie brak ik mijn sleutelbeen en moest ik naast Mexico ook Arco di Trento en Valkenswaard missen. Tijdens de eerste manche in Lommel brak mijn sleutelbeen waardoor mijn seizoen vroegtijdig ten einde kwam. Mijn eerste volledige seizoen in het WK had ik graag anders gezien.
MXMag: Je maakt de overstap naar Honda, hoe verloopt de overstap en wat zijn de verschillen met de fabriekmotor?
BV: De eerste kennismaking met de nieuwe CRF250R is heel positief. Ik ben erg tevreden en de afstelling weten wij iedere week weer te verbeteren Ik voelde mij direct thuis op de motor en dat geeft natuurlijk een goed gevoel nu wij richting de eerste wedstrijden gaan.
MXMag: Het Franse 114 Motorsport is nieuw in het MXGP Paddock, spreken en nog mensen Nederlands en hoe bevalt de samenwerking?
BV: Ja dat klopt, het team is vanuit bijna nul begonnen. Er zijn nog diverse aanpassingen nodig aan kleine dingen maar eigenlijk verloopt alles helemaal maar wens. Momenteel woon ik in Frankrijk en ik heb een Franse monteur. Ik ben de enige Nederlandse talige in het team maar dat is geen enkel probleem.”
Hoe ziet jou programma er naast de Grand Prix kalender van 2018 eruit?
Mijn seizoen begint met de eerste wedstrijd van het Italiaanse Kampioenschap op Sardinie gevolgd door de Franse voorjaarswedstrijd op het circuit van Lacapelle Marival. Daarna gaan wij ons richten op het FIM Wereld Kampioenschap dat op 3-4 maart begint in Argentinie gevolgd door de eerste Dutch Masters of Motocross een week later in Markelo.”
MXMag: Wat is jou doelstelling voor 2018, wanneer is dit seizoen geslaagd?
BV: Mijn doelstelling is om op iedere ondergrond in de top vijf te rijden. Op het zand wil ik zeker mee doen voor de manche overwinning en misschien wel de dagzege. Een klassering noemen in de eindstand vind ik moeilijk maar de top vijf is toch mijn doel.”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Huub Munsters
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…