Dit weekend wordt in het Italiaanse Riola Sardo het Europese motorcross-seizoen op gang geschoten. Het Kemea Yamaha Team is uiteraard ook van de partij in Sardinië. Een ‘new look’ Kemea, want het team van Hans Corvers en Marnicq Bervoets onderging een extreme make-over in de winter. Kemea pakt dit jaar uit met een volledig nieuwe line-up.
Vsevolod Brylyakov (22) is het speerpunt van het team. De Rus wordt in het wereldkampioenschap MX2 geflankeerd door de Brit Ben Watson (20) en de Belgische youngster Jago Geerts (17, wereldkampioen juniores 125cc in 2016). Alle drie de rijders komen zondag op hun YZ250F in actie in Riola Sardo. Daarna staan nog twee voorbereidingswedstrijden in Hawkstone Park (11 februari) en Lacapelle Marival (18-2) op het programma. Op 4 maart wordt het wereldkampioenschap op gang geschoten in het Argentijnse Neuquen.
Hans Corvers, teameigenaar: “We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet met Kemea. Van privé-team tot fabrieksteam. Van subtop naar top. Benoit Paturel bezorgde ons in 2016 de derde plaats in het WK en vorig seizoen schonk hij Kemea een eerste GP-zege, in Zwitserland. 2018 mag je gerust als een nieuwe start omschrijven, met drie nieuwe rijders. Een hele uitdaging, maar we blijven ambitieus. Met Vsevolod Brylyakov mikken we opnieuw op de top 3. Hij komt van ver terug na een zware schouderblessure, maar heeft de goede mentaliteit én de snelheid. Met de hulp van teamtrainer Jacky Vimond en teammanager Marnicq Bervoets moeten we de Rus naar een hoger niveau kunnen stuwen. Ben Watson moet in staat zijn om in de top 8 te duiken. Voor Jago Geert is 2018 eerder een leerjaar. Hij is een man voor de toekomst. Jago combineert zijn sport nog met school en zal pas eind 2018 op volledig professionele basis met motorcross bezig kunnen zijn. Al zie ik hem hier en daar wel al eens in de top 10 duiken.”
Marnicq Bervoets, teammanager: “De voorbereiding is niet helemaal optimaal verlopen. Zowel Brylyakov als Watson hebben hun trainingskamp in Sardinië even moeten onderbreken door blessures. Brylyakov sukkelde met rugproblemen en heeft tien dagen moeten rusten. Watson is met zijn hoofd op het stuur terechtgekomen. Gevolg: gescheurde lip en een paar tanden los. Hij heeft tien dagen niet mogen rijden. Intussen zijn die blessures gelukkig verleden tijd. Ik hoop dat die tien dagen zonder training niet te veel invloed zullen hebben. Geerts, die nog naar school gaat, is in België blijven trainen en laat een degelijke indruk na. Toch is het nu moeilijk in te schatten hoe ver we al staan. Na de drie voorbereidingswedstrijden zullen we meer weten. We zijn met Kemea intussen aan de top geraakt. Dat was moeilijk, maar bevestigen is misschien nog moeilijker. Toch is dat ons doel dit jaar.”
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…