Vorig jaar was Lars van Berkel niet uit het nieuws te slaan. Het leek of er om de haverklap een aankondiging kwam van een nieuw team. Voor 2018 verandert de Veghelnaar het geweer van schouder, hij stapte over naar SKS Racing-Husqvarna en een nieuwe klasse. Wij zochten contact met de 24-jarige Brabander, kijken even terug maar vooral vooruit.
MXMag: Hoe kijk jij terug op 2017?
LvB: “Het was een heel bewogen jaar, de bedoeling was om een heel goed Grand Prix seizoen te rijden. De samenwerking met Vamo Racing-Honda was helaas van korte duur en daarna ben ik bij Team HRC terecht gekomen. Een prachtige kans maar door problemen met mijn bloed kon ik daar niet alles uithalen. De deal was voor twee wedstrijden en die vielen precies samen met de gezondheidsproblemen. Na de HRC-deal wilde was ik even het spoor kwijt, EMX gaan rijden of even stoppen. Een telefoontje van HSF Motorsport om daar in te vallen kwam als geroepen. Binnen zes dagen stond ik al aan de start in Teutschenthal! Een fijne samenwerking maar als invaller wist ik dat wanneer de rijder terug zou komen ik iets anders moest zoeken. Van het ‘HSF avontuur’ heb ik heel veel geleerd, het benaderen van een wedstrijd binnen zo’n professionele organisatie was bijzonder. Mijn seizoen heb ik afgemaakt bij het Duitse Team Diga Procross waarvoor ik diverse wedstrijden op de 450F heb gereden. Daar zaten hele goede wedstrijden tussen terwijl het met de 250F steeds minder ging. Achteraf ben ik misschien te veel gaan nadenken en twijfelen maar al met al ben ik niet tevreden over 2017. Het wisselen van teams en motoren heeft daar natuurlijk mee te maken.”
MXMag: In 2018 maak jij de overstap naar de 450F, was die overstap niet beter geweest in 2017?
LvB: “Achteraf is dat natuurlijk heel makkelijk om te zeggen maar ik kreeg de kans om een GP-seizoen te rijden. Die heb ik gepakt en daarbij was 2017 zeker mij laatste jaar op de 250F gezien de leeftijdsgrens. Ik ben iemand die kansen wil pakken. Je kan beter spijt hebben van dingen die je fout hebt gedaan in plaats van dingen die je niet hebt geprobeerd. Het afgelopen jaar een tijd fulltime met de sport bezig geweest en voor Team HRC gereden. Natuurlijk heel veel geleerd om die fout in 2018 niet meer te maken.”
MXMag: Je keert terug bij SKS Racing-Husqvarna, waarom keer je terug bij dit team?
LvB: “Voor de meeste mensen is ‘terug gaan’ naar een team raar maar voor mij niet. Eind 2016 zijn wij op goede voet uit elkaar gegaan. Ik wilde graag GP’s doen in 2017 en dat ging niet bij SKS Racing. De contacten met het team zijn altijd goed geweest en gebleven. Daar kreeg ik al diverse keren te horen dat de 450F voor mij beter zou zijn. Heel even heb ik nog aan een 2-takt avontuur zitten denken maar na mijn manche overwinning tijdens de Galvin Cup in Berghem wist ik het zeker. Ik won met een ruime voorsprong en zei direct tegen ‘ons pap’ wij moeten de overstap maken naar de 450F. In 2018 wil ik een goed jaar draaien met de juiste mensen om mij heen die weten wat ik wil en kan. Vanuit SKS Racing willen ze dat ik ook in de maatschappij mijn plek vind dus hebben ze uitgesproken dat ik naast de sport het beste kan werken. Na vorig jaar denk ik nu dat dit ook de beste combinatie is voor mij persoonlijk.”
MXMag: Hoe ziet jou programma in 2018 eruit?
LvB: “Mijn seizoen is afgelopen weekend begonnen in Le Touquet en wordt vervolgd door de Hawkstone Park International. Daarnaast ligt het doel bij de KNMV Dutch Masters of Motocross en het KNMV Open Nederlands Kampioenschap. Er staan drie GP wedstrijden op het programma, Valkenswaard, Lommel en Assen. Maar dat ligt er natuurlijk aan of ik genoeg gas geef. Ook de Galvin Cup en de Red Bull Knock Out staan op deze overvolle kalender maar de focus ligt in Nederland en Belgie.”
MXMag: Wat is jou doelstelling voor 2018, wanneer is dit seizoen geslaagd?
LvB: “Als ik iedere wedstrijd waar ik aan deelneem win! Nee, dat is natuurlijk onzin maar het is niet vast te zetten met resultaten. Ik wil goed rijden, mooie wedstrijden laten zien en progressie te blijven maken. De Dutch Masters of Motocross staan hoog op mijn lijstje en ook de Red Bull Knock Out maar ik kan niet zeggen dit of dat moet ik bereiken om tevreden te zijn over dit jaar. Met een ‘big smile’ op de Husqvarna zitten is het voornaamste!”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #FVDEPhotography
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…