Of het nu gaat om hard enduro of SuperEnduro Billy Bolt zorgt voor een frisse wind. De 20-jarige Rockstar Energy Husqvarna rijder is dan ook dé revelatie van het 2018 SuperEnduro seizoen. Als debutant staat hij zelfs derde na de Amerikaan Cody Webb en de legendarische Taddy Blazusiak. Bolt pakte al twee podiumplaatsen en wil de lijn volgend weekend in Bilbao doortrekken.
Een spectaculaire stijl, een grote persoonlijkheid die past bij zijn lengte en knappe resultaten hebben ervoor gezorgd dat Billy Bolt in geen tijd een begrip is geworden. In zijn allereerste Erzberg in 2016 reed de rijder uit Newcastle zich in de kijker door zijn aanvalslust en een indrukwekkende vijfde plaats. De Shot Race Gear-piloot onderstreepte zijn potentieel vorig jaar met puike resultaten in extreme enduro en een overwinning in Sea to Sky! Niet verkeerd voor een voormalige trialrijder pas eind 2015 de overstap naar enduro maakte …
In het Nederlands is ‘a lightning bolt’ een bliksemschicht. Wel vet als naam! Ik moet zeggen dat je een van de beste namen in de motorsport hebt, Billy.
Billy Bolt: (glimlachend) “Eigenlijk zijn er al meer mensen die me dat gezegd hebben. Met zo’n naam was het jouw lot dat je een professionele rijder zou worden, vertelde iemand mij! Motorrijden is in ieder geval het enige wat ik wilde doen sinds… euhm zo lang ik me kan herinneren! Ik denk dat alles nu perfect op zijn plek is gevallen. Als kind heb ik alle soorten races gevolgd. Of het nu de sterren waren van het WK trial, MotoGP, motorcross, supercross, enduro of superbike. Ik heb altijd opgekeken naar verschillende toprijders. In zekere zin denk ik dat het kijken naar en leren van deze jongens mij heeft geholpen om me snel aan te passen aan verschillende disciplines. Persoonlijk vind ik alle soorten van motorsport gaaf!”
SuperEnduro is een heel opwindende show. En heel anders dan elke andere vorm van enduro! Hoe voelt het om samen met andere rijders achter een starthek te staan?
Bolt: “Het is echt maf! Ik heb mijn hele leven gereden, pas in december 2015 zat ik voor het eerst op een enduromotor. Vóór de eerste SuperEnduro was ik maar drie of vier keer aan het starthek met andere rijders. Vooral de laatste SuperEnduro-race was wild, rijders vlogen van links, rechts en midden. Maar het is allemaal goed, ik vind het echt leuk! ”
Hoe verrassend zijn die mooie resultaten in je eerste SuperEnduro Wereldkampioenschap voor jou zelf?
Bolt: “Ik wilde al een tijdje SuperEnduro doen omdat ik dacht dat het een kampioenschap was waarin ik kon uitblinken. Voor het seizoen heb ik ook hard getraind in Spanje samen met Taddy (Blazusiak) en Jonny (Walker). Dat gaf me al een goede indicatie. Maar techniek en snelheid zijn niet de enige dingen die ertoe doen. Ik ben zelf behoorlijk verbaasd over hoe goed ik me heb aangepast aan de compeitie zelf! Want racen met 13 andere rijders in een volle arena is nog net iets anders is. Daarom zag ik 2018 altijd als mijn leerjaar met als doel misschien een podium te pakken tegen het einde van het kampioenschap. Daarom is het vet om te zien dat ik me sneller heb aangepast dan verwacht.”
Waarom heb je trial verruild voor enduro?
Bolt:“Kansen in trial waren er voor mij simpelweg niet. Ideaal gezien, had ik graag meer willen bereiken in trial voordat ik de overstap maakte. Eigenlijk is het voor mij nooit makkelijk geweest om aan motorsport te doen in de eerste plaats. Bij momenten hebben we zwarte sneeuw gezien. Om te komen waar ik moest zijn, was er soms grote druk op mijn familie. Zo hadden we nooit meer middelen voor meer dan alleen één trialmotor. Hierdoor voel ik me ook echt gelukkig en bevoorrecht door de positie waarin ik me nu beving. Ik blijf gewoon hard werken en probeer zo ver mogelijk te komen. Zelfs als ik geen fabrieksrijder was, zou ik er nog steeds alles aan doen om mijn droom waar te maken en om er elke wedstrijd bij te zijn. Ik hou gewoon van alles dat te maken heeft met motoren en competitie.Om ergens naartoe te gaan -als je nog niet zo bekend bent- en te blijven werken om steeds beter te worden, is een geweldige uitdaging.”
Wat was het moeilijkste toen je net met enduro begon?
Bolt:“Stoppen met crashen! Of in het algemeen om de motor gewoon te worden. Het duurde even me aan te passen. Ik was best snel op een trialmotor maar dat betekent niet dat je ook hard kunt gaan op een enduro. Iedereen die zegt dat het rijden hetzelfde is, is een complete leugenaar! Snel gaan kost ook tijd. Eigenlijk moet je bijna trager gaan om sneller te worden. Als je begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk kun je op elke boom en elke steen stuiteren, maar dan val je ook veel. Gelukkig had ik goede mensen om me heen. Die bleven me bijsturen zodat ik mijn slechte gewoonten afleerde.”
Wie was de meest invloedrijke persoon in die leerfase van jouw endurocarrière?
Bolt:“Eén van de belangrijkste mensen was Julian Stevens. Hij werkte veel met Jonny (Walker) in zijn vroege enduro-dagen. Ik zou absoluut niet zijn waar ik nu ben zonder zijn hulp. Een andere is Paul “Fast Eddy” Edmondson. Hij was er eigenlijk al bij op de eerste dag dat ik op een enduromotor reed. Paul begeleidt me tot op de dag van vandaag nog steeds. Hij gaat mij naar wedstrijd om me te coachen of komt kijken naar trainingen. Er is zoveel te leren van mannen zoals hij.”
Heb je een specifieke SuperEnduro-hindernis waar je weet dat je het verschil kan maken? Waar je gewoon weet dat je er kan inhalen?
Bolt:“SuperEnduro is raar. Natuurlijk heb je dezelfde obstakels zoals een zone met boomstammen, rotsen of bandensprong, maar elke circuitbouwer gebruikt die elementen anders. Het is nooit echt hetzelfde. Ook rijden de omlopen nooit echt hetzelfde als wat je zou verwachten na de trainingen. Ik vind het gewoon leuk als de baan vloeiend is en als er inhaalmogelijkheden lijn. Het fijnst is als de baan is gemaakt voor goede races!”
Je start dit jaar in de allereerste WESS, World Enduro Super Series. Zijn er evenementen waar je in het bijzonder naar uitkijkt?
Bolt: “Wel, ik kijk uit naar alle wedstrijden! Ik vind het fantastisch om in zoveel verschillende omstandigheden en op zoveel verschillende plaatsen te rijden. Voor een extreme enduro-rijder is Erzberg – naar mijn mening tenminste – wel het grootste evenement van het jaar. Erzberg zal altijd speciaal zijn, het is de geboorteplaats van de extreme enduro! Dan heb je een erg traditionele wedstrijd zoals de Trèfle Lozerien. Daar kijk ik ook erg naar uit. Zelfs Britse amateurs vertelden me hoeveel plezier ze daar hebben gehad en dat het zo’n leuke ervaring is. Misschien klinkt het als een verrassing voor je, maar ik heb ook erg veel zin in de Knock Out strandrace in Scheveningen! Ik ging als toeschouwer naar de strandrace in Weston, en ik vond het zo leuk dat ik onmiddellijk spijt had dat ik er niet zelf reed!”
Dit weekend begint het WK motorcross in Argentinië. Zijn er rijders waar je bijzondere aandacht aan schenkt?
Bolt: “Zeker! Ik ben nogal chauvinistisch dus ik let vooral op de Britse jongens. Ik ken Conrad Mewse goed. We hebben samen getraind, we worden ook allebeid gemanged door Jamie Dobb (red. voormalig 125cc wereldkampioen motorcross die rijdersmanager werd) . Conrad en ik kunnen goed met elkaar opschieten. Hij had geen geweldig seizoen 2017, maar hij heeft hard gewerkt deze winter en het ziet er goed uit voor hem. Een andere rijder die ik graag vooraan zou zien, is Ben Watson. Ben heeft een geweldige kans nu hij in een fabrieksteam zit. In de MXGP-klasse denk ik dat we de gebruikelijke mannen kunnen verwachten met Jeffrey Herlings en Tony Cairoli. Hopelijk wordt het een goed gevecht om de titel! ”
Hoe zou het zijn om SX-rijders op een SuperEnduro-baan te laten rijden? Jullie, de vaste rijders, kunnen hen dan coachen.
Bolt: “(lacht) Ik zie het helemaal zitten, waarom niet? Serieus, ik denk niet dat de SuperEnduro rijders er veel van zouden bakken op een supercross baan. Maar de SX rijders zouden waarschijnlijk nog slechter zijn op een SuperEnduro-baan.Het zou natuurlijk wel heel leuk zijn! ”
Bedankt voor je tijd Billy. Wie op de hoogte wil blijven van Billy Bolts prestaties of graag leuke filmpjes ziet, moet @billybolt57 zeker volgen op Instagram!
Foto’s: Future7Media
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…