Past de TCX comp evo 2 Michelin als gegoten?

Nu de motor testen al een tijdje achter de rug zijn, focussen we ons bij MXMag op product testen en hoe deze producten de veiligheid van rijders kunnen beïnvloeden. Vorige maand testte onze testrijder de alom bekende Moto-9 FLEX Bell helm. Deze maand stonden de TCX botten op zijn programma. Lees hieronder alles wat je wil weten over de nieuwe TCX botten.

Korte samenvatting van de TCX Comp EVO 2:

+ Mobiliteit

+ Stijfheid

+/- Prijs

– Sluitingsbanden

Kleur:

ROYAL BLUE/YELLOW FLUO – DARK GREY/ORANGE FLUO – RED/BRIGHT BLUE/YELLOW FLUO – BLACK – WHITE – RED/ WHITE – BLACK/YELLOW FLUO

Maten:

EU 38-49

Prijs:

€479

Lees hier de uitgebreide test:

Zowel een helm als botten zijn cruciaal voor het beoefenen van onze sport, daarom was het een logische keuze om deze volgorde aan te nemen. TCX botten moeten op vlak van populariteit een beetje onder doen aan de grote merken zoals Alpinestar en Gaerne maar op kwalitatief vlak staan ze al jaar en dag aan de top. TCX, vroeger ook wel gekend als Oxtar, maakt al jaren één van de beste botten op de markt.

Dit zijn enkele sterke argumenten die in het voordeel spelen van TCX maar denkt onze testrijder, Yente Dourte, hetzelfde over de TCX competitizone EVO 2 Michelin botten? Lees hieronder wat Yente over deze botten te zeggen had.

Yente in actie met de motor van TC#222 en met de nieuwe TCX Comp EVO 2 botten

Doorheen mijn carrière heb ik al met verschillende merken gereden zoals Alpinestar, Falco, Gaerne en Fox gereden. Het was de eerste keer dat ik de TCX botten uitprobeerde en ik stond een beetje sceptisch tegenover de botten. Ik hecht enorm veel belang aan stijfheid van botten, zeker als je veiligheid in het achterhoofd houdt. Een bot mag niet te soepel zijn maar om het rijgemak te bevorderen mogen ze dan weer niet te stijf zijn. Daarom kan dit een bot maken of kraken in mijn ogen. Als grote fan van de ‘binnen-botjes’, zoals bij Falco en Alpinestar, was ik bezorgd over het gevoel van de TCX botten, die geen ‘binnen-botjes’ hebben. Wanneer puntje bij paaltje komt en ik me op het parcours bevond had ik hier weinig last van. De botten voelden enorm stevig en veilig aan maar waren ze niet te stijf?

De flexibiliteit van de botten worden bevorderd door het nieuwe ‘dubbel flex control’ systeem die ervoor zorgt dat zowel voorwaarts als achterwaarts de mobiliteit verbeterd wordt. Dit systeem laat de bot toe om 18° naar voor te buigen en 15° naar achter te buigen. Dit voorkomt het verzwikken van de enkel of het overstrekken van de enkel. Alles om de voet van de rijder te beschermen tegen blessures.

Het enkelscharnier met een gelimiteerde buiging

De structuur van de botten bestaat uit polyurethaan langs de buitenkant en een zachte stof binnen in de botten. Het rubber, polyurethaan, langs de buitenkant van de botten zorgt voor extra grip op het frame. Heb je vaak last van een te gespannen gevoel rond je kuiten dan is TCX de ideale bot voor jou. De omtrek rond de kuiten kan worden aangepast. De rekker aan de bovenkant zorgt voor een goede afsluiting zodat er geen stof of modder kan binnenglippen in de botten. Het dubbele ‘Velcro’ systeem zorgt er dan weer voor dat de bot niet kan loskomen tijdens het rijden.

Tot slot de vernieuwde sluitingen met de aanpasbare plastiek banden, die iedereen wel kent van andere merken. De botten aanspannen gebeurde verassend gemakkelijk dankzij de aluminium sluitingen. De banden verlengen was zoals altijd een helse karwei.

Over het algemeen scoort deze bot enorm goed en het valt meteen op dat de ontwerpers reeds jarenlang ervaring hebben in het produceren van cross botten. Met een officiële prijs van €479 duiken ze ook onder de prijzen van Gaerne en Alpinestar. Daarom zijn dit botten die ik aan iedereen kan aanraden die op zoek is naar een kwalitatieve en ‘betaalbare’ bot. €479 is nog steeds een hoog bedrag maar op veiligheid staat geen prijs!

Aanpasbare omtrek rond de kuiten

Tekst: YD
Foto’s: TCX, KTM

 

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

2 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

4 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

21 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago