Het Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing team stelde op vrijdagavond traditioneel zijn equipe voor tijdens een gezellige bijeenkomst in het Zandhovense restaurant De Engel. Aan die traditie werd niet geraakt. Ook wat betreft de voortreffelijke ontvangst en het lekkere buffet geen nieuws onder de zon. Wat betreft de ambities van rijders Thomas-Kjer Olsen en Thomas Covington daarentegen…
Tegenover voorgaande jaren was het een iets compacter team dat werd voorgesteld aan de sponsors, vrienden en media. Derde rijder Conrad Mewse verhuisde in het tussenseizoen naar Hitachi KTM UK, Yentel Martens was niet aanwezig. De zoon van ex 500cc wereldkampioen Jacky zit immers al in Argentinië waar hij gisteren startte in de beroemde Enduro del Verano strandrace. Naast de rijders haalde presentator Eric Blaak ook de teamleiding, Jacky Martens en Kay Hennekens, en alle sleutelfiguren van het team voor de micro.
Om alles in goede banen te leiden, kreeg Eric de ondersteuning van vliegende butler Alphons. Piekfijn uitgedost, gewapend met vestzak horloge en bulderend stemgeluid deed Alphons z’n uiterste best om alles volgens schema te laten verlopen. Tussen de gangen door de vaart er in houden was dus de boodschap!
Laatste stap naar de top
Jacky Martens had het over de volledig nieuwe Husqvarna fabrieksmotoren en het titanenwerk dat de voorbije maanden werd verzet: “Omdat we nu met twee rijders werken kunnen we nòg meer inspelen op hun vragen. Ook met drie rijders redden we het wel, maar dit is een veel betere situatie. De stap die Husqvarna heeft gemaakt met de nieuwe FC250 motoren is behoorlijk groot. We hebben meer kracht wat zeker een voordeel biedt in de starts. Het frame is nu compleet anders, een stuk stabieler en ook qua vering hebben we weer veel vooruitgang geboekt. Eigenlijk willen wij – ikzelf en Kay- het niet luidop uitspreken. Omdat het zo groots klinkt ook, maar qua resultaten willen we nu die laatste stap zetten. Op dit moment is het echter heel sterk wat de rijders al laten zien.”
Om mee te spelen voor de knikkers moeten alle details kloppen. De hele Rockstar Energy Husqvarna structuur is er dan ook op afgestemd om te presteren. In een gemoedelijke, familiale sfeer maar wel op en top professioneel. “Gelukkig hebben we de mogelijkheden om weer een stap vooruit te zetten. Daar hebben we nu de rijders voor en we zijn blij dat we hen zo goed kunnen ondersteunen. Eén rijder minder, een verhoging van het budget door Husqvarna en Rockstar Energy maken ons het leven iets makkelijker. Doordat er maar twee echte overzeese GP’s op de kalender staan, Argentinië en Indonesië, zijn ook de reiskosten wat lager. Jacky is erg voorzichtig in zijn uitspraken. Zelf denk ik dat we nu niet alleen de beste motor, maar ook de beste rijders hebben. Daardoor moet het mogelijk zijn om nòg beter te doen dan vorig jaar. In 2017 werden we 3 en 4, het is dus duidelijk waar we naar toe willen,” glimlachte Kay Hennekens.
Teammaten met hetzelfde doel!
De aanwezigen gingen uiteraard nét iets meer op het puntje van de avond zitten voor de sterren van de avond. Thomas-Kjer Olsen werkte in 2017 een supersterk debuutseizoen in de MX2 af. Na een 3de plaats in de eindstand, zijn eerste GP zege en de Dutch Masters MX2 titel mikt ‘TKO’ nu een stapje hoger. “Mijn doel is om dit jaar wereldkampioen te worden. Oké, het wordt niet makkelijk maar vorig jaar was ik al derde en ik weet dat ik er de capaciteiten voor heb. We hebben een geweldig team en ik weet dat het er in zit. De nieuwe motor is inderdaad flink verbeterd. We proberen altijd om betere afstellingen te vinden en kleine verbeteringen aan te brengen, maar voor dit jaar zijn er ook veel nieuwe onderdelen. Eigenlijk past de motor geweldig goed bij mijn rijstijl! Of dit jaar voor mij anders is dan 2017 zou ik kunnen zeggen. Het is vooral een kwestie van te kunnen verder bouwen. De sterke basis was er al, je leert steeds bij en nu heb ik ook een jaar meer ervaring.”
Ook Thomas Covington, vorig jaar 4de in het WK en goed voor 2 GP zeges, stond vol vertrouwen de zaal te woord. TC64 zei: “Het herstel na mijn knieblessure is eigenlijk veel sneller verlopen dan verwacht. Omdat ik wat andere dingen kon doen, zoals tijd met mijn familie doorbrengen en muziek spelen, was het zeker niet negatief om een tijdje niet te kunnen rijden! We hebben die tijd ook gebruikt om te focussen op andere aspecten van mijn conditie. Zo heb ik veel werk in de sportschool verzet. Ik heb nog geen wedstrijd gereden maar het gevoel op de motor en de snelheid beginnen toch te komen. De laatste weken heb ik nu echt het vertrouwen in de nieuwe motor en in mezelf gevonden. Eerlijk gezegd voel ik me beter in vorm dan vorig jaar en ik ben dan ook klaar voor Argentinië. Bovendien is het seizoen ook zo lang daarom wil ik goed opbouwen om te kunnen pieken op het juiste moment.”
Foto’s: Bavo
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…